Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gamla Pagemaker-dokument är nu exec-filer


olsson-dahl

Rekommendera Poster

olsson-dahl

Hej!
Från 1989 och ett 10-tal år framåt körde jag Pagemaker som layoutprogram i Macen.

När jag nu går in gamla mappar sedan den tiden så har alla dessa dokument ikonen för exec (alltså körbara filtyper i PC-miljö).

Och det här har skett någon gång under alla uppdateringar av OSX under åren, när vet jag inte.

Jag har inte gjort något som helst annat med filerna under tiden. Och det hjälper inte att ändra filändelsen till "pmd" eller annat.
InDesign kan inte öppna filen.

Jag vet att detta ämne varit uppe tidigare men jag har inte sett någon lösning på problemet.
Någon som har en susning hur man kan återskapa filerna så de blir öppningsbara i InDesign eller annat program?

(Kör idag OSX 10.12.6).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan vilken InDesign version som du kör. Det är bara äldre InDesign som kan öppna PageMaker-dokument. Nyare InDesign CC kan inte öppna PageMaker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en Creative Cloud-prenumeration så kan du installera Indesign CS6, som är den senaste versionen som kan öppna Pagemaker-dokument. Därefter kan du spara dem som Indesign-dokument och öppna i senaste Indesign.

 

För att installera, gå till Creative Cloud-menyn, sen Apps-menyn, klicka på den lilla pilen längst till höger om Indesign och välj "Hantera > Andra versioner".

Skärmavbild 2019-03-28 kl. 16.20.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olsson-dahl

Jag kör just nu InDesign CC 2019.
Ska testa att installera CS6 få se om det funkar.

Återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olsson-dahl

Efter installation av InDesign CS6 kunde jag återskapa vissa av de gamla filerna som har ikonen för Exec.

Men riktigt gamla dokument kunde inte öppnas (ID "klagade" på att vissa plugin:er saknades).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...