Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med att återskapa Sierra från HighSierra.


MacDeath

Rekommendera Poster

Hej. Jag behöver lite tips om att nedgradera OS. Jag har gjort en startdisk med Sierra och om jag förstått det hela skall jag inte formatera HD, utan skapa en partition för Sierra!?? Nu kommer det jag är lite osäker på. Jag har aldrig använt Time Machin tills nu, så backupen är med High Sierra. Skall jag avända "FlyttAssistenten" för återskapa ifrån Time Machine??? Hur undviker jag att installera High Sierra över Sierra? Finns det något jag skall undvika??

Jag har hängt med sedan System 6 och kommer ihåg när varje nytt system var rena julafton. Tyvärr tog den kännslan slut nån gång efter Katt-systemen och Apple började sabba sitt eget OS och sina egna program! Hälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om program inte fungerar så kan de vara äldre program som behöver uppdateras. Jag upplevde High Sierra som snabbare än Sierra. Kanske du helt enkelt bara behöver frigöra mer ledigt utrymme på hårddisken, uppdatera till nya mjukvaror och köra en säker-start för att rensa gamla cache-filer och trimma systemet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm? Min fråga återstår. Hur återskapar jag ifrån Time Machine Utan att systemfiler från "High Sierra" hänger med till Sierra?????!!!!!!!! Over 50% av mina Spel och program har sluta funkar. mina externa diskar matas ut och har skadats, 20 terebyte har sabbats,fläktarna går för fullt, allt sedan jag uppdaterat från Sierra till High Sierra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är, du kan inte återskapa en Time Machine från ett nyare system till ett äldre system. Du kan bara återskapa från samma eller ett äldre system till ett nyare system. Inte andra hållet. Det du kan göra istället är att gå in på filerna manuellt och hämta dem den vägen, inte använda TimeMachine. Om du hade haft en TimeMachine med Sierra så hade du kunnat använda detta på ett enkelt sätt för att få tillbaks ditt gamla system, men eftersom du tydligen började använda TimeMachine först med High Sierra så går inte det. 

Att det finns spel som inte fungerar med nyare system, det är inget konstigt med det, då är det spel som inte följer Apples riktlinjer för hur man gör program, spel som går förbi rutiner i operativsystemet. Nu har jag spel som fortfarande fungerar ända upp till Mojave, men de är gjorda på ett annat sätt... 

Och det finns även nyttoprogram som också går förbi Apples rutiner, framförallt gäller detta Adobes program. Skälet är att Adobe har sin egen utvecklingsmiljö, de kodar på PC/Windows och sedan bara byter ut "motorn" mot Mac så programmen fungerar på Mac också. Men när Apple gör nya operativsystem, så måste Adobe göra en ny "motor". 
Jag gav upp Adobe för många år sedan på grund av detta, finns andra producenter som är snällare mot sina kunder. 

Så för att dina spel och program ska fungera med High Sierra så behöver du uppgradera dem till versioner som fungerar, det är den enkla lösningen. 


Du behöver troligen även göra en säker start, att fläktar går och att grejjer verkar långsamt, det är ett exempel på att säker start behövs för att rensa gamla cachefiler. High Sierra är egentligen ett snabbare system än Sierra, det är min egen erfarenhet. Men det kan även handla om att du har inkompatibla program som laddas och bråkar med systemet, när du startar upp det. Kolla Startobjekt i Systeminställningar - Användare & grupper. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...