Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tåg/flyg/klimat


Balder78

Rekommendera Poster

Eftersom tåg och flyg har med trafik att göra ligger jag i rätt ämneskatergori. 

 

I slutet av 1800 talet och fram till 1920 talet byggdes det järnväg överallt i landet, både privata och statliga. I norra delen av landet  fanns det sågverk som behövde järnvägen för att forsla timret vidare ut i landet. Senare rätade man ut de större järnvägarna som blev landets stambanor.

På 80 talet när de flesta sågverk lagts ner övergav man järnväg som nu ses som rostiga minnen från svunnen tid. På 2000 talet när svenska järnvägen var i behov av upprustning tyckte politikerna att det fanns viktigare saker att lägga miljarderna på, så man lappade och lagade tills idag när man inte längre talar om svenska järnvägen. Några  insatta hävdar att Sverige måste helrenovera järnvägsnätet för hundratals miljarder innan olyckor sker. Andra kräver att landet skaffar höghastighetståg för att inte bli utskrattade och gjorda till åtlöje av andra länder i Europa som redan haft höghastighetståg i sedan tio år.

 

Sverige som ligger högst upp i en hörna av Europa, där övre halvan om 50 år när malmen tagit slut i gruvorna runt Kiruna och många av städerna mellan Umeå och Kiruna är ödebygder som redan idag lever ett tynande liv eftersom ungdommarna flyttat till Stockholm gör att det finns inget kundunderlag för varken vanligt tåg eller snabbtåg.

Moderna människor är bortskämda som hellre tar snabba flyget än tar nattåg i 8-10 timmar.

De få godstransporter som finns om 50 får ta Malmbanan ut till kusten som tar sig vidare ut i världen sjövägen.

 

Flyget som inte kostar staten en enda krona eftersom flygbolagen äger flygplanen som är snabba och punktliga. Dessutom kostar flygplatserna inga pengar som redan idag fjärrstyr trafiken från en central 30 mil därifrån. Sundsvall är ett exempel som använts som pilotprojekt i tio år.

Bromma Flygplats som alla MP -Nissar  krävt måste rivas har fått en miljard från staten för anpassning till EU-reglerna som gäller på inrikes flygplatserna.

 

Visst är flyget det mest miljöförstörande transportmedlet av dem alla, men alla andra fördelar gör att det blir en vinnare. Nu när fattiga Sverige inte har råd att rusta upp järnvägen som gör att landet inte fungerar längre måste vi använda flyget.

Snabbtåg mellan Stockholm och Malmö ja, om politikerna har några miljarder över efter alla daltprojekt  man lägger miljarder på som ingen enda svensk bett om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Balder78 säger:

Eftersom tåg och flyg har med trafik att göra ligger jag i rätt ämneskatergori. 

 

I slutet av 1800 talet och fram till 1920 talet byggdes det järnväg överallt i landet, både privata och statliga. I norra delen av landet  fanns det sågverk som behövde järnvägen för att forsla timret vidare ut i landet. Senare rätade man ut de större järnvägarna som blev landets stambanor.

På 80 talet när de flesta sågverk lagts ner övergav man järnväg som nu ses som rostiga minnen från svunnen tid. På 2000 talet när svenska järnvägen var i behov av upprustning tyckte politikerna att det fanns viktigare saker att lägga miljarderna på, så man lappade och lagade tills idag när man inte längre talar om svenska järnvägen. Några  insatta hävdar att Sverige måste helrenovera järnvägsnätet för hundratals miljarder innan olyckor sker. Andra kräver att landet skaffar höghastighetståg för att inte bli utskrattade och gjorda till åtlöje av andra länder i Europa som redan haft höghastighetståg i sedan tio år.

 

Sverige som ligger högst upp i en hörna av Europa, där övre halvan om 50 år när malmen tagit slut i gruvorna runt Kiruna och många av städerna mellan Umeå och Kiruna är ödebygder som redan idag lever ett tynande liv eftersom ungdommarna flyttat till Stockholm gör att det finns inget kundunderlag för varken vanligt tåg eller snabbtåg.

Moderna människor är bortskämda som hellre tar snabba flyget än tar nattåg i 8-10 timmar.

De få godstransporter som finns om 50 får ta Malmbanan ut till kusten som tar sig vidare ut i världen sjövägen.

 

Flyget som inte kostar staten en enda krona eftersom flygbolagen äger flygplanen som är snabba och punktliga. Dessutom kostar flygplatserna inga pengar som redan idag fjärrstyr trafiken från en central 30 mil därifrån. Sundsvall är ett exempel som använts som pilotprojekt i tio år.

Bromma Flygplats som alla MP -Nissar  krävt måste rivas har fått en miljard från staten för anpassning till EU-reglerna som gäller på inrikes flygplatserna.

 

Visst är flyget det mest miljöförstörande transportmedlet av dem alla, men alla andra fördelar gör att det blir en vinnare. Nu när fattiga Sverige inte har råd att rusta upp järnvägen som gör att landet inte fungerar längre måste vi använda flyget.

Snabbtåg mellan Stockholm och Malmö ja, om politikerna har några miljarder över efter alla daltprojekt  man lägger miljarder på som ingen enda svensk bett om.

Fetmarkerade lite lustigheter.

 

Lite bakvänt kanske, men man skulle kunna argumentera för att det enligt konvention skattebefriade bränslet innebär en kostnad för staten. Sådan argumentation tänker dock inte jag ägna mig åt i afton.

 

Nu öl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...