Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vägrar funka efter fullt lagringsminne


Sofiaph
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag kan ingenting om macs men måste få igång min dator innan nästa vecka (stor tenta på g). Datorns minne och lagring är fullt och detta har jag rensat så gott jag kunnat men nu har den slutat funka, det går att logga in på den och "startsidan" ser ut så här, går enbart att använda safari en kort stund men inget annat startar. Har testar command+ r (rensat det som gått) och säkert läge funkade 1 gång tidigare men nu inte alls! Min tanke var att radera onödiga program men kommer ju inte åt systemet att göra det ?

IMG_1476.JPG

Redigerad av Sofiaph
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är tyvärr inte så enkelt när problemet väl har uppstått. Min rekommendation är att du försöker komma åt via en annan mac. Anslut din egen mac till denna i hårddiskläge. Rensa.

 

Läs på ordentligt innan du ställer frågor.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201462

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa onödiga filer

 

Det följer med en massa onödiga språkfiler med OS X och program som man laddar ner. Det kan vara 1-2 GB som tas bort med Monolingual. Men se till att spara svenska och engelska!

http://ingmarstein.g...io/Monolingual/

...

Beroende på så kan det finnas 0,5 GB skrivardrivrutiner. Alla kan slängas utom den du använder. Hittas på

Användare/Bibliotek/Printers

...

Garageband kan ha så mycket som 4 GB filer som bara ligger och tar plats. Själva programmet tar kanske 0,5 GB så det är alla ljudfiler som är "boven". Programmet och ljudfilerna drar man bara till papperskorgen. Ljudfilerna hittas

Användare/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple/Apple loops Garageband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken dator du har, men om du har en SD-kortplats kan du skaffa ett SD-kort med en korthållare som inte sticker utanför datorn och på så sätt skaffa extra lagringsutrymme. Se då till att det SD-kortet är ett snabbt kort så det kan fungera som extra hårddisk. Det finns mängder med billiga SD-kort men de är oftast alldeles för sega. Men de är billiga..... 

Skärmavbild 2019-06-01 kl. 14.12.31.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Bilden visar en Air, vilket har en SDXC-korts läsare, ThunderBolt och USB-kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag funderade på...

har hon plockat bort viktiga filer?

 

är man admin så är ju systemet öppet...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...