Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Modernisering av PowerBook G4 17 inch???


Congaspelare
 Share

Rekommendera Poster

Congaspelare

Hej! Min MacBook 13 inch, 2009, har brott på/glappkontakt i kablarna till mikrofon och kamera. Jag inser att det är dags att fixa en annan dator. Min förra Mac - en PowerBook G4 17 inch/1,67 GHz/512 Mb(uppgraderad till 2GB)/120GB/SuperDrive - som jag var SUPERNÖJD med (vilket härligt chassi/tangentbord, vilken härlig skärm och härligt många in/utgångar!!!), har jag kvar i förrådet. Jag tror att hårddisken har kraschat. Har dock inte låtit undersöka den. Eftersom jag varit arbetslös länge (ont om pengar) och eftersom jag är miljö- och hållbarhetsexpert, vill jag gärna laga och renovera saker så länge det går.

 

FRÅGA: Går det att modernisera min PowerBook G4 17 inch??? Sätta i en modern CPU och en SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Congaspelare säger:

Hej! Min MacBook 13 inch, 2009, har brott på/glappkontakt i kablarna till mikrofon och kamera. Jag inser att det är dags att fixa en annan dator. Min förra Mac - en PowerBook G4 17 inch/1,67 GHz/512 Mb(uppgraderad till 2GB)/120GB/SuperDrive - som jag var SUPERNÖJD med (vilket härligt chassi/tangentbord, vilken härlig skärm och härligt många in/utgångar!!!), har jag kvar i förrådet. Jag tror att hårddisken har kraschat. Har dock inte låtit undersöka den. Eftersom jag varit arbetslös länge (ont om pengar) och eftersom jag är miljö- och hållbarhetsexpert, vill jag gärna laga och renovera saker så länge det går.

 

FRÅGA: Går det att modernisera min PowerBook G4 17 inch??? Sätta i en modern CPU och en SSD?

CPU tror jag inte kan bytas. SSD finns (begränsat urval). Jag rekommenderar Linux på den, det finns modern för PPC. Exempel.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Congaspelare

Hej! Tack för hjälpen senast och tack för snabbt svar. Så vitt jag kan förstå av Debian/Linux-informationen, så är PowerBook G4 en 32-bitarsdator, eller hur? Det går att köra Debian/Linux 8 "Jessie" på den om jag tolkar dig rätt. Hur modern är "Jessie"? Hur länge tror du jag kan köra med det? Går det att köra ett modernt/bra "skriva/räkna/presentera" program på det?

 

Kuriosa: Vilka val gjorde du på prisjakt för att få fram de 7 SSD´na? Jag tycker inte att jag kan se det.

 

Mvh

Congaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Congaspelare säger:

... Så vitt jag kan förstå av Debian/Linux-informationen, så är PowerBook G4 en 32-bitarsdator, eller hur? Det går att köra Debian/Linux 8 "Jessie" på den om jag tolkar dig rätt. Hur modern är "Jessie"? Hur länge tror du jag kan köra med det? Går det att köra ett modernt/bra "skriva/räkna/presentera" program på det? ...

32 bit till PPC, ja. Debian 8 kom 2015 och senaste/sista version släpptes förra sommaren. Hur länge det stöder nya program vet nog bara Debian. Det finns andra Linux, Gentoo, till exempel. Och Ubuntu. Fler finns.

Normalt fungerar alla Linux likadant, oavsett hårdvara. Kanske någon skillnad någonstans. Jag är ingen expert på Linux i övrigt, mer än en över medel vanlig nördig klantskalle. :whistling: 

 

9 minuter sedan, Congaspelare säger:

Kuriosa: Vilka val gjorde du på prisjakt för att få fram de 7 SSD´na? Jag tycker inte att jag kan se det.

Under gränssnitt, välj ATA 133.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Congaspelare

Tack! Mvh Congaspelare

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill köra Mac OS X på den så är det gamla Leopard 10.5.8 som gäller. Det finns ett projekt som heter ”leopard-webkit” som du då kan djupdyka i för att (främst) kunna surfa på ett modernare sätt. Det kanske duger, plus att du är van vid Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Congaspelare

Tack, men jag måste ha El Capitan eller högre, eftersom BANK-ID mm kräver det :(

 

FRÅGA1 : PowerBook:en var en dag plötsligt helt död. Är det mest troligt att det var hårddisken som kraschat?

 

FRÅGA 2: Om jag väljer att köpa en nyare Mac (MacBook Pro, tänker jag) - har du koll på hur gammal/ny maskin jag ska köpa för att få tillgång till ut-/ingångar för Ethernet, extern skärm, min 2 USB-portar, audio/hörlursutgång och helst också CD/DVD-spelare? Jag vill dröja så länge som möjligt innan jag ev. tvingas börja med wifi- och bluetooth-maskiner. Samtidigt vill jag ju ha en så modern maskin sin möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, Congaspelare säger:

Tack, men jag måste ha El Capitan eller högre, eftersom BANK-ID mm kräver det :(

 

FRÅGA1 : PowerBook:en var en dag plötsligt helt död. Är det mest troligt att det var hårddisken som kraschat?

 

FRÅGA 2: Om jag väljer att köpa en nyare Mac (MacBook Pro, tänker jag) - har du koll på hur gammal/ny maskin jag ska köpa för att få tillgång till ut-/ingångar för Ethernet, extern skärm, min 2 USB-portar, audio/hörlursutgång och helst också CD/DVD-spelare? Jag vill dröja så länge som möjligt innan jag ev. tvingas börja med wifi- och bluetooth-maskiner. Samtidigt vill jag ju ha en så modern maskin sin möjligt.

1. Svar, nej. ”Helt död” tyder på något annat. En kraschad hårddisk märks först vid uppstart, eftersom datorn startas via lågnivårutiner (Open Firmware).

2. Jag har en Imac early 2008 med High Sierra på, med hjälp av det här verktyget. Funkar även för MBP. Läs dock noga vad gäller hårdvara och begränsningar.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, Congaspelare säger:

Tack, men jag måste ha El Capitan eller högre, eftersom BANK-ID mm kräver det :(

.........

 

FRÅGA 2: Om jag väljer att köpa en nyare Mac (MacBook Pro, tänker jag) - har du koll på hur gammal/ny maskin jag ska köpa för att få tillgång till ut-/ingångar för Ethernet, extern skärm, min 2 USB-portar, audio/hörlursutgång och helst också CD/DVD-spelare? Jag vill dröja så länge som möjligt innan jag ev. tvingas börja med wifi- och bluetooth-maskiner. Samtidigt vill jag ju ha en så modern maskin sin möjligt.

2011 gjorde Apple en stor uppgradering av alla produkter och de blev ca 100% mer kraftfulla över ett skifte i årsmodell samt moderna anslutningar. De har SATA 6 Gbps, Thunderbolt men bara USB 2. 2012 kom USB 3. I mitt universum är allt före 2011 stenålder och jobbigt att försöka hålla konstgjord andning på. Maxar man RAM och slänger i en SSD i en Mac från 2011 så duger den många år än.

...

För detaljkoll så ladda hem Mactracker så hittar du alla fakta om alla Macar.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
2 minuter sedan, Axelman säger:

 

...

För detaljkoll så ladda hem Mactracker så hittar du alla fakta om alla Macar.

 

Då Mactracker innehåller felaktigheter - så tipsar jag om www.everymac.com istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Congaspelare

Jag fick följande svar av en Mac-användare, när jag skrev att 2011-modellerna är mycket snabbare än 2010-modellerna: "Dock så har 2011-2012 modellen med i7 extern GPU problem med överhettning ... tror jag har "baked" kanske 20 boards av den modellen. Ska man ha i7 skal du helst upp på en 2013 eller nyare." Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

2012 lider INTE av grafik-problem.

2010 har också grafik-problem, men inte lika utbrett som 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Congaspelare

Så 2011 lider av grafikproblem? Hur yttrar de sig i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...