Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vill ej visa mitt nummer i/via i Message


Bamse61
 Share

Go to solution Solved by Raphael,

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har just bytt mobilnummer (hemligt) och vill ej att mitt nya nummer syns när folk skickar meddelanden via imessage när de nu ej längre kan sända SMS.

Jag vet ej hur iMessage funkar och om de som tidigare har sänt SMS till mig och nu sänder via iMessage kan se mitt nya helmiga nummer?

Om de kan, hur döljer jag det?

 

Tack på förhand.

/Bamse61

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte registrerar ditt nya nummer i iMessage kommer de inte se det. Det förutsätter förstås att du lämnar ut en e-postadress så de kan nå dig. Du kan registrera fler än en adress i iMessage om en ska vara hemlig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du menar med det är att under settings - Messages - Send & Receive inte markerar mitt nummer under "Start new conversations from". där har jag inte bockat i mitt nya nummer utan ett av mina e-post adresser. 

 

Men över det så står det att jag kan ta emot till nummret, och de 2 e-postadresserna jag lagt in. Men hur funkar det när en koversation redan pågått mellan personer och mig med mitt gamla nummer? Vad ser dom när de inte inte kan sända SMS utan kör via iMessage? Ser de mitt nya nummer eller ser det ut som vanligt tidigare med mitt namn bara?

 

Bryts denna länk om jag raderar den gamla chattdialogen med personerna och när de vill SMSa till mig efter det så går det till e-postadressen jag angivit och ej mitt nya nummer?

 

Tackar på förhand igen

/Bamse61

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Om de inte har iMessage själva utan de har SMS så kommer de skicka till ditt tidigare nummer om de fortsätter konversationen i samma tråd. Dvs du kommer inte få se deras meddelanden. 

 

Om de har iMessage så kommer de skicka till det gamla nr om konversationen inte är kopplad till din e-mail.

 

Om du raderar konversationerna så raderas de bara i din telefon. Konversationerna finns kvar hos de andra du pratat med. 

 

Namn syns om de har dig i kontaktlistan. Om du skickar till dem från ett nr eller e-mail som de inte har i sin kontaktlista så kommer de se nr / e-mail, inte namnet på avsändaren. Imessage skickar inte med namnet på avsändaren, det är inte som mail. Det namn som syns är det namn som mottagaren själv har skrivit in i sin kontaktlista och kopplat nr till. 

 

Så om du skickat till person A och person A har skrivit ”Berras mobil” i sin kontaktlista så kommer det stå ”Berras mobil” i person A:s telefon. Om person B har skrivit ”Berra Svensson” i sina kontakter så kommer det stå ”Berra Svensson” i den personens telefon. 

 

Imessage skickar alltså bara nr eller e-mail, inte något namn. För att det ska bli ett namn så måste mottagaren ha skapat ett kontaktkort i app:en Kontakter för nr eller e-mail, där mottagaren skrivit in namnet. 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: dina mottagare kan inte SMSa till en e-mail. Om de inte har iMessage utan de har bara SMS så kan de bara skicka till ett telefonnr. Och då blir det att de skickar till ditt gamla nr om du inte ger dem ditt nya. 

 

Så för att det ska fungera med din e-mail så måste de också ha iMessage. 

 

Vill man bara köra chat via e-mail så finns det många olika klienter som klarar det, men grejen är att mottagarna måste ha samma tjänst för annars går det inte. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för dessa FANTSTISKA svar, men jag har en kontrollfråga på detta.

 

Jag har en person som hade mitt förra nummer och vi SMSade en hel del till varandra tills det nu börjar bli jobbigt. 

Så när jag nu har nytt nummer så vill jag ej ge det nya till denna person men personen har kunnat SMSa ändå till mig via gamma nummret via iMessenger (vi har båda iPhone). Personen märkte att det ej gick att nå mig via SMS längre utan tog det via iMessade istället. 

 

Så min fråga är nu:  Personen kan nu fortsätta att nå mig via iMessage till min mobil trots att jag nu har nytt nummer (som jag ej vill ge personen) för att personen har mitt gamla nummer i sina kontakter med mitt namn. Så när jag svarar på dessa så ser personen bara mitt namn och ej mitt nummer?

 

Har jag fattat rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TILLÄGG: Är det därför det står inne i Messages (vit pratbubble på grön botten = iMessage) Contacts & SMS ? Ser det först nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bamse, det jag tror har hänt är att den personen tidigare skickade till dig via ditt nr men nu skickar till dig via din e-mail / Apple ID. Och det är därför som du får det som ett iMessage. Och om han skickar till din e-mail / Apple ID och du svarar på det så är det med din e-mail / Apple ID som du svarar. 

Om du bockar ur ditt Apple ID / e-mail på iMessage och bara ha kvar ditt nya nr så ska du inte kunna ta emot de som bara skickas till din e-mail / Apple ID. Visningen hos mottagaren kan du inte påverka, det beror på deras inställningar. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael, tusen tack för detta! Nu har jag koll på hur det funkar och jag känner mig genast lugnare.?

 

Ha en fortsatt bra dag och vecka.

 

/Bamse

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...