Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musik startar i bilstereon trots avstängt Spotify


Who knows
 Share

Rekommendera Poster

Har en iPhone SE kopplat till bilen via Bluetooth och Spotify i telefonen. Fungerar utmärkt när jag ställer in radion på Streaming. Men när jag vill använda Apple kartor som GPS ligger musiken från Spotify på och stör så det ofta blir svårt att höra anvisningarnas. Stoppar då Spotifys uppspelning, men så fort jag rör volymknappen eller det kommer ett trafikmeddelande går Spotify på igen. Har tagit nu bort Spotify-appen på telefonens hemskärm. Sätter på kart-GPSen men då går Spotify på direkt igen trots att jag inte vill höra någon musik. Vad gör jag för att slippa detta?

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Volymen på kartor kan du ändra under Inställningar - Kartor - Körning och navigering. 

Under ”Röstanvisningsvolym”, ställ på Hög volym. Då sänks ljudet från mediaspelare och Kartor-rösten höjs. 

 

När det gäller att Spotify startar automatiskt, ja - när bilstereon och iPhone kopplar ihop sig så startar Spotify. Det är känt både med iPhone och Android. Jag vet inget sätt att stänga av det, det verkar vara stereon som triggar igång det. Inte Spotify. 

 

I ditt fall gör den uppenbart det också om du interagerar med bilstereon (rör volymen), vilket säger att bilstereon då skickar en signal ut till blåtand. Och det låter ju märkligt att stereon gör det när man ändrar volym eller så. Men det är stereon. 

 

Det du skriver om hemskärmen förstår jag inte. Om Spotify är raderad så att det inte finns kvar i telefonen, då kan den omöjligt starta. Du kanske menar Apple Music? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael, tack för trevligt och informativt svar. Har ändrat till hög volym i Kartors inställningar. Spotify går på också om det kommer ett trafikmeddelande på radion. Det är väl rätt att att jag först måste köra på "Streaming" på bilradion för att höra väganvisningarna från Kartor? Din kommentar om App-raderingen är intressant. Nej, jag menade inte Apple Music. Jag har visserligen nu lagt till Spotify igen, men förra gången när jag behövde använda Kartor och jag hade tagit bort appen så startade Spotify i alla fall. Så omöjligt, nej...Än en gång, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Who knows säger:

Hej Raphael, tack för trevligt och informativt svar. Har ändrat till hög volym i Kartors inställningar. Spotify går på också om det kommer ett trafikmeddelande på radion. Det är väl rätt att att jag först måste köra på "Streaming" på bilradion för att höra väganvisningarna från Kartor? Din kommentar om App-raderingen är intressant. Nej, jag menade inte Apple Music. Jag har visserligen nu lagt till Spotify igen, men förra gången när jag behövde använda Kartor och jag hade tagit bort appen så startade Spotify i alla fall. Så omöjligt, nej...Än en gång, tack!

Helt omöjligt att Spotify startar på telefonen om du har avinstallerat det. Fakta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag raderade definitivt Spotify på skärmen på min iPhone innan jag körde iväg. Musiken gick ändå på. Kan det kanske vara så att jag därmed inte hade gjort "full" av-installation ? Jag har förstås flera aktiva enheter med Spotify hemma, dator och iPad. Kan det vara dom som "spökade"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Who knows säger:

Intressant! Jag raderade definitivt Spotify på skärmen på min iPhone innan jag körde iväg. Musiken gick ändå på. Kan det kanske vara så att jag därmed inte hade gjort "full" av-installation ? Jag har förstås flera aktiva enheter med Spotify hemma, dator och iPad. Kan det vara dom som "spökade"?

Man kan bara avinstallera på ett sätt och det är att hålla inne länge på ikonen och vänta tills den börjar vibrera och sen trycka på krysset. 
 

Hur har du tänkt att enheter som inte är anslutna till din bilstereo och inte är i närheten ska kunna påverka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag raderade definitivt Spotify på skärmen på min iPhone innan jag körde iväg. Musiken gick ändå på. Kan det kanske vara så att jag därmed inte hade gjort "full" av-installation ? Jag har förstås flera aktiva enheter med Spotify hemma, dator och iPad. Kan det vara dom som "spökade"?

 

Hej! Avinstallerat exakt som du skriver. Ingen Spotify på skärmen. Musiken fortsätter att sprida glädje i bilen trots detta. Väldigt långsökt (omöjligt) att övriga enheter påverkar, men hittade ingen bra förklaring. Tror nog att det är radion (Volvo radio i en relativt ny bil) som ställer till det. Nu gjorde det ju inget, jag stoppade musiken och körde som vanligt, men intressant.... Nu har jag som sagt lagt till Spotify på skärmen igen och allt är som tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarade kanske inte på rätt sätt, så här kommer texten igen : Hej! Avinstallerat exakt som du skriver. Ingen Spotify på skärmen. Musiken fortsätter att sprida glädje i bilen trots detta. Väldigt långsökt (omöjligt) att övriga enheter påverkar, men hittade ingen bra förklaring. Tror nog att det är radion (Volvo radio i en relativt ny bil) som ställer till det. Nu gjorde det ju inget, jag stoppade musiken och körde som vanligt, men intressant.... Nu har jag som sagt lagt till Spotify på skärmen igen och allt är som tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Spotify är raderad ur telefonen så är den raderad. 
Däremot kan du ju ha sparat filer offline lokalt och då är det iPhones musikspelare som kör. Så troligen är det iPhones spelare (Musik) som sätter igång. 

Du ska ha bilstereon på Streaming / bluetooth. 
Spelaren i iPhone startar när den får signal att det är uppkopplat. I ditt fall så skickar tydligen bilstereon sådan signal när du rör volymen och när stereon får ett trafikmeddelande. Volymen förstår jag inte, verkar helt obegripligt att bilstereon skickar en Play-signal bara för att man rör volymen, men trafikmeddelandet förstår jag: Om spelaren är igång så ska den pausas när trafikmeddelandet kommer, och sen när trafikmeddelandet är klart så ska bilstereon köra igång musikspelaren igen. Så även om du har musikspelaren avstängd så körs den alltså igång eftersom den får en Play-signal från bilstereon. 

Musikspelaren kopplas alltså in automatiskt när stereon är i läge för att ta emot från iPhone, och det läget måste vara igång för att rösten från Kartor ska höras. 



 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justerade rubriken för att göra den mer tydlig om vad problemet är. :)

Hälsar
Raphael - Moderator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Raphael säger:

Om Spotify är raderad ur telefonen så är den raderad. 
Däremot kan du ju ha sparat filer offline lokalt och då är det iPhones musikspelare som kör. Så troligen är det iPhones spelare (Musik) som sätter igång. 

Du ska ha bilstereon på Streaming / bluetooth. 
Spelaren i iPhone startar när den får signal att det är uppkopplat. I ditt fall så skickar tydligen bilstereon sådan signal när du rör volymen och när stereon får ett trafikmeddelande. Volymen förstår jag inte, verkar helt obegripligt att bilstereon skickar en Play-signal bara för att man rör volymen, men trafikmeddelandet förstår jag: Om spelaren är igång så ska den pausas när trafikmeddelandet kommer, och sen när trafikmeddelandet är klart så ska bilstereon köra igång musikspelaren igen. Så även om du har musikspelaren avstängd så körs den alltså igång eftersom den får en Play-signal från bilstereon. 

Musikspelaren kopplas alltså in automatiskt när stereon är i läge för att ta emot från iPhone, och det läget måste vara igång för att rösten från Kartor ska höras. 



 

 

Hur menar du nu? Att Musik spelar upp filer som Spotify har sparat ner? Det är inte möjligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Hur menar du nu? Att Musik spelar upp filer som Spotify har sparat ner? Det är inte möjligt. 

Jag menar inte nödvändigtvis att det måste vara nersparat från Spotify i telefonen. Är det nersparat och lagt i iTunes på Mac så körs det ju över till iTunes Music t ex. Vi är ju överens om att Spotify som är raderad från telefonen inte kan gå i gång och börja spela, för är den raderad så är den borta, därför måste det ju vara Apples egen Musik-spelare. Eller någon annan musik-spelare som också finns i telefonen. Som går igång. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

Jag menar inte nödvändigtvis att det måste vara nersparat från Spotify i telefonen. Är det nersparat och lagt i iTunes på Mac så körs det ju över till iTunes Music t ex. Vi är ju överens om att Spotify som är raderad från telefonen inte kan gå i gång och börja spela, för är den raderad så är den borta, därför måste det ju vara Apples egen Musik-spelare. Eller någon annan musik-spelare som också finns i telefonen. Som går igång. 

 

Njae du skrev faktiskt att Musik skulle spelar nedladdade Spotify filer. Han har dessutom inte nämnt något om iTunes Match. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, lappen71 säger:

Njae du skrev faktiskt att Musik skulle spelar nedladdade Spotify filer. Han har dessutom inte nämnt något om iTunes Match. 

Nej, jag skrev exakt: "Däremot kan du ju ha sparat filer offline lokalt och då är det iPhones musikspelare som kör."

Har inte skrivit något om att Musik spelar nedladdade Spotify filer. Jag skrev inte vilka filer som sparats lokalt eller hur de har sparats lokalt. Bara att han kan ha sprat filer offline, och då är det iPhones musikspelare som kör. Och så är det ju, om han har lagt filer i Musik. Eller någon annan musikspelare. 

Eller vad menar du är det som spelas när Spotify är borttagen?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bästa Mac-vänner! Jag själv är helt nöjd, men mysteriet tätnar. Jag har förstås iTunes med en massa köpt musik på datorn från en gammal iPod. I och med att jag skaffade Spotify använder jag bara musiken därifrån. Och musiken i bilen som kom var från min mest spelade Spotify-lista. Den är inte sparad. Den enda lista från Spotify som är ned-sparad kör jag väldigt sällan. Jag spelar varje dag och det är då bara streaming. Apple Music har jag provat, men gillade Spotify bättre för mina behov. Men den köpta skivsamlingen finns förstås på Apple Music också i telefonen. Men trots att Spotify Appen var raderad spelade radion alltså ändå från min vanligaste Favoritlista på Spotify. Någon annan musikspelare finns det inte i telefonen. Misstänker mera att det är bilradion som kanske sparar ett tag eller har något annat för sig, men det kan ju vara helt fel. Mig gör det inget, men tycker att det hela är intressant och blir glad över att det finns kunniga människor som vill dela med sig av sitt kunnande. Tack!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Raphael säger:

Nej, jag skrev exakt: "Däremot kan du ju ha sparat filer offline lokalt och då är det iPhones musikspelare som kör."

Har inte skrivit något om att Musik spelar nedladdade Spotify filer. Jag skrev inte vilka filer som sparats lokalt eller hur de har sparats lokalt. Bara att han kan ha sprat filer offline, och då är det iPhones musikspelare som kör. Och så är det ju, om han har lagt filer i Musik. Eller någon annan musikspelare. 

Eller vad menar du är det som spelas när Spotify är borttagen?
 

Nej du skrev såhär och det går inte att tolka på annat sätt.

 

Citat

Om Spotify är raderad ur telefonen så är den raderad. 
Däremot kan du ju ha sparat filer offline lokalt och då är det iPhones musikspelare som kör. Så troligen är det iPhones spelare (Musik) som sätter igång.

Hade du däremot formulerat dig såhär hade det fått rätt betydelse.

 

Citat

Om Spotify är raderad ur telefonen så är den raderad. 
Däremot kan du ju ha sparat filer offline med Apples Musik-app lokalt och då är det iPhones musikspelare som kör. Så troligen är det iPhones spelare (Musik) som sätter igång.

 

Vi kanske ska fråga VAD det är för musik som spelas. Är det U2 så är mysteriet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Who knows säger:

Hej bästa Mac-vänner! Jag själv är helt nöjd, men mysteriet tätnar. Jag har förstås iTunes med en massa köpt musik på datorn från en gammal iPod. I och med att jag skaffade Spotify använder jag bara musiken därifrån. Och musiken i bilen som kom var från min mest spelade Spotify-lista. Den är inte sparad. Den enda lista från Spotify som är ned-sparad kör jag väldigt sällan. Jag spelar varje dag och det är då bara streaming. Apple Music har jag provat, men gillade Spotify bättre för mina behov. Men den köpta skivsamlingen finns förstås på Apple Music också i telefonen. Men trots att Spotify Appen var raderad spelade radion alltså ändå från min vanligaste Favoritlista på Spotify. Någon annan musikspelare finns det inte i telefonen. Misstänker mera att det är bilradion som kanske sparar ett tag eller har något annat för sig, men det kan ju vara helt fel. Mig gör det inget, men tycker att det hela är intressant och blir glad över att det finns kunniga människor som vill dela med sig av sitt kunnande. Tack!  

Väldigt trist att du inte inkluderar ALL information i första inlägget så man slipper gissa sig till saker.

Har som sagt lite svårt för att tro allt du skriver och är nu övertygad att det är Apples Musik-app som spelade.

Och detta hade varit enkelt att verifiera för när den spelar ser man det på hemskärmen när telefonen är låst.

Ett annat sätt att se vad för sorts media som spelas är att dra ner Kontrollcenter när telefonen är låst.

Då ser man en miniatyr av spelaren i övre högra hörn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen, du läser in det som inte står. Jag skrev inte varifrån filerna kom, skrev inte att filerna kom

från Spotify eller att Musik spelar upp Spotify. Skrev bara det måste finnas filer sparade som Musik spelar upp. Inte skrivit någonting om var de kommer ifrån, för det kan jag inte veta. Men något är det ju som spelas upp. Och det kan inte vara Spotify som spelar när det är borttaget / raderat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

Lappen, du läser in det som inte står. Jag skrev inte varifrån filerna kom, skrev inte att filerna kom

från Spotify eller att Musik spelar upp Spotify. Skrev bara det måste finnas filer sparade som Musik spelar upp. Inte skrivit någonting om var de kommer ifrån, för det kan jag inte veta. Men något är det ju som spelas upp. Och det kan inte vara Spotify som spelar när det är borttaget / raderat. 

Du skrev ett väldigt otydligt inlägg som går att misstolka. Acceptera 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej du skrev såhär och det går inte att tolka på annat sätt.

 

Hade du däremot formulerat dig såhär hade det fått rätt betydelse.

 

 

Vi kanske ska fråga VAD det är för musik som spelas. Är det U2 så är mysteriet löst.

U2??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

U2??

Googla på Apple och U2 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Googla på Apple och U2 ?

Ahhh har alltid undrat vad det albumet kommer ifrån då jag inte köpt det. lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael, tack igen för bra kommentarer och Lappen för kunskap (fast förstås en liten gnutta irritation i svaret). Du/ni har helt rätt.  Jag raderade idag Spotify på telefonen och testade Kartor/GPS.

Musiken gick direkt igång som tidigare. Men det är förstås som jag nu fått lära mig inte Spotify utan Apples spelare. Jag blev lurad förra gången eftersom några av låtarna i i min Favoritlista tidigare också var köpta på iTunes. Det hade jag helt glömt, och därför trodde jag det var Spotifylistan. Så tack båda, och hoppas ni ursäktar att jag givit er onödiga tankeproblem. Ha det så bra!

  • Rösta upp 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha gjort lite research har jag upptäckt att det går att köra Apple Kartor utan att musikspelaren kör igång, du får köra via hands free systemet istället för att ställa stereon på streaming. T ex köra radion. Då kommer stereon tysta radion när navigatorn kör anvisningar, som om det kommer ett telefonsamtal typ. Men det beror på bilstereon om den har support för det.

Detta visste jag faktiskt inte, så nu har jag lärt mig något nytt. Du ska först köra igång Kartor och en destination och sätta igång det. Sen kan du ställa in ljudet och var ljudet ska komma, och det är här du kan ställa in för hands free. 
 

Manage your Navigation Voice settings

First, pair your iPhone or iPad to your car or Bluetooth accessory. Then follow these steps to manage your Navigation Voice settings when you’re getting turn-by-turn directions:

  1. Open Maps on your iPhone or iPad and enter your destination.
  2. After you tap get directions, Maps will start turn-by-turn navigation. Tap ios11-maps-menu-open-icon.png to open the Route Card.
  3. Tap Audio.
  4. Tap the volume level that you want for Navigation Voice.
  5. Swipe up on the Route Card to choose which output you want the Navigation to play from.

You can also control settings to pause the audio during navigation or control the audio output from your iPhone or iPad. When audio plays, the audio output can only be managed from Control Center on your iPhone or iPad.

Allow Navigation Voice Prompts

Hands-free profile (HFP) allows navigation prompts to play through your car speakers when iPhone isn't selected as the audio source. If you don't see the HFP option, your car stereo might not support it. Check the user guide for your car to see if your stereo supports HFP.

If you don't see the HFP setting when your iPhone is connected to your stereo, check with the stereo manufacturer. The HFP feature depends on your car stereo."
https://support.apple.com/en-us/HT204242

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...