Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Surfa anonymt


favdna
 Share

Rekommendera Poster

I Safari under fliken

Arkiv kan man öppna

Nytt privat fönster där det sedan står "Safari kommer att hålla din surfhistorik privat för alla flikar i det här fönstret.

När sedan går till fliken 

Innehåll och

Visa/göm sidofältet med läslista och öppnar den med att peka/trycka på glasögonen,

så står läslistan med många av de sajter som man trodde att man surfade privat på, efter som Apple lovar så.

Hur kommer detta sig?

Hur kan man tömma läslistan?

Är det ett oavsiktligt förbiseende att surfen inte kom att bli anonymt trots allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I läslistan finns ju bara saker som du själv lagt till. Safari sparar ingenting automatiskt där. Du kan högerklicka i läslistan och välja "Rensa alla objekt..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på symbolen "Den öppna boken" kommer alla mina favoriter upp

När jag klickar på symbolen "Glasögon" dyker de sajter som jag surat på upp. Det är sajterna under symbolen glasögon som jag inte lyckas få bort. Jag får inte ens ditt goda råd att fungera. Om jag trycker på någon av sajterna kommer jag till sajten/startar den. Har du ytterligare förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, favdna säger:

När jag klickar på symbolen "Den öppna boken" kommer alla mina favoriter upp

När jag klickar på symbolen "Glasögon" dyker de sajter som jag surat på upp. Det är sajterna under symbolen glasögon som jag inte lyckas få bort. Jag får inte ens ditt goda råd att fungera. Om jag trycker på någon av sajterna kommer jag till sajten/startar den. Har du ytterligare förslag.

 

Inte klicka, högerklicka. Eller ctrl-klicka eller hur det nu funkar på ditt system.

 

Och som sagt – läslistan innehåller inte någon automatisk historisk utan bara sajter som du själv lagt till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-04 på 14:43, Alix säger:

Om du vill surfa privat på riktigt och inte via de stora webbläsarnas låtsassystem så ska du använda Tor:

 

https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en

Är Tor liknande som DuckDuckGo? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Primus säger:

Är Tor liknande som DuckDuckGo? 

Det är en webbläsare respektive en sökmotor. Båda inriktar sig på att beskydda användarens privatliv och anonymitet. Vill man surfa anonymt helt och hållet kan man ladda en dator med operativsystemet Tails. I Tails kan man surfa via Tor till Duckduckgo om man vill...

 

Tor browser:

 

dump.thumb.png.01b750aa451aec31ba3e7acaad356e1b.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Vill man surfa anonymt helt och hållet kan man ladda en dator med operativsystemet Tails.

Inte för att jag känner något större behov, men upplägget verkade intressant – ett slags portabelt OS som man kan ha med sig…

Är det något du provat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KMN säger:

Inte för att jag känner något större behov, men upplägget verkade intressant – ett slags portabelt OS som man kan ha med sig…

Är det något du provat?

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, KMN säger:

Och med vilket resultat? Var det något för dig? Varför?

Det gick bra (Debian stöder nästan all hårdvara).

Nej (inga inställningar och dylikt kan sparas vid avslut, vilket stökar till det).

Har inte det behovet (som gammal murvel är jag dock intresserad av lösningar som underlättar källskydd).

Dessutom uppdateras Tails stup i kvarten på grund av ”säkerhetshål” och det är lite avigt att uppdatera.

 

Vill du testa det kan du köra det i Virtualbox (gratis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Vill du testa det kan du köra det i Virtualbox (gratis).

Jag har VMWare Fusion…

Jag fick för mig att man kunde köra det direkt från ett USB-minne, alltså utan att ha en virtuell maskin, bara starta om med USB-minnet som startskiva. Men jag kanske läste slarvigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KMN säger:

Jag har VMWare Fusion…

Jag fick för mig att man kunde köra det direkt från ett USB-minne, alltså utan att ha en virtuell maskin, bara starta om med USB-minnet som startskiva. Men jag kanske läste slarvigt.

Jodå, det kan du. Anvisningar finns på sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

I vissa fall kan det spåras... Jag försökte logga in som någon annan i Nätverket för hörselskadade en gång i tiden. Moderatorn kunde spåra mej, trots att jag loggade in under annat namn. Om man vill vara anonym på nätet så ska man logga in på något internetcafé i en stad son man inte bor i och under annat namn. När jag gjorde det blev jag inte avslöjad. 

/Maria

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...