Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extradator för jobb


Jessling
 Share

Rekommendera Poster

Jag jobbar med layout av främst trycksaker och har en stationär dator för detta (iMac). Under 2013 köpte jag en Macbook Pro för att ha en dator att kunna jobba på om jag inte är hemma och den har fungerat bra. Nu är den dock så långsam att jag tänkte skaffa en ny. Förmodligen är det OS och Adobe-programmen som sprungit ifrån den, för den har alltid varit snabb tidigare och det är inte pga full hårddisk, då jag inte lagrar jobb på den (jobbar mot Dropbox på denna dator). Den är raderad och formaterad utan att hastigheten ändrats till det bättre (mycket badboll när man ska göra något).

Jag tänkte alltså köpa en ny bärbar och inser att jag kommer få gå ner i tum, då de på 15" är så extremt dyra. Jag har kikat på 13" i butik och kan klara mig med en sådan och jag undrar om bifogad är något jag skulle klara mig med? Den har ju väldigt bra pris...

Skärmavbild 2019-09-13 kl. 09.12.57.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Jessling säger:

Under 2013 köpte jag en Macbook Pro för att ha en dator att kunna jobba på om jag inte är hemma och den har fungerat bra. Nu är den dock så långsam att jag tänkte skaffa en ny.

Har du uppgraderat till SSD på den? Om inte blir det en helt annan dator för en bråkdel av pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Har du uppgraderat till SSD på den? Om inte blir det en helt annan dator för en bråkdel av pengarna.

Kan det vara så enkelt? Det ska jag absolut kolla upp!!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Jessling säger:

Kan det vara så enkelt? Det ska jag absolut kolla upp!!

Gör det, detta forum är fullt av sådana trådar. Men om du anger vilken modell du har ska jag ge dig länkar till både guide och passande SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Jessling säger:

Jag tänkte alltså köpa en ny bärbar och inser att jag kommer få gå ner i tum, då de på 15" är så extremt dyra.

Det är en väsentlig skillnad på 13- och 15-tumsmodellerna. Det är inte bara skärmstorleken, utan 15-tummarna är mycket bättre under huven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska be maken fixa laddsladden så jag får igång datorn, så återkommer jag med fullständiga uppgifter. Jag var med min mamma till mStore i Sundsvall i förrgår, där de den dagen hade gratis hälsocheck för mac. Varför jag inte tog med min Macbook lär jag aldrig kunna förstå....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Jessling säger:

Jag ska be maken fixa laddsladden så jag får igång datorn, så återkommer jag med fullständiga uppgifter. Jag var med min mamma till mStore i Sundsvall i förrgår, där de den dagen hade gratis hälsocheck för mac. Varför jag inte tog med min Macbook lär jag aldrig kunna förstå....

 

Lika bra det. Du hade sannolikt kommit ut ur butiken med en order lagd på en ny dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dator du bifogat bild på har 8 GB RAM. RAM-minnet är så att säga din "arbetsbänk". 8 GB RAM duger inte till proffessionellt arbete då OS X tar en rejäl bit bara för att fungera. Öppna en modern webbläsare och det är inte så mycket kvar. Jobbar du med Adobeprogram bör ( läs ska ) du ha minst 16 GB. Programmen sväller och sväller så även om det räcker till i dag kommer en morgondag och på moderna bärbara Macar kan du inte byta ut RAM-minnet. Det du får vid köp är det du får dras med. Varför köpa en slö kniv billigt när du kan köpa en vass lite dyrare. Gissa vilken som du får mest gjort med....

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Jessling säger:

Jag jobbar med layout av främst trycksaker och har en stationär dator för detta (iMac). Under 2013 köpte jag en Macbook Pro för att ha en dator att kunna jobba på om jag inte är hemma och den har fungerat bra. Nu är den dock så långsam att jag tänkte skaffa en ny. Förmodligen är det OS och Adobe-programmen som sprungit ifrån den, för den har alltid varit snabb tidigare och det är inte pga full hårddisk, då jag inte lagrar jobb på den (jobbar mot Dropbox på denna dator). Den är raderad och formaterad utan att hastigheten ändrats till det bättre (mycket badboll när man ska göra något).

Jag tänkte alltså köpa en ny bärbar och inser att jag kommer få gå ner i tum, då de på 15" är så extremt dyra. Jag har kikat på 13" i butik och kan klara mig med en sådan och jag undrar om bifogad är något jag skulle klara mig med? Den har ju väldigt bra pris...

 

I apples värld är 13" egentligen en konsumentdator fast den heter Pro. 15" är den enda som ÄR pro. 15" har alltid varit ca 100% mer kraftfull än 13" och därför är den dyrare. Det är inte samma dator med olika skärmstorlek. Detta har Apple ändrat lite nu den sista årsmodellen så du kan få 13" med 15" prestanda. Om du betalar....

...

Din nuvarande 15" är en stark maskin som borde fungera bra en tid till. Badbollar i mängd föreslår att hårddisken kan vara slut. Vilket är helt rimligt då den är 6 år gammal. Jag tänker att det troliga är att det räcker med en ny hårddisk så blir den som ny igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hårddiskar är förbrukningsvara, som däck på en bil. Lika lite som man bör byta bil för däcken börjar bli dåliga, lika lite bör man byta dator får hårddisken börjar bli gammal. Byt hårddisk, gärna SSD. Datorn kommer hålla länge än. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Raphael säger:

Byt hårddisk, gärna SSD.

Absolut en SSD, en ny hårddisk ger ingen eller marginellt bättre användarupplevelse. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

MacBook Pro 15" early 2013 och framåt har SSD som standard.

Absolut. Dock framgår det inte vilket år det är på datorn som TS har. Datorn kan ju vara en 2012 men köpt 2013. Jag har en MB 2017 som köptes ny 2018. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

MacBook Pro 15" early 2013 och framåt har SSD som standard.

Ja, fast 15" Mid 2012 såldes ända till oktober 2013 (exklusive restlagerhållna enheter) och jag gissar att det är en sådan. TS borde inte ha problem med SSD-retina. Men vi får väl se vilken modell det gäller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Absolut. Dock framgår det inte vilket år det är på datorn som TS har. Datorn kan ju vara en 2012 men köpt 2013. Jag har en MB 2017 som köptes ny 2018. :) 

Ah, samma tanke nästan samtidigt. :yeahbaby:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Ja, fast 15" Mid 2012 såldes ända till oktober 2013 (exklusive restlagerhållna enheter) och jag gissar att det är en sådan. TS borde inte ha problem med SSD-retina. Men vi får väl se vilken modell det gäller. 

"Borde." Nej, men om det krånglar så krånglar det..... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Jag böjer mig för er oändliga visdom. :geros:

"Visdom". :citation: 

Även den bästa har otur när den tänker. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

 TS borde inte ha problem med SSD-retina. Men vi får väl se vilken modell det gäller. 

Finns de som har problem med att dessa slutar fungera.

Bara för att det inte finns rörliga delar - betyder det inte att de håller i evighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt disk i din 15", den håller gott än.

 

Ta en Samsung EVO 860, och satsa på minst 500Gb.

Det är enkelt att byta disk - finns bra guider på nätet - tex iFixit.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

Finns de som har problem med att dessa slutar fungera.

Bara för att det inte finns rörliga delar - betyder det inte att de håller i evighet.

Jag har inte påstått något annat heller. Jag avsåg den beskrivning som vi fick i trådstarten. När jag skriver ”borde” så implicerar det att det finns de som kan ha problem ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alix - Avsikten var inte av vara en pekpinne mot dig, utan mer "tala" om för "gröna" att även de kan gå sönder. Ha en fin helg!!

:pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nästan förutsäga vad alla ska säga här på forumet :), men om man ändå ska lämna in den för att installera SSD (om sådan inte redan finns) kan man nog lägga på en tusenlapp, eller vad det nu kan kosta, för att få 16GB RAM också (borde gå om det är en modell 2012, men inte om det är årsmodell 2013?) Antar att den har 2x4 nu så måste byta båda stickorna? Eller såldes den med 1x8 tro? 

 

Med SSD och 16GB RAM är det ju inget tvivel om att 15"-burken från 2012/2013 är en roligare dator än den 8GB 13" som länkas till i trådstarten. Om det är en 2013-modell med SSD och 8GB RAM är väl inte mycket man kan förbättra, kan ju tänkas att Adobes program suger för mycket must men websurfning, office-paket, osv, ska ju flyta utan problem om det inte är hårdvarufel nånstans. 

Visst är det kul att byta själv, men jag vill minnas att jag betalade typ en tusenlapp för att slippa allt besvär på fruns dator. Då överfördes systemet från den gamla hårddisken till den nya SSDn på köpet. Eller om jag undanbad mig det, minns ej. Ta backup innan bara, full Timemachine eller liknande (det ska man ju ändå alltid ha). 

Lämnar man in datorn vill de ibland ha åtkomst till ett administratörs-konto. Är det ett problem, skapa ett nytt konto, med administratörsrättigheter, och ge dem det kontonamnet + lösen (eller leta upp annan butik om det är ett problem att lämna ut sådant - kan ju vara det på jobbdatorer osv).

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...