Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försämras hårddiskar av att bara ligga oanvända?


boevil

Rekommendera Poster

Jag köpte en WD MyCloud 4TB, för något år sedan, tanken vara att ta backup från min Synology. Men WD:n gick ju inte att använda för det ändamålet, helt värdelöst.?

Nu tänker jag köpa en ny Synology för backup o. ta bort HDD:n från WD:n o sätta in i Synology- Nasen.

 

Därför min fråga, jag har använt min WD någon/några timmar, sedan har den bara stått.

Kan HDD:n blivit dålig/sämre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Jag köpte en WD MyCloud 4TB, för något år sedan, tanken vara att ta backup från min Synology. Men WD:n gick ju inte att använda för det ändamålet, helt värdelöst.?

Nu tänker jag köpa en ny Synology för backup o. ta bort HDD:n från WD:n o sätta in i Synology- Nasen.

 

Därför min fråga, jag har använt min WD någon/några timmar, sedan har den bara stått.

Kan HDD:n blivit dålig/sämre?

Nej.

 

FYI: Det som sliter på hårddiskar är frekventa start-och-stopp, med de temperaturväxlingar det medför plus slitage på läsarmen (främst parkeringsfunktionen). I S.M.A.R.T räknas detta som ”load cycle count” (den övre gränsen varierar men ligger på drygt en halv miljon innan man ska passa sig). Hårddiskar i servrar bör alltså alltid vara på (ständigt snurra). Det ger en jämnare temperatur. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Nej.

 

FYI: Det som sliter på hårddiskar är frekventa start-och-stopp, med de temperaturväxlingar det medför plus slitage på läsarmen (främst parkeringsfunktionen). I S.M.A.R.T räknas detta som ”load cycle count” (den övre gränsen varierar men ligger på drygt en halv miljon innan man ska passa sig). Hårddiskar i servrar bör alltså alltid vara på (ständigt snurra). Det ger en jämnare temperatur. 

Ok.

Om jag fattar ditt svar rätt, så bör disken vara ”säker”.

Förr pratade man om att skivorna kunde avmagnetiseras, men det kanske inte gäller längre. 

Jag kommer att köra Raid 1, så jag behöver en disk till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, boevil säger:

Ok.

Om jag fattar ditt svar rätt, så bör disken vara ”säker”.

Förr pratade man om att skivorna kunde avmagnetiseras, men det kanske inte gäller längre. 

Jag kommer att köra Raid 1, så jag behöver en disk till. 

Så säkert det nu blir med hårddiskar. Och det finns ju Raid med större redundans än 1. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Ok.

Om jag fattar ditt svar rätt, så bör disken vara ”säker”.

Förr pratade man om att skivorna kunde avmagnetiseras, men det kanske inte gäller längre. 

Jag kommer att köra Raid 1, så jag behöver en disk till. 

Eftersom datan är magnetiserad information så sjunker sakta magnetiseringen av sig självt. Någonstans på vägen är en etta så svag att datorn tolkar den som nolla och det blir problem. Men gör man en ny formatering innan användning så är det inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Kan HDD:n blivit dålig/sämre?

Ja. Smörjmedlen i lagren har en  tendens att becka ihop om disken inte används. Så att starta disken kanske en gång i halvåret och låta den stå igång några timmar vore lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja. Smörjmedlen i lagren har en  tendens att becka ihop om disken inte används. Så att starta disken kanske en gång i halvåret och låta den stå igång några timmar vore lämpligt.

654ED83B-F1DB-488E-A399-542E82EB7F1E.thumb.jpeg.502ca3f7c88557a89ad78f895fcc3c59.jpeg

 

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Men var sprutar man oljan då?:dumstrut:

Ingenstans, jag skojade bara. Jag tror inte att oljebyte behövs. B) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Jag tror inte att oljebyte behövs. B) 

Särskilt som det förmodligen inte är olja som smörjmedel. Det är förmodligen fett av något slag.

Jag har flera gånger varit med om att diskar som legat länge inte velat snurra igång. Då har jag kunnat få igång dem genom att snabbt vrida hela disken ett kvarts varv eller så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Ingenstans, jag skojade bara. Jag tror inte att oljebyte behövs. B) 

... det gjorde jag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...