Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine får skärm att slockna


haakanth

Rekommendera Poster

Jag är novis på Mac-området och vet inte heller var jag ska placera detta inlägg (moderatorn får flytta det till lämplig avdelning). För ett tag sedan fick jag en fråga från en bekant (kallad NN) om hjälp med dennes utrustning. Jag har för tillfället två undringar:

 

Del I
-----
NN har en hemarbetsplats baserad på en MacBook Pro med två externa skärmar samt två skrivare. Datorn är från början av 2015 med 13-tums Retina-skärm och med Sierra 10.12.6 installerat. För övrigt är alla program uppdaterade. Det primära problemet är följande:

Tidigare har det gjorts backup på en extern HD med hjälp av Time Machine. När man nu ansluter hårddisken till USB-porten slocknar den "primära" skärmen (speglar MacBookens skärm). Skärmen blir svart men man kan se musförflyttningen, detsamma händer om man försöker öppna Time Machine utan att ha anslutit någon extern hårddisk.

Är det något "känt" problem eller har någon upplevt motsvarande beteende?
I så fall, har någon förslag på hur detta kan åtgärdas?

 

Del II
------
Jag har föreslagit att NN, som bor i norra delen av Stockholms innerstad, borde skaffa professionell support för att lösa detta (och fixa en del andra önskemål) problem. Krav från NN:s sida är att de är välrenommerad samt kan utföra supporten i hemmet. Förslag är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att NN ansluter hårddisken till USB-porten när datorn är igång? Det bör man inte göra. Prova med att ansluta hårddisken innan datorn sätts igång och se om det gör någon skillnad. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Raphael! Jag ska kolla upp det här lite senare. Tror att man anslutit hårddisken när datorn är igång, det är värt att kolla om det är samma problem ifall den anslutits före start. Det är intressant att se ifall Time Machine startar automatiskt eller om man kan starta programmet manuellt då hårddisken är ansluten (vilket inte går utan ansluten hårddisk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Time Machine gör backuper om den är inkopplad vid uppstart. Problem är som tidigare sagt:

  • Den primära skärmen slocknar, även datorns skärm, då man kopplar in den externa hårddisken till USB-porten (R3 i pdf-filen).
  • Det samma händer då man klickar på Time Machine då ingen extern hårddisk är inkopplad.

Jag har sänt med en pdf-fil över inkoppling av olika enheter. Tilläggas kan att den externa hårddisken (formaterad som "journalförd") används även till att manuellt kopiera in bilder från en mobilkamera. 

 

Jag vill inte starta en konversation Mac- vs. Windowsanhängare, men skall inte en MacBook Pro klara av att man kopplar in extern HD under gång? Man får alltid höra hur användarvänliga Appleprodukter är.

anslutningar.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...