Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3D program


Orfeus

Rekommendera Poster

Jag skulle tycka att det vore kul att sitta och testa något program för att typ bygga upp en modell av en stad i 3D. 

En tanke eller dröm som jag har på sikt (jag förstår att jag verkligen tar mig vatten över huvudet) är att göra en av Västerås gator i 3D.

Finns det något gratisprogram som är enkelt och som man lätt kommer in i, som man kan sitta och laborera med?

Har ni några tips om hur man kan komma igång? Jag har lite erfarenheter av bildprogram sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera filmbolag i USA har använt Blenderanimerade tsunamifilmer i deras egna filmer. Det finns flera klipp att se på YouTube om man letar bland alla tusen klipp.

Det är ganska lätt att dränka en hel stad med en "Jättevåg" gjord i Blender.

Problemet är alla detaljer som fönster, dörrar gatlampor och bilar som tar tid att göra och det svåraste av allt rätt vattenfärgskänsla med våggäss och allt annat.

 

Bild 1.

Här har jag använt Verktyget Ocean där riktningen på vågorna är in mot stranden  med en hög våg i mitten som dränker allt. Staden är bara ett plan som jag extrudat i olika höjder som ser ut som höghus utan fönster och dörrar.

 

Bild 2.

När jag gjorde min egna Ocean valde jag "Hela havet stormar" där vågorna slår mot varandra med våggäss och spöklika mörka färger på vattnet.

 

Blender är ett perfekt nybörjarprogram för det är gratis. Om du skulle ledsna på vägen  har du inte förlorat några pengar.

Testa.

 

 

Skärmavbild 2019-01-24 kl. 21.03.25.png

Skärmavbild 2019-01-24 kl. 20.48.22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaret!
Nu är det nerladdat. Fortfarande är jag lite av ett frågetecken, men med lite YouTube mm så ska jag nog komma igång ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att ställa frågor när du fastnar, för det  kommer du att göra, men du måste lära dig Blender själv.

Du laddade väl inte ner nya Blender 2.8 jag väntar nog ett år innan jag ger upp Blender 2.79 som jag kan rätt bra. 2.8 är ett helt nytt koncept.

En bra sak är att du gör nu på en gång är att bocka i dessa två rutor för annars kan du inte flytta  eller rotera objekt med komandon och musen och att du spar sättningen.

 

Skärmavbild_2019-01-24_kl__23_47_39.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schyst! Riktigt snyggt!

Vet du hur man gjorde dokumentären om Vasa-skeppet som gick för några år sedan?
Där gjorde man bland annat miljöer ut gamla stan på 1600-talet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men man kan ju gissa.

Människorna är vanliga  moderna statister som klätts i tidsenliga kläder. Miljön är förmodligen tagen i något kvarter bakom Gröna lund eller på Bäckholmen  i gamla smedjor och bostäder. som har riktigt gamla byggnader och verkstäder för båtbygge. Där det behövdes byggde man upp kulisser. Wasa var väl byggd i en av torrdockorna på Bäckholmen och sjönk 200 meter från torrdockan. Delar av filmen har det räckt med textur på bild från ett område. Sedan har man nog också använt gamla journalfilmer. Allt detta har man sedan gjort ett montage av som resulterade i filmen vi nu ser.

Gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de scenerna är ju rätt enkla. Men det är väl svårare med slottet Tre kronor eller Stortorget i Stockholm.

 

Det är mycket riktigt 2,79 som jag har. Tack för tipsen om inställningarna!

 

En fråga: Om man bygger typ en gata i en stad - bygger man varje hus i editorn försig och sen pusslar ihop det i ett större landskap eller hur går det till? Eller utökar man området i editorn på något vänster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare är det bäst och enklast att göra så lite som möjligt, det blir ändå mycket att hålla reda på.

 

En smart metod är att man förbereder Blender genom att man gör sin egen "Defaultsättning"  så man inte behöver göra detta vid varje projekt eftersom 90 procent av gångerna kan man använda samma sättning.

1.

Du börjar med att i Preferensfönstret- Input- bocka i de rutor jag redan visat dig. Sedan går du in på Add-On  längre bort och hämtar de objekt du kommer att använda i projektet om du inte hittar dom under Shift+A. Sedan fortsätter du fram till File där du bockar i rutan Auto Run Phyton Scripts sedan klickar du på Spara.

2.

Du går in i World -  Color- Environmental Texture och hämtar lämplig HDR Image från din mapp där du har dom (Det finns gratis om du googlar) Styrkan sätter du på mellan 1300 - 1700.

 

3.

Du går in i Shift+A och hämtar ett Plan som du lägger stående som bakgrund framför kameran. Bakgrunden måste vara någon cm större än kamerans yttermått. I detta läget behöver du inte lägga in någon texture för du vet inte vad projektet skall handla om.

3.

Klicka på kameran  i Propertiefönstret uppe på högra  sidan så öppnar sig  Renderingsfönstret. Under Dimensions-Resulotion skriver du 1920x1080. Längre ner väljer du Png om du skall rendera ut en enda bild/frame. Under sampling skriver du 500 (Det är mycket och renderingen tar tid men ser snyggt ut så håll dig till 500 om din dator orkar, annars väljer du lägre Samples.

4.

Gå in i rutan bredvid kameran och bocka i Denoising som kortar renderingstiden.

5.

Gå in i Top View där du lägger en lampa  1 dm från kameran med styrka 3000, sedan gör du en dublett Shift+D som du drar  till andra sidan. kameran.

 

Nu när du har allt du behöver går du in högst upp i vänstra hörnet och i Menyraden-File scrollar ner till och väljer Save Startup-File då dyker det upp en ny ruta där du skriver in projektets namn. Plaskbaljan.blend. Om du skriver punkt efter namnet Plaskbaljan. behöver du inte skriva in blend utan det ordnar Blender. Sedan trycker du på  Save.

Varje gång du hämtar upp  "plaskbaljan.blend" kan du börja arbeta med projektet utan att först  gå igenom denna procedur. plaskbaljan.blend väntar nu på att du hämtar objekt att arbeta med. Du kan alltid byta namn på projekten, grundinställningen finns alltid  kvar, så länge du inte raderar hela blendfilen.

 

Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...