Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud Familj, alla enheter syns ej


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Använder iCloud familjedelning. Två vuxna och fyra barn.

Jag har konstaterat att samtliga våra enheter dock inte syns där. 5 stycken närmare bestämt, av totalt 14 (9 syns alltså).

Med syns menar jag t ex under Systeminställningar/iCloud/Kontodetaljer/Enheter på min iMac. 

 

En förklaring skulle såklart kunna vara att t ex ett av barnen inte loggat in på iCloud i sin iPhone. 

Kollade upp det på en av våra devices nu - och kan konstatera att det inte kan vara förklaringen.

Exemplet rör en iPhone 6 med iOS 12.4, där barnet är inloggad men där denna iPhone inte syns i nämnda lista (Enheter). En av de saknade 5 alltså.

 

Har googlat men inte inte hittat någon förklaring eller action för detta. 

 

Någon som kan förklara och hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bara se enheter som är inloggade med ditt Apple-ID där. Inte familjemedlemmars

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina familjemedlemmar ser du under Systeminställningar - Icloud - Hantera familj. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

Dina familjemedlemmar ser du under Systeminställningar - Icloud - Hantera familj. 

 

Men man ser inte deras enheter vad jag kan hitta. Med Catalina kan man med programmet Hitta däremot se allting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hitta deras enheter så ska de ha ”Hitta min ...” aktiverat. Så när du går in på iCloud så ska både dina och deras enheter synas där du spårar enheter. 

 

Det räcker inte med att de är inloggade på sitt Apple ID utan de måste även ha ”Hitta min iPhone” etc påslaget och aktiverat. 

 

Ett annat sätt är att aktivera FindMyFriends, Hitta mina vänner. Om alla i familjen har detta så kan ni se och spåra varandra där. Det fungerar med FamiljeDelning, men alla i familjen måste ha valt att dela platsinfo för att det ska fungera. 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen, du menar att Catalina nu har en app för Hitta så man slipper gå via iCloud eller Hitta-widget? Jag har inte provat Catalina så jag vet inte, jag väntar tills det kommit ut som färdig version. Jag har Mojave. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Raphael säger:

Lappen, du menar att Catalina nu har en app för Hitta så man slipper gå via iCloud eller Hitta-widget? Jag har inte provat Catalina så jag vet inte, jag väntar tills det kommit ut som färdig version. Jag har Mojave. :) 

Japp den heter Hitta :)

 

1878408707_Skrmavbild2019-08-03kl_12_59_47.png.6e1c7f7eccd77d775e9472529f213ece.png

 

 

 

Skärmavbild 2019-08-03 kl. 12.55.14.png

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, verkar ju rätt smart för att nu är det lite bökigt för den som vill kolla upp det. Men det känns som en naturlig utveckling att lägga det i en app i enheten. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Raphael säger:

Ok, verkar ju rätt smart för att nu är det lite bökigt för den som vill kolla upp det. Men det känns som en naturlig utveckling att lägga det i en app i enheten. :) 

Ja verkligen. Mycket enklare och smidigare. Nu kan man t.o.m fjärr radera familjemedlemmars enheter såsom MacBook. Antar att den blir låst till användarens Apple-ID också. Har inte vågat testa :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bra. Men här är iaf hur man kan göra för den som inte har Catalina än. :) Här om hur man använder ”Hitta vänner” som fungerar med Familjedelning, om familjen har påslaget delning av platsinfo. 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201493

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, lappen71 säger:

Du kan bara se enheter som är inloggade med ditt Apple-ID där. Inte familjemedlemmars

 

Tack för era, i vanlig ordning, goda svar.

 

Ovan inlägg förklarar saken. 

 

Då är det snarare så att jag borde se färre i nämnda "lista" (Enheter). Enbart mina egna.

Just nu ser jag t ex frugans iPhone där. Då måste det ju bero på att det är undertecknads Apple-ID som just nu är "aktiverat" på hennes iPhone, vilket såklart borde och ska vara hennes eget.

Måste kolla när det, när jag ser henne och hennes iPhone igen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, TommyS säger:

 

Tack för era, i vanlig ordning, goda svar.

 

Ovan inlägg förklarar saken. 

 

Då är det snarare så att jag borde se färre i nämnda "lista" (Enheter). Enbart mina egna.

Just nu ser jag t ex frugans iPhone där. Då måste det ju bero på att det är undertecknads Apple-ID som just nu är "aktiverat" på hennes iPhone, vilket såklart borde och ska vara hennes eget.

Måste kolla när det, när jag ser henne och hennes iPhone igen!

 

 

Ja då är hon inloggad på någon tjänst med ditt Apple-ID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Raphael säger:

För att hitta deras enheter så ska de ha ”Hitta min ...” aktiverat. Så när du går in på iCloud så ska både dina och deras enheter synas där du spårar enheter. 

 

Det räcker inte med att de är inloggade på sitt Apple ID utan de måste även ha ”Hitta min iPhone” etc påslaget och aktiverat. 

 

Ett annat sätt är att aktivera FindMyFriends, Hitta mina vänner. Om alla i familjen har detta så kan ni se och spåra varandra där. Det fungerar med FamiljeDelning, men alla i familjen måste ha valt att dela platsinfo för att det ska fungera. 

Vet egentligen inte varför (syftet) jag väckte frågan, när det kommer till ett användningsområde så är det ju precis som du skriver ovan "Hitta min iPhone" som måste vara aktiverat på alla de enheter man vill kunna spåra. 
Men det var en reflektion (att ett gäng saknades under Enheter) när jag nu satt och såg över familjens diverse setup, t ex iCloud Drive. 
Men summa summarum så kan jag då släppa det, det är (beaktat ovan kommentar kring t ex hustruns iPhone) m a o helt i sin ordning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Raphael säger:

Ok, bra. Men här är iaf hur man kan göra för den som inte har Catalina än. :) Här om hur man använder ”Hitta vänner” som fungerar med Familjedelning, om familjen har påslaget delning av platsinfo. 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201493

Om jag, spontant, förstår vitsen med Hitta vänner rätt så är det ett komplement till Hitta iPhone.
För att kunna addera personer utanför den egna familjen - med samma funktionalitet (exkl att Spärra) som Hitta iPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, TommyS säger:

Om jag, spontant, förstår vitsen med Hitta vänner rätt så är det ett komplement till Hitta iPhone.
För att kunna addera personer utanför den egna familjen - med samma funktionalitet (exkl att Spärra) som Hitta iPhone

Det är i praktiken Hitta familjemedlemmar och dom som är utanför familjen. Men detta kommer att slås ihop till en app på både datorn och telefon/iPad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...