Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför denna vårdslösa misshandel av iPhone?


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

När man tittar exempelvis på Tradera, så säljs brutalt slitna iPhone, det handlar om spruckna skärmar, repiga skärmar, deformerade och stora hack i aluminiumhöljet etc etc. Vad gör folk egentligen med sina iPhone, kastar de telefonerna på marken när de blir sura, avsiktligt slår telefonen mot diskbänken etc...?

Det är för mig obegripligt. 

Slitna Android lurar ser man nästan aldrig, och dyker de upp någon sådan så skänker säljaren nästan bort den. 

Varför denna vårdslösa behandling av just iPhone?

Helt obegripligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett gott om slitna Android-mobiler med spruckna skärmar också.
Det handlar mer om människan som ofta är slarvig och vårdslös.

Kanske det kan handla om psykologi också? Att du gillar iPhone mer och därför tenderar att vara mer uppmärksam när du ser dem?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig? ?

 

1C23A004-AC5F-4DC3-BFA6-202D8FB0BDEB.thumb.jpeg.8c4dc06b819db7ebda327710936934ab.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett lika mycket misshandlade android som iPhone lurar, även ett par halvdöda Windows lurar.

Misstänker tyvärr att det är så att många har det lite för bra och det nu mer är lite slit och släng över telefoner.

När en annan växte upp så var man rädd om telefonerna och var försiktig med dom för om du behövde en ny så fick du lägga upp en rejäl slant, nu så bara förlänger du ditt abonnemang med förhöjd månads kostnad så har du en ny.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl överlag så att dyrare lurar, med bättre stöd för uppdateringar av OS, "lever längre" och kan vara värda att reparera även om de gått sönder. Apple leder både nypris och andrahandspris, så det är mer rimligt att slitna iphone hamnar på Tradera medan slitna Android hamnar på tippen. För egen del kör jag enbart Android, och köpte min senaste lur härom året på Tradera, en oanvänd Galaxy S7 för ca 2000kr som någon fått vid en förlängning och lagt i en byrålåda. Samtidigt såldes helt skrotfärdiga S7 för 1000-1500 så jag vet inte hur folk tänker. 

"Plastlurar" håller ju ofta rätt bra dessutom. Har tappat min S7 otaliga gånger i golvet, min S4 ännu fler gånger - nu har barnen den som mini-platta, inte en repa på skärmen och bara lite smårepor i plasten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-04 på 23:37, mikaellq säger:

Jag har sett gott om slitna Android-mobiler med spruckna skärmar också.
Det handlar mer om människan som ofta är slarvig och vårdslös.

Kanske det kan handla om psykologi också? Att du gillar iPhone mer och därför tenderar att vara mer uppmärksam när du ser dem?

Naturligtvis blir en normal människa extra försiktig med en iPhone pga priset på telefonen, kvalitén, designen och dess suveräna funktionalitet. 

Men de som är totalt oförsiktiga har antingen färre hjärnceller, eller är irriterad på telefonen och bryr sig inte därefter. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, lappen71 säger:

Aldrig? ?

 

1C23A004-AC5F-4DC3-BFA6-202D8FB0BDEB.thumb.jpeg.8c4dc06b819db7ebda327710936934ab.jpeg

Nästan aldrig, du läste fel. 

Jag hoppas din XS inte är i samma skick som det här öket du visar upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, poi ran säger:

... köpte min senaste lur härom året på Tradera, en oanvänd Galaxy S7 för ca 2000kr som någon fått vid en förlängning och lagt i en byrålåda. Samtidigt såldes helt skrotfärdiga S7 för 1000-1500 så jag vet inte hur folk tänker. ...

Att de sparar 500–1000 kronor (som de kanske ändå inte ens hade)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk fattar inte att det är en sak för flera tusen kronor de går och bär på. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pengar verkar inte ha något värde för de ungdomar som får en ny iPhone av sina föräldrar varje år

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

Folk fattar inte att det är en sak för flera tusen kronor de går och bär på. 

Så är det plus att våra universella verktyg händerna inte är perfekta för att hålla mobilen på ett säkert sätt. Den är alldeles för lätt att tappa.

 

Kom att tänka på min systemkamera som är försedd med en bred rem att hänga om halsen för att minska risken för att tappa den dyra kameran till nära nog noll. 

 

Det är alltså ett välkänt faktum att vi är fumliga av naturen. Jag har därför ett skal om min mobil, ett extra gorilla-glas och en läderväska fäst i bältet för att maximera skyddet av min relativt dyra mobil som faktiskt kostat mer än själva systemkameran. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...