Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon (granne?) försökte ansluta till min Apple TV (4K)


Mattiasgbg
 Share

Rekommendera Poster

Mattiasgbg

Har en AppleTV 4K, tvOS 12.2, tittade på filmen Victoria i SVT play, plötsligt kommer det upp en anslutningskod i TVn (över filmen) som ska knappas in på anslutande apparat (osäker på hur det formulerades), jag lyckades inte klicka bort det, men efter ca en minut försvann meddelandet och filmen fortsatte som vanligt.

 

Nätverket består av en äldre Airport Express som inte sänder ut nätverksnamnet. Kryptering används (WPA2 om jag minns rätt).

Apple TVn var inställd på:

AirPlay På

Tillåt åtkpmst > Samma nätverk och nära

 

Jag har för mig att jag ibland, innan jag köpte Apple TV, har sett något "Vardagsrum" som dykt upp under AirPlay på datorn.

 

Jag vill att alla som har tillgång till till mitt nätverk ska kunna använda Airplay på enheten. Om jag stänger av alternativet Airplay > Tillåt också Airplay för alla i närheten, kommer det att fungera så som jag önskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slog på bluetooth för några år sedan, då fick jag in grannens TV, men jag fick ingen bild. Efter det hade grannen ändrat sitt namn till ”Inte din TV (idiot!)”. 

Tror inte du behöver vara orolig, eftersom det numera krävs koder. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

På Apple TV:

Inställningar->AirPlay->Tillåt åtkomst

Välj något lämpligare än "Alla" under Tillåt åtkomst

 

Stäng lämpligen även av "Tillåt också AirPlay för alla i närheten" De på ditt nätverk kommer fortfarande åt Apple TV:n

Redigerad av SirKnasen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 timmar sedan, iMarc säger:

Jag slog på bluetooth för några år sedan, då fick jag in grannens TV, men jag fick ingen bild. Efter det hade grannen ändrat sitt namn till ”Inte din TV (idiot!)”. 

Tror inte du behöver vara orolig, eftersom det numera krävs koder. 

Jag är inte orolig för dataläckage, men det är störande om det kommer upp en anslutningsfråga som inte går att klicka bort när man sitter och tittar på något.

3 timmar sedan, SirKnasen säger:

På Apple TV:

Inställningar->AirPlay->Tillåt åtkomst

Välj något lämpligare än "Alla" under Tillåt åtkomst

 

Stäng lämpligen även av "Tillåt också AirPlay för alla i närheten" De på ditt nätverk kommer fortfarande åt Apple TV:n

Bra, då är allt antagligen rätt inställt nu. Alternativet "Alla"  har jag aldrig använt.

 

Vad kan egentligen "alla i närheten" göra om de inte är inne på mitt nätverk? Ansluta via Bluetooth? AIrplay använder väl wifi för att överföra data, så om någon "i närheten" ska kunna ansluta måste väl antingen apparaten koppla ifrån mitt nätverk och skapa ett tillfälligt nät med personen "i närheten", alternativt dela ut uppgifter om mitt nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple tv ben

19 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vad kan egentligen "alla i närheten" göra om de inte är inne på mitt nätverk? Ansluta via Bluetooth? AIrplay använder väl wifi för att överföra data, så om någon "i närheten" ska kunna ansluta måste väl antingen apparaten koppla ifrån mitt nätverk och skapa ett tillfälligt nät med personen "i närheten", alternativt dela ut uppgifter om mitt nätverk?

Apple tv behöver inte just ditt wifi för att ansluta, utan skapar en direkt trådlös nätverksanslutning mellan telefonen och Apple tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airdrop? Kolla så det är inaktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
7 timmar sedan, Mattis.se säger:

Apple tv ben

Apple tv behöver inte just ditt wifi för att ansluta, utan skapar en direkt trådlös nätverksanslutning mellan telefonen och Apple tv.

OK, det är så den löser det? Och samtidigt tappar den då internetuppkoppling (via wifi)?

4 timmar sedan, Askungen säger:

Airdrop? Kolla så det är inaktiverat.

Airdrop finns väl inte på TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nä,trodde det för när man trycker på airdrop på telefonen så dyker atv upp som ett alternativ så kan man ansluta via den och inte bara genom skärmdubblering.

Redigerad av Askungen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Askungen säger:

Nä,trodde det för när man trycker på airdrop på telefonen så dyker atv upp som ett alternativ så kan man ansluta via den och inte bara genom skärmdubblering.

Det vill jag se en skärmdump på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här skärmen dyker upp när jag trycker på airdrop på iphonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är AirPlay du ser!

D4A948DC-9DA8-4282-B435-69B84AFF32C0.jpeg

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Askungen säger:

Den här skärmen dyker upp när jag trycker på airdrop på iphonen

Nej den där dyker inte upp när du trycker på AirDrop. 

Så här ser AirDrop ikonen ut. 

 

CCD2E845-CAD8-488C-8FD2-28A41D299BA7.thumb.jpeg.36531e390896e19e2582430898f0e06e.jpeg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skillnad är att pilen saknas på airdrop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Många symboler att hålla reda på numer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...