Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

COMHEM mail


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag mailade COMHEM eftersom jag undrade när/om mail skulle upphöra. Det var kanske dags för en påminnelse…

 

Jag fick svar idag;

Citat
Hej Bo! Tack för ditt e-postmeddelande.
 
Vår e-posttjänst håller fortfarande på att avvecklas men datumet har skjutits upp då vi måste säkerställa våra kunders behov. Då vi inte har någon attraktiv lösning än så kommer tjänsten att fortsätta tills vidare. Vi har ännu inget satt datum för avlutande av tjänsten.
 
Det kan ändå vara bra att redan nu fundera på alternativ. Det finns flera e-postadresser som är gratis att ha och som inte behöver ha en e-posttjänst kopplad till sig.
 
Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig på nytt antingen via e-post eller till vår Kundservice på 90 222. 
 
Ha en fortsatt fin dag!

Vid en tidigare telefonkontakt med supporten fick jag beskedet att mailen försvinner i september. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Två år efter första varslet har comhem slutligen tänkt avsluta min Mail.

Vi är tre i hushållet, men endast jag har fått besked från comhem. Antar att varslet gäller alla i hushållet, eftersom jag står för abonnemanget?

Comhem rekommenderar följande:

Citat
Innan den 18 november 2020 rekommenderar vi dig att göra följande:
✓ Överför viktiga mejl till din nya e-postadress innan din gamla stängs ner. Läs mer.
✓ Lägg in ett automatiskt svarsmeddelande med din nya e-postadress, så att de som skickar mejl till dig får tillgång till den. Läs mer.
✓ Uppdatera till din nya e-postadress där du har ett aktivt konto idag. Exempelvis på sociala medier, webbshoppar, prenumerationssidor, Google-konto, Apple-ID etc. Läs mer.
✓ Uppdatera till din nya e-postadress på Mina sidor för att inte missa viktig information från oss på Com Hem. Läs mer.
 

Jag får en hel del spam till min comhem- adress. Om jag lägger in automatiskt svarsmeddelande skickas det till stammaren också. 
’Vad tror ni, finns det någon risk att min ”jungfruerliga” adress börjar få spammen istället?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Vad tror ni, finns det någon risk att min ”jungfruerliga” adress börjar få spammen istället?

Det har väl mer med data breaches att göra, men nu när jag har Icloud har jag skapat ett alias för alla sådana ställen där man kan anta att det kan gå lite si och så med uppgifterna. Mer om alias:

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/icloud/mm6b1a490a/icloud

 

Jag vet inte vilken tjänst du har, men man kan enkelt skaffa Gmail som man använder som alias och där man ställer in att det ska vidarebefordras till den önskade adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 minuter sedan, Alix säger:

Det har väl mer med data breaches att göra, men nu när jag har Icloud har jag skapat ett alias för alla sådana ställen där man kan anta att det kan gå lite si och så med uppgifterna. Mer om alias:

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/icloud/mm6b1a490a/icloud

 

Jag vet inte vilken tjänst du har, men man kan enkelt skaffa Gmail som man använder som alias och där man ställer in att det ska vidarebefordras till den önskade adressen.

Jag har iCloud och ett gmail-konto. Jag ska kolla på alias, men det hjälper väl inte om jag har automatiska svarsmeddelanden? Tack för ditt svar.


ps. I mitt första inlägg ska det stå ”spammaren” inte stammaren.

 

jag var kanske otydlig... om den som skickar spam får ett svarsmail med min nya adress- finns det risk att den nya adressen får spammen istället.

Redigerad av boevil
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, boevil säger:

Jag har iCloud och ett gmail-konto. Jag ska kolla på alias, men det hjälper väl inte om jag har automatiska svarsmeddelanden? Tack för ditt svar.


ps. I mitt första inlägg ska det stå ”spammaren” inte stammaren.

Man kan både skicka och ta emot epost från ett Icloud-alias. Men generella autosvar är inte att rekommendera, de utgör en säkerhetsrisk. Läs mer: https://www.lifewire.com/dangers-of-out-of-office-auto-reply-messages-2487628

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste din länk, men jag vet inte om det innebär en säkerhetsrisk, jag tänker ju bara ge en ny mejladress. Inte berätta när jag är bortrest.

Men jag började ändå fundera... min nuvarande adress hos iCloud är förnam.efternamn@icloud.com. Kanske borde jag ändra den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, boevil säger:

Jag läste din länk, men jag vet inte om det innebär en säkerhetsrisk, jag tänker ju bara ge en ny mejladress. Inte berätta när jag är bortrest.

Men jag började ändå fundera... min nuvarande adress hos iCloud är förnam.efternamn@icloud.com. Kanske borde jag ändra den?

Man kan inte ändra den, vad jag vet. Men du kan skapa tre alias som du kan använda fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Man kan inte ändra den, vad jag vet. Men du kan skapa tre alias som du kan använda fritt.

Alias är kanske en dellösning på mitt problem, jag anger ett av mina alias i mitt svarsmeddeleande. 

Då kan jag se vilka som fortfarande använder min gamla adress och ge dom en ny, om det inte är spam.

 

Tack för din omfattande hjälp!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Alias är kanske en dellösning på mitt problem, jag anger ett av mina alias i mitt svarsmeddeleande. 

Då kan jag se vilka som fortfarande använder min gamla adress och ge dom en ny, om det inte är spam.

 

Tack för din omfattande hjälp!

Det låter som en vettig lösning. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-28 på 22:48, boevil säger:

Jag mailade COMHEM eftersom jag undrade när/om mail skulle upphöra. Det var kanske dags för en påminnelse…

 

Jag fick svar idag;

Vid en tidigare telefonkontakt med supporten fick jag beskedet att mailen försvinner i september. 

Ja att den är försenad det vet vi redan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...