Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radera program i Mojave


Mons

Rekommendera Poster

Har precis installerat Mojave i min arbetsdator.

Provade att avinstallera "Hem" men möts av ett irriterande meddelande:

689324041_Skrmavbild2019-04-03kl_15_39_52.png.f8fd8243de361c5197e7fb666d225704.png

Krävs av macOS, vad är det för larv?

Har det blivit som i iPhonen att man tvingas släpa på program man inte vill ha?

 

Hjälp mig avinstallera Hem, PhotoBooth med flera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en integrerad del av macOS. Vad det sen spelar för roll när det enligt Finder inte upptar någon större plats förstår jag inte. Bara att ta bort det från Dockan och ignorera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mons säger:

Har precis installerat Mojave i min arbetsdator.

Provade att avinstallera "Hem" men möts av ett irriterande meddelande:

689324041_Skrmavbild2019-04-03kl_15_39_52.png.f8fd8243de361c5197e7fb666d225704.png

Krävs av macOS, vad är det för larv?

Har det blivit som i iPhonen att man tvingas släpa på program man inte vill ha?

 

Hjälp mig avinstallera Hem, PhotoBooth med flera

Använd Appcleaner men avmarkera då rutan i inställningarna som skyddar apparna. Och lova att inte återkomma om hur du återinstallerar apparna... :D 

 

46067234_dump2.thumb.png.c64c8e6f5da67037b409e05b99b4cb3a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget nytt i Mojave att Macens standardapp:ar inte går att radera. Det har varit så länge. Du kan inte på ett enkelt sätt radera Mail, iTunes, Safari, Shack, Kom-ihåg-lapparna heller... Så har det varit från början. Vi kunde haft den här diskussionen 2012. :)  Man får göra det i Terminalen, eller köra special-app:ar för att radera standard-app:arna. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Använd Appcleaner men avmarkera då rutan i inställningarna som skyddar apparna. Och lova att inte återkomma om hur du återinstallerar apparna... :D 

 

46067234_dump2.thumb.png.c64c8e6f5da67037b409e05b99b4cb3a.png

Fungerar tyvärr inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mons säger:

Fungerar tyvärr inte

Alldeles för urvattnad beskrivning. Tre ord som inte säger mig någonting. Jag kan så klart inte hjälpa dig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Alldeles för urvattnad beskrivning. Tre ord som inte säger mig någonting. Jag kan så klart inte hjälpa dig då.

Jag gör precis som du föreslår med hjälp av Appcleaner men det avinstallerar inte programmet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mons säger:

Jag gör precis som du föreslår med hjälp av Appcleaner men det avinstallerar inte programmet

Det där är en summarisk recension av händelseförloppet. Rimligtvis får du upp dialogrutor samt att du markerar eller markerar inte vad som ska avinstalleras och så vidare. Redogör för varje steg.

Å andra sidan, jag har inte Mojave själv, så det är bättre att någon annan tar vid. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Det är inget nytt i Mojave att Macens standardapp:ar inte går att radera. Det har varit så länge. Du kan inte på ett enkelt sätt radera Mail, iTunes, Safari, Shack, Kom-ihåg-lapparna heller... Så har det varit från början. Vi kunde haft den här diskussionen 2012. :)  Man får göra det i Terminalen, eller köra special-app:ar för att radera standard-app:arna. 

 

När jag lästeTS inlägg kände jag igen frågan och det första jag lärde mig när min första iMac hette 10.4 Tiger att man får inte radera Hemmappen eller byta namn på den, för den tillhör systemet som Raphael säger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Balder78 säger:

När jag lästeTS inlägg kände jag igen frågan och det första jag lärde mig när min första iMac hette 10.4 Tiger att man får inte radera Hemmappen eller byta namn på den, för den tillhör systemet som Raphael säger

 

Ja det är lite svårt att radera en mapp som själva os:et ligger när du har os:et igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Ja det är lite svårt att radera en mapp som själva os:et ligger när du har os:et igång.

Det visste varken dom som frågade då eller idag, det är därför dom frågade och det är forumet till för att fråga om man inte vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Balder78 säger:

Det visste varken dom som frågade då eller idag, det är därför dom frågade.

 

Nu pratar vi om två olika saker.

TS pratar om appar och du pratar om mappar.

 

Om du ska komma med något konstruktivt så borde du veta vad du pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Mons säger:

Jag gör precis som du föreslår med hjälp av Appcleaner men det avinstallerar inte programmet

 

Beror på att borttagningen fortfarande är låst av macOS.

 

1677590193_Skrmavbild2019-04-03kl_19_28_05.thumb.png.e15f7c56259c09dcb078623905e44f13.png

 

Med tanke på hur lite utrymme du sparar så förstår jag inte att du bara gömmer ikonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nu pratar vi om två olika saker.

TS pratar om appar och du pratar om mappar.

 

Om du ska komma med något konstruktivt så borde du veta vad du pratar om.

Du med, för i förra inlägget nämner du mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Balder78 säger:

Du med, för i förra inlägget nämner du mappen.

 

Det var ett svar på ditt förvirrande inlägg som inte hade något med ämnet.

Lägg ner nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi det lugnt här i tråden. :) Frågan gäller alltså applikationen/programmet "Home" som finns i Mojave. Sedan är det helt korrekt så att hemma-mappen, även kallad home-folder, ska man inte radera.
 
Home-programmet finns även i iOS och handlar om "smarta hem"-funktionalitet. Apple har ett system eller egen standard som heter "HomeKit". Enheter som stödjer "HomeKit" kan man styra från Home-app:en. Det kan handla om enheter för belysning, för att tända och släcka lampor i hemmet, det kan handla om rörelsedetektorer, det kan handla om olika saker i hemmet som är uppkopplad på nätverket för att styra olika grejer, och detta är fortfarande under uppbyggnad. Och app:en gör inte så mycket än... Så jag förstår absolut om man tycker den är onödig. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Nu tar vi det lugnt här i tråden. :) Frågan gäller alltså applikationen/programmet "Home" som finns i Mojave. Sedan är det helt korrekt så att hemma-mappen, även kallad home-folder, ska man inte radera.
 
Home-programmet finns även i iOS och handlar om "smarta hem"-funktionalitet. Apple har ett system eller egen standard som heter "HomeKit". Enheter som stödjer "HomeKit" kan man styra från Home-app:en. Det kan handla om enheter för belysning, för att tända och släcka lampor i hemmet, det kan handla om rörelsedetektorer, det kan handla om olika saker i hemmet som är uppkopplad på nätverket för att styra olika grejer, och detta är fortfarande under uppbyggnad. Och app:en gör inte så mycket än... Så jag förstår absolut om man tycker den är onödig. :)

 

Håller med dig. Och jag tog bara Home some exempel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...