Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skräppost och flera e-postadresser


BeRo

Rekommendera Poster

Jag har flera olika e-postadresser som jag kopplat till Apples Mail - fungerar generellt bra - men...

 

Jag vill ha "lokala" inställningar för resp e-postadress skräpfilter. Vad jag förstår blir alltid detta filter "globalt". Dvs de filter inställningar jag gör för en e-postadress gäller för samtliga. Är det "tvunget" så eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill skapa inställningar för ett särskilt e-post konto/mejlkonto så får du tala om det för Apple Mail. Om du inte anger ett konto specifikt så gäller inställningarna för alla. För att ange ett konto så lägger du till det när du skapar en regel. När du lägger till en regel så har du ju "Om något/alla av följande villkor uppfylls:" Och där har du en utgångsinställning som är: 
<Från:> <Innehåller:> <   >  ( - ) ( + )

Detta "Från:" kan du ändra. Tryck där och du får upp en lista, och i den listan så finns "Konto:" Om du nu trycker på "Konto" så kommer det att se ut så här:

<Konto:> <Förvalt e-postkonto> <   >  ( - ) ( + )

Hos mig blir det:

<Konto:> <iCloud> <  >  ( - )  ( + )

Om jag nu klickar på <iCloud> så får jag upp en lista på mina övriga konton. 

Men observera, om jag nu har flera olika E-postadresser under iCloud, då tar ju en inställning om iCloud upp alla iCloud adresser! Om jag istället vill gå direkt på enskilda e-postadresser / alias som jag har under iCloud, ja då får jag välja "Till:" istället eller "Någon mottagare:".

T ex...

<Någon mottagare:> <Innehåller:> <raphael.mabo@icloud.com>

Då kommer regeln bara gälla för mejl till just adressen "raphael.mabo@icloud.com" och inte några andra adresser. 

Om du har "alla" påslaget och inte bara "något" villkor. 



 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...