Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro - trasigt tangentbord


pajj
 Share

Go to solution Solved by pajj,

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag kom över en defekt MacBook Pro 15" 2012 (ej retina) för en liten slant.

 

Problemet:

Tangentbordet kan läsa in tecken en väldigt kort stund, följt av en 1 sekund där det inte fungerar alls. Om jag håller inne en tangent är resultatet nada. Om jag trycker som en dåre, alltså 10 tryckningar per sekund, läser datorn in tangenten två gånger följt av en fördröjning på 1 sekund, sedan läser den in två gånger igen osv. Det känns alltså som om tangentbordet fungerar normalt 1/10 sekund, följt av 1 sekund där det inte fungerar alls. Detta upprepas fortlöpande. När jag skriver fördröjning menar jag inte att tecknet jag tryckt på till slut kommer fram, jag menar att tangentbordet är stendött. 

Bakgrundsbelysningen verkar fungerar felfritt, likaså strömbrytaren. Jag är dock osäker på om touchpaden fungerar eftersom jag inte har möjlighet att testa (kabeln till denna är bruten).

Datorn fungerar perfekt med externt tangentbord. Jag har återställt SMC och NVRAM samt ominstallerat macOS.

 

Så, nu till frågan som någon kanske kan svara på: Tror ni att felet ligger i logic board eller i tangentbordet? Jag kan givetvis gissa själv, det jag är ute efter är om någon annan haft samma problem och därför vet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • Solution

Om någon någongång har samma problem: det hjälpte inte att byta tangentborg. Problemet ligger alltså i logic board.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBP tidigt 2011 och har samma problem, trasigt tangentbord.
Vilken skit!
Det blir ingen mer knätopp för min del.
Maximalt modulärt nästa köp. Mac mini.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har en MBP tidigt 2011 och har samma problem, trasigt tangentbord.
Vilken skit!
Det blir ingen mer knätopp för min del.
Maximalt modulärt nästa köp. Mac mini.

Låter bra, men särskilt modulär är den inte. Särskilt inte maximalt... :whistling:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Låter bra, men särskilt modulär är den inte. Särskilt inte maximalt... :whistling:

Sant, Mac Pro hade varit bättre, men jag är nästan lika fattig som dig så Mac mini får det bli. ;) 

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Sant, Mac Pro hade varit bättre, men jag är nästan lika fattig som dig så Mac mini får det bli. ;) 

Jo. Jag är ändå nöjd med min mini från 2012! ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...