Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera bilder och filmer


erikah

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook och den börjar bli rätt full av bilder och filmer som jag har importerat från telefonen. Jag har köpt en extern hårddisk - ska jag använda den som TimeMachine för att säkerhetskopiera allt, eller ska jag göra något annat?

 

Jag behöver ju kunna ta bort bilder/filmer från datorn för att kunna lägga över nya från telefonen (som också börjar bli full nu..). Jag vill såklart ändå att bilderna/filmerna ska finnas kvar, även om de inte ligger i datorn... 

 

Förklara gärna på ett enkelt sätt hur jag ska göra, så slipper det bli fel! Jag har inte jättebra koll på Mac än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men om man använder iclouds bildbibliotek, försvinner inte bilderna även på iCloud då, om man tar bort dem från datorn? Har för mig att jag läst något om det, men jag kan ha fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att du har två externa hårddiskar, en för Time Machine och en dit du klonar över ditt bildbibliotek, alt klonar hela hårddisken.

SuperDuper eller Carbon Copy Cloner är billiga program som gör det jobbet åt dig. 

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

https://bombich.com

Så har du både hänglse och livrem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Behöver man göra det via något av de program du nämner, eller kan man bara ”dra” bilderna till hårddisken? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, erikah säger:

Tack! Men om man använder iclouds bildbibliotek, försvinner inte bilderna även på iCloud då, om man tar bort dem från datorn? Har för mig att jag läst något om det, men jag kan ha fel!

Jo så radera dom inte. Låt iCloud göra sin magi med optimerad lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, erikah säger:

Tack för svar! Behöver man göra det via något av de program du nämner, eller kan man bara ”dra” bilderna till hårddisken? 

Ja, du får starta dem, göra lite enkla inställningar. Lättskötta program, använder mig av SuperDuper och TimeMachine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud har funktionen "optimerad lagring" som innebär att när utrymmet i datorn börjar ta slut så tar iCloud bort *automagiskt* från datorn och har bara kvar i iCloud. Den sköter detta helt själv och frigör således utrymme i datorn. Inget du behöver tänka på. Precis samma funktion finns också får iPhone. Då får bilderna ett moln vid sig, och klickar man på molnet så laddas bilden ner från iCloud. Den finns alltså inte i telefonen eller datorn, utan det är bara en mindre förhandstitt med ett moln som finns. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Raphael säger:

iCloud har funktionen "optimerad lagring" som innebär att när utrymmet i datorn börjar ta slut så tar iCloud bort *automagiskt* från datorn och har bara kvar i iCloud. Den sköter detta helt själv och frigör således utrymme i datorn. Inget du behöver tänka på. Precis samma funktion finns också får iPhone. Då får bilderna ett moln vid sig, och klickar man på molnet så laddas bilden ner från iCloud. Den finns alltså inte i telefonen eller datorn, utan det är bara en mindre förhandstitt med ett moln som finns. 
 

Känner mig extremt korkad nu, men jag har slagit på iCloud-bilder i både telefon och dator, och valt optimera lagring på telefonen. På datorn kunde jag inte välja ”optimerad lagring”, eller kanske tittar jag på fel ställe. Det verkar dock inte som att något har förts över till min iCloud, jag har fortfarande väldigt mycket tillgängligt utrymme om jag ser till hur mycket plats bilder/filmer tar i datorn. Hur får jg igång det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta bilder

Tryck sen på Bilder uppe i vänster hörn bredvid Äpplet

Välj Inställningar->iCloud

Se till att iCloud-bilder är aktiverat samt Optimera Mac-lagring

 

2144584721_Skrmavbild2019-02-17kl_15_12_40.png.8eb03831d19137133b3e211d7d7b88b2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...