Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiering till ny hårddisk


aasjo

Rekommendera Poster

 

 

Mina tidigare säkerhetskopieringar via Time Machine finns på en hårddisk som är 10 år gammal och börjar kännas osäker. Har nu en ny större och har öppnat ™ för ny säkerhetsuppdatering. Det är ca 700 Gb som skall över och det går väldigt långsamt. Ca 50 Gb på ett dygn. 

 

Dator: iMac sen 2013, 2,7 GHz Intel Core i5, 8 GB 1600 MHz DDR3, den  har USB 3 enligt appleinfo. (bild). 

Hårddisken - Seagate - skall klara en överföringshastighet upp till 5 Gbit/sek.

 

Jag har kanske gjort misstaget att ansluta den över en hub som möjligen bromsar hastigheten. I systemrapporten ligger hårddisken under en USB3.0 -hub. Hårddisken syns även längre ner i kedjan under en USB-2 hub (äldre VIA.labs) med endast 480 Mbit/sek.

 

Jag har även en Thunderboltport med en äldre adapter som jag troligen haft för FireWire-anslutning. Den skall klara upp till 10 Gbit/sek ×2. Här passar inte anslutningen till hårddisken som har en vanlig USB-kontakt.

 

Är överföringshastigheten normal. Uppskattar att det kommer att ta en vecka?

Skall jag skaffa lämplig anslutning till Thunderbolt för snabbare överföring och klarar hårddisken att tanka ner via Thunderbolt?

 

Tacksam för råd.

Skärmavbild 2019-02-19 kl. 10.19.11.png

Skärmavbild 2019-02-19 kl. 11.19.04.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, aasjo säger:

Jag har kanske gjort misstaget att ansluta den över en hub som möjligen bromsar hastigheten.

Ja, men det är något annat fel, förutom att den är USB-2. Testa utan hubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började med att ansluta hd direkt till datornsUSB-3 utgång. Det gick långsamt även där. Kopplade sedan in mig i kedjan med den misstänkta USB-2 hubben.

Nu efter snart ett dygn har överföringen nått 125 Gb av 783 Gb. Förstår att det tar sin tidatt bygga upp den första backupen, men den här takten verkar orimlig.

Vet någon om jag pausar/avbryter, bygger nästa start på den nivå jag nått eller börjar om från början. Frågar om jag av skall pausa och koppla om anslutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 3 är tillräckligt. Det är något fel. Det ska inte gå så sakta. Koppla ur alla USB-prylar och gör en säker start. 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Axelman säger:

USB 3 är tillräckligt. Det är något fel. Det ska inte gå så sakta. Koppla ur alla USB-prylar och gör en säker start. 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Tack för goda råd.

Säker omstart gick ej att genomföra trots två försök. Fastnade i slutfasen och väntade minst 30 min. Tog hjälp av ap.suport. Tog bort tre objekt i startmenyn, kunde fortsätta backupen där den pausats och nu under natten är nästan hälften klart. Kopplade även in hårddisken direkt i datorn, tog bort alla andra enheter ( mellanhubben var en USB-3). När säkerhetskopian är klar skall jag ge mig på att återställa datorn till fabriksläge och återskapa säkerkerhetskopian. Något sjukt är det och hoppas att det gårbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även testa 

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...