Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med min iMac - troligtvis hårdvarurelaterat


jonatannn

Rekommendera Poster

Min iMac från 2011 börjar strula rejält. Grafikpixlar uppstår ständigt när jag startar den. Har installerat om Mac OS X men det verkar vara hårdvarurelaterat. Vet att dessa iMacs har problem med grafikkortet och detta har jag inte bytt. 

 

Någon som varit drabbad av liknande och kan säga vilken trolig hårdvara det kan vara och vad en eventuell reparation skulle kosta mellan tummen och pekfingret. Har tankar om att köpa en bärbar MacBook istället. 

4BEF5EBB-E91B-42D7-9958-C486DCAE5A94.jpeg

ED5AAC4E-09D5-4016-A2BB-363AAFDC40C3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet som du själv är inne på lär vara det troliga problemet.

iMacs från 2011 är vintageklassade och Apple har inga reservdelslager längre för modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick mitt grafikkort, i en 27" mid 2011, bytt i augusti 2016 hos Apple. Efter lite tjatande slapp jag betala för bytet, men redan då skulle det ha kostat 5 175 + moms (4 797 + moms för bara kortet). Så även om Apple hade haft kvar reservdelar, är det kanske tveksamt om det är värt att lägga ned de pengarna…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var som jag befarade då.. Det blir väl till att lyfta luren och se om det ens finns någon räddning över huvud taget. Trist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, jonatannn säger:

Jaha, det var som jag befarade då.. Det blir väl till att lyfta luren och se om det ens finns någon räddning över huvud taget. Trist

Visst är det trist men å andra sidan finns det bättre nyare Imac datorer med uppgraderingar som nyare grafik korten och även Intelcore.

Jag tror inte på att byta ut grafik kortet utan köp en ny dator istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Maddog63 säger:

Visst är det trist men å andra sidan finns det bättre nyare Imac datorer med uppgraderingar som nyare grafik korten och även Intelcore.

Jag tror inte på att byta ut grafik kortet utan köp en ny dator istället.

Ok, får ta mig en funderare 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en NYARE dator. Du hittar mycket prisvärda iMacar kring 2013-2015. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...