Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrivbordet i molnet


grotta

Rekommendera Poster

Jag har senaste versionen av MacOs. När jag kollar info på Skrivbordet står det att det ligger i ‎⁨iCloud Drive⁩. Betyder det att det ligger i molnet och går det i så fall att ändra på det så att skrivbordet ligger på min hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, grotta säger:

Jag har senaste versionen av MacOs. När jag kollar info på Skrivbordet står det att det ligger i ‎⁨iCloud Drive⁩. Betyder det att det ligger i molnet och går det i så fall att ändra på det så att skrivbordet ligger på min hårddisk?

Jag tror du har inställt så att iCloud ska synkronisera dina filer på skrivbordet. Skrivbordet har du på din hårddisk i vilket fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha Skrivbord och Dokument-mappen på iCloud Drive, det betyder att de mapparna ligger under iCloud Drive, men allt som ligger på iCloud Drive ligger också på datorns hårddisk. Det är så iCloud Drive fungerar. Du har en iCloud Drive mapp i hårddisken, och i iCloud Drive mappen på hårddisken så ligger mapparna Skrivbord och Dokument. Du har en lokal kopia, en kopia på din hårddisk. Så att du har de dokumenten även när din dator inte är uppkopplad mot internet. 

Jag har Skrivbord och Dokument-mapparna på iCloud Drive, och det gör att jag har tillgång till de dokumenten även från andra enheter. Vilket är användbart för mig ibland. Jag får olika scheman, arbetsdokument etc på min mejl, och så sparar jag dem i Dokument och sen så kan jag kolla även när jag inte har datorn med mig, jag kan kolla när jag är på stan eller ute på jobb eller på ett café eller vad som helst "Hur såg mitt schema ut nu igen, vad hade de skickat mig, vad stod det?" och så bara öppnar jag Excel-dokumentet i min iPhone, det som jag sparat i Dokument-mappen i datorn. 

Så jag använder det hela tiden, i princip dagligen. Väldigt användbart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ställa in OS X så att filer som inte används så ofta vid behov (alltså liten lokal hårddisk) plockas bort från disken. Klickar du på ikonen så hämtas filen automatiskt.

I iOS använder man appen "Filer" för att se iCloud-filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...