Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Genväg: Skrivbord -> CloudDrive-mapp


BeRo
 Share

Rekommendera Poster

Jag jobbar med 4 st separerade WordPress sidor och kallar ivarje sida för ett projekt. I dessa projekt - som jag sparar i iCloudDrive - sparar jag allt som rör specifik WP-sidas: bildfiler, textfiler, Page-filer, pdf-filer, osv.  Dvs jag samlar inte alla filer i Page-format under Page, eller vilket annat program jag använder dem för att skapa dem. Jag samlar ett projekts filer under ett projekts namn.

 

Så långt är allt ok och det fungerar bra. Går jag via Finder,  till iCloudDrive, till Projekt hittar jag min fyra projekt - på vilken enhet som helst. Men...

 

Jag vill ha en genväg till Projekt på skrivbordet, som jag kallar "Projekt" och som tar mig dit direkt. Denna genväg går att skapa, men hur uppdateras den? Jag har skapat en genom att markera Projekt i mappen iClodDrive, hållit ner "alt" knappen, fått upp ett plustecken och dragit den till skrivbordet.

 

Problemet är, att när jag sedan går in för att se mina senaste filer finns de bara i Projekt i iCloudDrive, men inte i genvägen till iCloudDrive -> Projekt.

 

Kan man inte skapa genvägar på detta sätt? (Känns som om Apples filhantering är väldigt statiskt gent emot Windows. Finns något bättre än Finder?) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, BeRo säger:

 

Jag vill ha en genväg till Projekt på skrivbordet, som jag kallar "Projekt" och som tar mig dit direkt. Denna genväg går att skapa, men hur uppdateras den? Jag har skapat en genom att markera Projekt i mappen iClodDrive, hållit ner "alt" knappen, fått upp ett plustecken och dragit den till skrivbordet.

Nu har du skapat en KOPIA, inte en genväg (eller alias som det heter på Mac).

 

https://www.idownloadblog.com/2018/12/27/add-icloud-drive-shortcut-on-desktop-dock/

 

Eller mer visuellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack "Telly82" - ?!

 

Så långt verkar det OK, får se om det funkar med uppdateringar av filerna i projekten.

 

Vad jag förstår blir detta en genväg till iCloudDrive, dvs jag är en bit på väg. Mitt slutliga mål är att ha vart och ett av projekten liggande på skrivbordet i alla mina enheter - som uppdateras automatiskt. Får väl experimentera vidare från detta läget som verkar vara ett stort steg framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alias (genväg) tar dig till direkt till mappen, och den mappen ligger i mappen iCloud Drive som finns lokalt på din hårddisk. Mappen iCloud Drive uppdateras automatiskt löpande när du är ansluten till internet. Så du har tillgång till infon där både när du är uppkopplad och när du inte är uppkopplad. Du kan högerklicka på vilken mapp eller fil som helst och välja "Skapa alias" och sen dra ut den till Skrivbordet. Mac har lite annan terminologi än Windows.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Borde väl funka att högerklicka på önska mapp i iCloud drive och välja "Skapa alias", kalla den för något kul och sedan bara flytta den till mappen "Skrivbord" (som behöver vara synkad med iCloud Drive)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...