Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är Mac OS mindre förlåtande än Windows?


Ume
 Share

Rekommendera Poster

För några månader sedan fick jag en IMac 24 (tidig 2008) av en släkting. Han berättade att den inte ville starta och att han hade gjort allt som gick att göra utom att lämna in den på verkstad. Jag har själv aldrig hållit på med Mac men däremot PC sedan mitten av 90-talet. När jag startade upp IMacen på "alt"knappen så såg jag El-Capitan och återställningspartitionen, men sedan hände inget mer än att datorn startade om när man valde något av dem. jag fixade både en boot-USB och en DVD för att se om det gick att starta på det sättet, men icke...

 

Då prövade jag att boota upp på en Windows DVD. O döm av min förvåning när det gick att installera windows 10. I och med detta så såg jag att problemet verkade sitta i grafikkortet (Nvidia 8800GS). Drivrutinen för det kortet gick inte att installera, men det gick att köra på standard drivisen. Nu när jag förstått att det kanske är grafikkortet som är problemet så har jag plockat isär hela IMacen och bytt pasta och rengjort den, men resultatet blir ändå detsamma. O innan jag går vidare i reparationerna så hoppas jag få svar på en fråga som kanske är svår att svara på? 

 

Är Mac OS mindre förlåtande än Windows eftersom det inte gick ens att boota upp OS-X i felsäkert läge. Eller gjordes det något fel som jag missat?

 

(Vill tillägga att jag blivit lite "Macbiten" såhär på gamla dar och tycker det är den finaste PC burken jag haft... Men jag vill helst se El-Capitan på skärmen. ) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på så vis är Windows mer förlåtande. Det finns sätt att arbeta runt felet även i Mac OS X men uppenbarligen inte lika lätt som i Windows där man bara undviker att installera grafikdrivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar väldigt konstigt därför att Macen i sitt ursprungstillstånd, alltså med det system den kom med, fungerade som ny. Så varför inte nu? Jag tycker att det verkar vara någon del av själva datorn som är trasig.

Kör hårdvarutestet.


https://support.apple.com/sv-se/HT201257

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska hiva iväg den och skaffa en något nyare iMac. 2011 gjorde Apple en rejäl uppgradering där alla Macar blev ca 100% mer kraftfulla och har moderna anslutningar. En sådan med max RAM och en SSD är fullt gångbar än. 24" är kända för grafikkortshaveri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 minuter sedan, mikaellq säger:

Det verkar väldigt konstigt därför att Macen i sitt ursprungstillstånd, alltså med det system den kom med, fungerade som ny. Så varför inte nu? Jag tycker att det verkar vara någon del av själva datorn som är trasig.

Kör hårdvarutestet.


https://support.apple.com/sv-se/HT201257

Det är väl känt att det finns kext för grafik som måste avaktiveras för att man ska kunna köra vissa macar via det inbyggda grafikkortet. Om man inte gör det vägrar macen fungera.

Redigerad av Alix
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Det är väl känt att det finns kext för grafik som måste avaktiveras för att man ska kunna köra vissa macar via det inbyggda grafikkortet. Om man inte gör det vägrar macen fungera.

Tack för alla snabba svar. Tanken jag har är att koppla samman denna IMac med en version av Band in a Box för Mac. O då behövs det inte mer kräm än denna IMac 2008. Det som förbryllat mig är att det enda hårdvarufel som jag får i Windows är om grafiken. Jag har prövat "D"knappen utan att lyckas innan jag installerade Windows. Och jag har inte heller tillgång till någon "Application install Disk 2".

 

Jag ska kolla vidare på det du skriver Alix...   

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...