Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konfigurera telefonidosa (ATA)


RonnieL
 Share

Rekommendera Poster

Jag behöver byta operatör och behöver därför komma in i min telefonidosa – Cisco SPA 122. Min nuvarande operatör skriver att det bara är att ansluta med kabel från datorn till dosan ethernet-ingång och skriva en IP adress i webbläsaren, men det fungerar inte. Någon som har någon bättre idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, RonnieL säger:

Jag behöver byta operatör och behöver därför komma in i min telefonidosa – Cisco SPA 122. Min nuvarande operatör skriver att det bara är att ansluta med kabel från datorn till dosan ethernet-ingång och skriva en IP adress i webbläsaren, men det fungerar inte. Någon som har någon bättre idé.

Brukar inte (den nya) operatören skicka ut en ny telefonidosa när man tecknar ett abonnemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör de kanske, men inte gratis. Dessutom är det inte riktigt hållbart att ersätta och kasta en fungerade dosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, RonnieL säger:

men det fungerar inte

På vilket sätt fungerar det inte? Inget kommer upp? Felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Safari kan inte ansluta till servern”, står det hur många gånger man än försöker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, RonnieL säger:

”Safari kan inte ansluta till servern”, står det hur många gånger man än försöker.

Då har du antingen fel ip-adress eller så har telefonidosan ingen webserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har en router, och jag har testat olika IP adresser, men den finns en som ska fungera och det är 192.168.15.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, RonnieL säger:

Den har en router, och jag har testat olika IP adresser, men den finns en som ska fungera och det är 192.168.15.1.

Är din Mac satt att använda DHCP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kan det vara felet. Jag vet att för att komma in i mitt ADSL-modem, måste man slå över till manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, RonnieL säger:

Ja, kan det vara felet. Jag vet att för att komma in i mitt ADSL-modem, måste man slå över till manuellt.

Det ska vara DHCP. Sida 14:

https://www.cisco.com/c/dam/en/us/td/docs/voice_ip_comm/csbpvga/spa100-200/admin_guide_SPA100/spa100_ag_1_3_5.pdf

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde alltså fungera, men fungerar bara med hjälp av telefonen vilket ju är ganska bökigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att din dosa är låst till din gamla operatör?

Har du köpt den "löst" eller fått den förkonfigurerad av din gamla operatör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att den är låst, men uppgifterna har jag fått från min operatör. Efter sammanslagningar av företag kanske den ena handen inte vet vad den andra gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan tydligen nollställa hela apparaten.

Citat

Note: The default IP address of the phone adapter is 192.168.15.1. If no webpage appears try to reset the IP address. In order to reset the IP address, hold the reset button for 30 seconds. This resets the default IP address as well as all other settings to factory defaults. Alternatively, you can manually configure the IP address of the host computer to be on the same subnet as the phone adapter if it is known.

https://www.cisco.com/c/en/us/support/docs/smb/unified-communications/cisco-small-business-voice-gateways-and-atas/smb2775-access-the-web-configuration-utility-on-the-spa122.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Yes i Know. Men då måste jag ju ha uppgifter om inställningarna för att telefonen ska fungera. Min leverantör ska skicka dem med snigelpost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...