Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemfiler fyller hårddisken


Olaast
 Share

Rekommendera Poster

Hej, ny här på forumet.

 

Har en Macbook Pro med 500 gb flash minne, fick en varning att hårddisken vara nära full, ser till min förvåning att systemfiler tar upp 337 gb! Vad är det som lagras där och hur kan jag delete utan att ta bort livsviktiga filer? 

Skärmavbild 2019-09-27 kl. 15.31.26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att din Time Machine-backup har slutat fungera så den bara gör lokala "backuper"?

 

Annars kolla med Omni Disk Sweeper, som redan nämnts ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om Omni Disk sweeper,

När jag kör den scanningen så ser man ju direkt var problemet ligger, det finns en mapp som heter google, där ligger en under mapp på 244 gb som heter content cache, google verka samla allt jag gör i en mapp som fylls på med flera gb varje dag. Är det ofarligt att delete hela den content cache mappen eller kan det ligga system filer där som pajar datorn?

 

Nästa fråga, kan man stänga av den här google hoven som samlar upp allt jag gör?

Skärmavbild 2019-09-28 kl. 07.11.30.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Olaast säger:

Tack för tips om Omni Disk sweeper,

När jag kör den scanningen så ser man ju direkt var problemet ligger, det finns en mapp som heter google, där ligger en under mapp på 244 gb som heter content cache, google verka samla allt jag gör i en mapp som fylls på med flera gb varje dag. Är det ofarligt att delete hela den content cache mappen eller kan det ligga system filer där som pajar datorn?

 

Nästa fråga, kan man stänga av den här google hoven som samlar upp allt jag gör?

Skärmavbild 2019-09-28 kl. 07.11.30.png

Det där hör till Gsuite som organisationer använder. Har du en jobbdator? I så fall, prata med IT-ansvarig.

 

https://support.google.com/a/answer/7491144?hl=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...