Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

LCD/TFT skärm


Zoppora

Rekommendera Poster

Jag letar runt efter en ny skärm till stundande nyinköp av powermac.

 

Då Apple vägrar släppa nya skärmar i samma linje som G5'an har jag börjat söka efter något annat alternativ.

inWarehouse säljer LG skrämar billigt, en 18'' för 3 795 plus moms låter ju fint, likaså en 19'' för 5 795 plus moms låter också lockande. Största skillnaden dem emellan (förutom storleken då :P ) är att den mindre har en responstid på 30 ms och den större en responstid på 16 ms, vilket ju på pappret ser mycket ut, nästan dubbelt så snabbt på 19'' varianten. Har nämligen läst att spel och film ska te sig illa på skärmar med "för låg" responstid.

 

Hur är det egentligen? Räcker 30 ms gott och väl eller är tom. 16 ms inte tillräckligt?

Nån som vet? Jag har aldrig arbetat med LCD/TFT skärmar, så se mig som rudis! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore du så skulle jag i första hand sikta på en flat skärm med hög kontrast och digital anslutning (ADC eller DVI) Att köra ut signalen via analog VGA (d-sub) känns ju lite onödigt när man kan köra digitalt hela vägen.

 

Responstiden är väl inte oviktig, men den är säkert alltid lite bättre på en lite dyrare skärm med digital anslutning. Som vanligt får man vad man betalar för.

 

Om du har en begränsad budget så kan jag istället tipsa om en Apple Studio Display 17" CRT hos Recycler för under 2000 kr. Den har ADC-kontakt och bättre bild än alla billiga TFT-skärmar på marknaden. Den har helt flat bildyta samt överlägsen kontrast och responstid dessutom.

 

Jag hade själv köpt den om min dator (PM G4 sawtooth) hade stöd för ADC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...