Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur bra kamera behöver vi?


Tigercop

Rekommendera Poster

Läste precis en artikel om de senaste ryktena om nästa iPhone: 

https://www.ilounge.com/news/iphone-11-leak-suggests-major-camera-upgrades

 

Och jag funderar stillsamt: "Hur bra kamera är behöver jag?". Lägger Apple fokus på rätt saker? 

 

För mig har kamerans kvalité spelat NOLL roll i valet av ny telefon. Det har historiskt alltid blivit nästa Apple-modell oavsett. Förutom i år då jag för första gången valde bort iPhone till förmån för en Samsung. Vi får se hur det går. Men jag kan ju lova att kameran hade inget med bytet att göra! Jag är säker på att midsommarbilderna och sönernas innebandycup kommer dokumenteras lika bra oavsett modell. 

 

Men hur tänker folk i allmänhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tigercop säger:

Läste precis en artikel om de senaste ryktena om nästa iPhone: 

https://www.ilounge.com/news/iphone-11-leak-suggests-major-camera-upgrades

 

Och jag funderar stillsamt: "Hur bra kamera är behöver jag?". Lägger Apple fokus på rätt saker? 

 

För mig har kamerans kvalité spelat NOLL roll i valet av ny telefon. Det har historiskt alltid blivit nästa Apple-modell oavsett. Förutom i år då jag för första gången valde bort iPhone till förmån för en Samsung. Vi får se hur det går. Men jag kan ju lova att kameran hade inget med bytet att göra! Jag är säker på att midsommarbilderna och sönernas innebandycup kommer dokumenteras lika bra oavsett modell. 

 

Men hur tänker folk i allmänhet?

För mig är kameran det viktigaste på hela min iPhone. Gammal 6S Plus som tar helt suveräna bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tillräckligt bra", och det är ju något som varierar människor emellan.  Jag nådde den gränsen med min 2016 års Galaxy S7, den fokuserar snabbt och tar bra bilder även  inomhus. Min tidigare Galaxy S4 (2013 års modell) tog typ lika bra bilder utomhus men dåliga inomhus - slutartiden var så lång att barnen bara såg ut som suddiga spöken mest hela tiden. Jag tröttnade och bestämde mig för att nästa mobil (som då blev en S7) skulle ha bra kamera, det var mina barn värda. 
Så även om kameran är viktig för mig så tror jag alla vettiga mobiler numera har kamera som jag skulle vara nöjd med. Visst skulle det vara kul med optisk zoom, bättre makroläge, men det är inget jag skulle ta fram stora plånboken för och uppgradera just nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker kameran är den enda anledningen att byta smartphone numera.

Cpu/Gpu har inte känts trött sen iphone 5s på iOS.

Tillverkarna håller ju hårt i den funktionen då dom vet att appar eller OS inte utnyttjar kapaciteten.

Börjar mellanklass-lurarna knäcka mjukvaru-algoritmerna för bilderna så är det ju kört för premium-klassen då de ofta har samma hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kameror på mobiler är egentligen skit med mjukvara som är olika bra på att trolla bort det. Vill jag ha bättre bilder så måste systemkameran fram. För det mesta är Svensson med familj så okunnig och ointresserad att det mobilkameror+mjukvara producerar duger, plus att mobilen alltid följer med.

Men nej, jag hade inte plockat fram plånboken för de nyaste iPhone som tycker att det jag får utöver det jag redan har med sjuan är för lite, med tanke på kameran inklusive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Alla kameror på mobiler är egentligen skit med mjukvara som är olika bra på att trolla bort det. Vill jag ha bättre bilder så måste systemkameran fram. För det mesta är Svensson med familj så okunnig och ointresserad att det mobilkameror+mjukvara producerar duger, plus att mobilen alltid följer med.

Men nej, jag hade inte plockat fram plånboken för de nyaste iPhone som tycker att det jag får utöver det jag redan har med sjuan är för lite, med tanke på kameran inklusive.

 

Precis och det är något man märker när man förstorar en bild tagen med mobilkamera i mörker.

Men för gemene man så spelar det ingen roll utan dom är nöjda.

 

Så därför när jag ska ta bilder på resa så blir det en bättre kompakt kamera med långzoom som får göra jobbet,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att för många så är kameran det viktigaste på en mobil. Och även något som Apple har fått kritik för, att flera konkurrenter har varit vassare där. För mig personligen är det ingen deal-breaker. Jag har andra kameror. :) För mig räcker iPhones kvalitet till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilkameran är måhända inte lika bra som en systemkamera (jag har en Nikon av billigare snitt), men den har som sagt fördelen att den alltid är med, och är tyst och snabb. Min spegelreflexkamera är snart en relik från en svunnen tid, med sitt klick-tjoff-bild-tjoff-klickande. Gemene man har ju dessutom ännu inte 4K-skärmar till datorerna och jag måste säga att när jag skaffade en bra skärm såg jag hur "dåliga" mina mobilbilder från 2009-2012 var, trots 5-8MP. Tycker dock fortfarande att min Galaxy S4 (2013) tog väldigt bra bilder på mina senaste soliga sommarfjällsemestrar. Fast just i sådana lägen vill man kanske ha zoom-möjlighet också. 

Tittar man endast på bilderna i mobilen kan det vara svårt att se hur de "egentligen" ser ut, med en skyhög PPI (min S7 har 2560x1440 på ca 5" och en PPI på 577) ser allt ju väldigt skarpt ut - men smått. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Precis och det är något man märker när man förstorar en bild tagen med mobilkamera i mörker.

Men för gemene man så spelar det ingen roll utan dom är nöjda.

 

Så därför när jag ska ta bilder på resa så blir det en bättre kompakt kamera med långzoom som får göra jobbet,

Tänk så lika vi kan tänka ibland! :) Även jag kör med en kompakt långzoom på resor bara aningens bättre än en mobilkamera. En Panasonic TZ70. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att för "gemene man" och även "gemene tekniknörd" är det redan, eller snart, så att uppgraderingarna av telefon inte är lika viktigt som förr. Jag körde alltid Custom-ROM på mina tidiga Android-lurar, betaversioner av både Windows och OSX, osv, men vitsen med det har minskat över tid.

Stationära datorer har mognat, laptopar har mognat, även mobiler har väl i viss mån mognat som marknad.  Nuvarande telefon gissar jag att jag kommer att ha tills den går sönder, alternativt Bank-ID slutar funka (men det är nog många år bort), men när jag väl ska köpa en ny mobil kommer jag nog att jämföra kamerafunktionerna och komma fram till att de flesta är tillräckligt bra. 

Angående "hårdvarurace", gällande CPU (4x2.2GHz (2.6GHz klockat)), GPU som klarar de flesta av dagens spel,  RAM (2GB),  lagring 16GB+128GB SD-kort, Skärm 5" 1920x1080 OLED, etc är min galaxy S4 mod i9506 från 2013 fortfarande helt ok prestandamässigt, undantaget just kameran. Jag kan inte påstå att min S7 känns speciellt mycket rappare, och inte heller min brors S9. Snarare är det internethastigheten som ibland (men sällan) är ett problem, och där är det snarare mobiloperatören än mobilen som spelar roll. 

Sedan är det såklart så att i benchmarks ser man stora skillnader speciellt som alla nu gått över till 64bit, men även om det här ger smartare software i mobilerna så är det tveksamt om folk flest uppdaterar just för kameran.  Jag tror inte jag känner någon som ens talar om kameran längre, de antas bara funka liksom. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Tänk så lika vi kan tänka ibland! :) Även jag kör med en kompakt långzoom på resor bara aningens bättre än en mobilkamera. En Panasonic TZ70. :nerd:

 

Haha jag har en DMC TZ60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, poi ran säger:

Jag tror inte jag känner någon som ens talar om kameran längre, de antas bara funka liksom. 
 

Det du skriver är precis min poäng! Telefonerna har så himla bra kameror nu för tiden att det näst intill är omöjligt att särskilja dom från varandra. Jag tycker till och med folk är bortskämda.... "Bilderna bli inge bra i mörkre" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, iMarc säger:

Har en Canon IXUS 125 HS

 

C4E79A8F-5548-4260-9225-5977E2F3E420.png

 

Det är ingen långzoomare något som är kravet för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Det är ingen långzoomare något som är kravet för mig.

 

Nope. Hade en långzoomare IXUS 220 eller 225 tror jag den hette. Den råkade jag tappa i vattnet i Thailand (för mycket Hong Thong). Tursamt nog var bilderna på minneskortet intakta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Nope. Hade en långzoomare IXUS 220 eller 225 tror jag den hette. Den råkade jag tappa i vattnet i Thailand (för mycket Hong Thong). Tursamt nog var bilderna på minneskortet intakta. 

 

Det måste vara Canon IXUS 225 HS för den har långzoom. Har själv haft en IXUS 400 som kostad 5000:- i dagens mått mätt usel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Det måste vara Canon IXUS 225 HS för den har långzoom. Har själv haft en IXUS 400 som kostad 5000:- i dagens mått mätt usel ?

Ja 225 lika bra som en Hasselblad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...