Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur undvika att bildbiblioteket läggs på iCloud Drive?


Farbror Jason
 Share

Rekommendera Poster

Farbror Jason

Har tänkt att ha en mapp med flera undermappar på iCloud som uppdateras så fort jag arbetar med den. Den är på strax över 2 Gb och ryms på det fria lagringsutrymmet i iCloud.

Men för att göra detta skall man markera mapparna Skrivbord och Dokument. När jag gör det kan jag inte välja att exkludera bildbiblioteket och således måste köpa 200Gb. Det kommer inte heller att räcka då Bilder hela tiden fylls på... Jag vill bara använda Driven till just den mapp jag använder så att jag kommer åt den oavsett var jag är.
Bilder lagras på extern HD kopplad till min Mac...

Nån som har nåt tips?

Skärmavbild 2019-06-03 kl. 19.22.16.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår vad det är du försöker göra så kan jag säga att nej det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja iCloud är ett stort obegripligt hopkok som saknar många funktioner och är usel som Backup. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, iMarc säger:

Ja iCloud är ett stort obegripligt hopkok som saknar många funktioner och är usel som Backup. 

 

Bla bla bla bla.....en gammal grammofon som hakat upp sig ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Ja iCloud är ett stort obegripligt hopkok som saknar många funktioner och är usel som Backup. 

Har inte funnits någon vettig sedan Ubuntu one.

Skulle dock ge ICloud högre poäng än Google drive och dropbox 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 timmar sedan, iMarc säger:

Ja iCloud är ett stort obegripligt hopkok som saknar många funktioner och är usel som Backup. 


iCloud Drive är inte en backuptjänst utan en synkningstjänst. Det är inget konstigt att synkningstjänster är usla som backuper, precis som backuptjänster är usla som synkningstjänster. För mig fungerar iCloud Drive alldeles utmärkt!

 

 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad trådskaparen vill göra... Men låt oss försöka reda ut det här:

Bilder
Var har du dina bilder? 
Om du har dina bilder i programmet Bilder och påslaget iCloud Bildbibliotek, då kommer bilderna att hamna på iCloud och då tar de upp ditt utrymme där. Om du har iCloud Bildbibliotek inaktiverat, så får du inte dina bilder på iCloud. (Inställningen finns i Bilder - Inställningar - iCloud). 

Om du har en mapp som heter Bilder som ligger i mappen Dokument eller som en mapp på Skrivbordet, då kommer den synkas till iCloud Drive med sitt innehåll. Om du inte vill att den mappen ska synkas så får du ta bort den från Skrivbord och Dokument. Skrivbord och Dokument är mappar som finns i Macen. 

Skrivbord och Dokument

Skrivbord och Dokument är två mappar som finns under ditt användarkonto i Macen. När du har påslaget synk av detta till iCloud Drive, så kommer innehållet i mapparna Skrivbord och Dokument upp på iCloud Drive. Bara det som ligger i dessa mappar kommer upp på iCloud Drive. Dokument och mappar som ligger utanför mapparna Skrivbord och Dokument kommer inte synkas till iCloud Drive. Så det som du inte vill ha synkat, det ska du inte lägga på Skrivbord och Dokument. 

Du behöver inte ha påslaget Skrivbord och Dokument för att synka mappar och dokument till iCloud Drive. Du kan lägga upp egna mappar på iCloud Drive och så kan du lägga Alias till dessa mappar (genvägar) som du lägger på t ex Skrivbordet, och det som du lägger i dessa mappar synkas nu. Och då kan du ha Skrivbord och Dokument avmarkerat för synk. 


 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det under hos mig under iCloud Drive, här ser du mapparna Skrivbord och Dokument inuti iCloud Drive-enheten. 
Dokument och Skrivbord som ligger under, de är samma mappar som finns inuti iCloud Drive enheten. 523054863_Skrmavbild2019-06-04kl_09_23_41.thumb.png.6274193cb5bd6e0a7cb5d5bd679fbea5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i Finder under mitt användarkonto. Detta är de mappar som INTE synkas till iCloud Drive, för de ligger inte på iCloud Drive. Om jag slår av synk av mapparna Skrivbord och Dokument, så kommer de mapparna finnas i det här fönstret. De ligger här när synk av mapparna Skrivbord och Dokument är inaktiverat. Det är alltså här som man lägger de mappar som man inte vill ha synkade till iCloud Drive. Mappar som läggs i iCloud Drive synkas till iCloud Drive, mappar som läggs utanför iCloud Drive, synkas inte dit. Enkelt! Dessa ligger alltså under Macintosh HD - användarkonto. 
2051724151_Skrmavbild2019-06-04kl_09_26_26.thumb.png.ba673267091895bf54e056ff3030a3d2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så lösningen är alltså: Lägg den mapp just du vill använda och ha synkad, på iCloud Drive. Och ta bort mappar du inte vill ha synkade där, bort från iCloud Drive. I ditt fall kan du t ex slå av Skrivbord och Dokument. Och sen lägger du bara just den mapp du vill ha över till iCloud Drive på iCloud Drive. Du kan göra så att med Skrivbord och Dokument urbockat för iCloud Drive så kan du sen lägga en mapp på iCloud Drive och sen skapa ett alias (genväg) som du lägger på Skrivbordet, så att du enkelt har tillgång till den mappen som du vill ha synkad till alla dina enheter. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jason

Raphael! 

Stort tack för dina svar. Mycket klarnade nu och det känns mycket bättre. 

??

Skall göra som du så utförligt och pedagogiskt beskriver. 

Än en gång tack! 

Mvh Jason 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

Ja iCloud är ett stort obegripligt hopkok som saknar många funktioner och är usel som Backup. 

Naturligtvis. Det är ingen backup-tjänst.

 

Om du köper en liten sportbil så kan du ju inte gärna klaga på att du inte får in en lastpall i bagaget.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, lappen71 säger:

Om jag förstår vad det är du försöker göra så kan jag säga att nej det går inte.

Tack Raphael... Har försökt fatta detta med icloud... Nu kanske...

S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...