Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klona hårddisk och byta boot?


Tankadin

Rekommendera Poster

Hej godingar!

Har nyligen köpt en sprillans iMac, valde 27” med Radeon 580 och fusion 2tb.

Har en 27” från 2012 sen innan med SSD (som jag monterade in själv) och mitt problem är följande;

 

Den nya iMacen är slöare! Beror med största säkerhet på den patetiska fusiondisken. Och jag har suttit i dagar för att installera Logic, FCPX, plugins, spel och fått allt som jag vill ha det, så jag pallar inte montera in en SSD och börja om allt..!

 

Min fundering är;

kan jag köpa en extern SSD, klona min fusion till den; och börja använda den istället? Då skulle jag kunna formatera fusiondisken och ha den som lagring. Går det att göra så? För då är allt med mjukvaror och inställningar som det ska vara, bara att det körs från den externa SSDn istället?

 

supertacksam för eran hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kört som vanligt några dagar (en vecka) så kommer Macen att ha de mest använda filerna på SSD-delen av din fusion drive. Nu när du installerat en massa så används HDDn en massa, vilket gör att Macen känns slöare.

 

En extern SSD är alltid slöare än en inbyggd. Men om du vill göra så, så kan man göra som du skriver.

Använd Carbon Copy Cloner eller SuperDuper! för att klona den interna.

 

Men, som sagt, jag skulle ge Macen en chans innan man spenderar pengar som kanske (förmodligen?) är i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

När du kört som vanligt några dagar (en vecka) så kommer Macen att ha de mest använda filerna på SSD-delen av din fusion drive. Nu när du installerat en massa så används HDDn en massa, vilket gör att Macen känns slöare.

 

En extern SSD är alltid slöare än en inbyggd. Men om du vill göra så, så kan man göra som du skriver.

Använd Carbon Copy Cloner eller SuperDuper! för att klona den interna.

 

Men, som sagt, jag skulle ge Macen en chans innan man spenderar pengar som kanske (förmodligen?) är i onödan.

Har använt den i snart 2 veckor. Den är inte ”slö” per say, men slöare än min 2012’a med SSD. Badbollen ploppar upp till och från.

 

Och det är helt omöjligt att en sprillans mac för 28.000kr blir slö av att man installerar Logic Pro X, Final Cut Pro X, World of Warcraft, wallpapers, Unarchiver, VLC, systeminställningar och plugins till LPX och FCPX.

 

Men ok; om jag skulle köpa en ”vanlig” intern SSD, säg Samsung EVO 1 tb. Kan jag klona min Fusiondisk till den via en USB-adapter, utan att drivrutiner osv jäklas? Om jag klonar över, öppnar iMacen och byter hårddisk (har gjort det förr, inga problem), kommer det funka? Kommer datorn boota och funka från nya SSD’n då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Tankadin säger:

Badbollen ploppar upp till och från.

När den gör det, kolla Aktivitetshanteraren, fliken Minne. Hur stort minnestryck och hur stor är växelfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähe, får inte svar på mina frågor. Nån som kan läsa och svara utan att försvara mac in i döden? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-19 på 11:58, Telly82 säger:

När den gör det, kolla Aktivitetshanteraren, fliken Minne. Hur stort minnestryck och hur stor är växelfilen?

 

11 minuter sedan, Tankadin säger:

Nähe, får inte svar på mina frågor. 

Inte jag heller. Jag behöver svaren för att försöka ta reda på om du behöver mer RAM snarare än en ny disk :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sprillans ny iMac och jag har 32gb ram. Det är, som jag skriver, fusiondisken som jag uppfattar småtrög då jag är van med en SSD i min förra iMac. Så min fråga är; kan jag klona min patetiska fusiondisk till en ssd, ta bort fusiondisken och boota o köra som vanligt med ssd’n eller kommer det finnas issues med (typ) drivrutiner eller inställningar som gör att jag måste göra en ny installtion och därmed börja om allt jag gjorde för nån vecka sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tankadin säger:

Det är en sprillans ny iMac och jag har 32gb ram. Det är, som jag skriver, fusiondisken som jag uppfattar småtrög då jag är van med en SSD i min förra iMac. Så min fråga är; kan jag klona min patetiska fusiondisk till en ssd, ta bort fusiondisken och boota o köra som vanligt med ssd’n eller kommer det finnas issues med (typ) drivrutiner eller inställningar som gör att jag måste göra en ny installtion och därmed börja om allt jag gjorde för nån vecka sen?

Det borde du kunna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...