Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försvunna filer från skrivbordet


Pacmanswe

Rekommendera Poster

Jag tänkte att jag måste vänta mig hit med en väns problem, jag har inte hört talats om det tidigare och kan ej lösa det - så då får man gå vidare till experterna ?

 

Min vän hade lagt en massa bilder på skrivbordet -detta var ett bra tag sedan och nu när hon startade upp sin Mac igen så till sin förfäran så fanns inte bilder kvar på skrivbordet, då ställde hon mig frågan vart de kan ha tagit vägen?

Efter som hennes Icloud vart nästan full inna så rekommenderade jag henne att slänga över dom på Macen - så nu känner jag mig väldigt dum när hon kommer med detta problem.

 

Hoppas att något där ute i etern har lösningen  :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är vännen inloggad som samma användare? För man har ett skrivbord per användare/inloggning.

 

Ingen backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara bilder som försvunnit från skrivbordet eller är allt från skrivbordet borta?

Används iCloud drive med synkning av dokumentmapp och skrivbord? Om aktiverat gör du ju bara saken värre genom att lägga saker på skrivbordet.

Kolla under systemintsällningar->iCloud->iCloud drive att Mapparna skrivbord och dokument är ikryssat.

Om det inte hjälper, testa at logga ut och in på iCloud igen.


Varför rekommenderade du inte henne att köpa mer iCloudutrymme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50Gb på iCloud kostar bara några kr i månaden. Och Skrivbordet i datorn synkas med iCloud i de nyare Mac OS versionerna, det är utgångsinställningen men det går att ändra om man vill, under Systeminställningar - iCloud. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hon uppdaterat till senaste MacOS så finns där en funktion för att ”rensa” skrivbordet. Högerklicka på skrivbordet och välj hur du vill visa det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ska kolla upp om något fungerar där  :)

 

Och ja jag har sagt till henne att uppgradera då det bara kostar 9:- för 50 Gb använder själv det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...