Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skriva ut delförstoring?


Tobbevvs

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas någon gud här kan tipsa lite. Jag sitter ibland och tittar på ritningar i datorn och skulle vilja kunna skriva ut en detalj som jag förstorat upp. Alltså anpassa den till t.ex en A4. 

 

Någon som har en ide'?

 

Går det även att pussla ihop en större yta av ett antal A4 för att skapa en jättebild av helheten vore det ju jättekul!

 

Använder Macbook air, High sierra om det ger någon ledtråd.

 

Skrivare: Epson ET-2550

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program gör du delförstoringen i?

När du tittar på förstoringen, har du provat göra delskärmavbild, spara bilden som png eller jpg, titta på den i förhandsgranskning eller i bildprogram och sedan skriva ut?

https://support.apple.com/sv-se/HT201361

"Avbilda en utvald del av skärmen

Tryck på Skift-Kommando-4. 

Dra för att välja ett område av skärmen som du vill avbilda. Du kan flytta hela markeringen genom att hålla mellanslagstangenten intryckt samtidigt som du drar.

När du har släppt musen eller st yrplatteknappen finns skärmavbilden som PNG-fil på skrivbordet"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jättebild? titta på bilden i förhandsvisning, Arkiv-skriv ut- ändra skalan till det du vill, ändra i rutan där det står förhandsvisning till valet layout, välj hur du vill att dina papper ska komma, tryck på skriv ut

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Fixade en skärmavbild med ditt tips.

Se bifogat prov!

 

Tyvärr hittar jag inte möjligheten att ändra i skalan i förhandsvisningen för att labba med utskriften och antal blad som en stor bild skulle bestå av?

Skärmavbild 2019-01-13 kl. 10.59.00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

före du valde "layout" så var valet zoom synligt lite längre ner.  När du klickat fram "layout" syns det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ser inte den möjligheten tyvärr.

 

Layout verkar ligga förinställt?

 

Första bilden innan jag trycker på "visa detaljer", andra är direkt efter.

Skärmavbild 2019-01-13 kl. 11.10.30.png

Skärmavbild 2019-01-13 kl. 11.11.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad får du för alternativ när du trycker på pilarna upp eller ner (blå)längst till höger i fältet layout?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är du säker du öppnat urklippet med programmet förhandsvisning?

om du är det tryck då längst ner till vänster på PDF, klicka öppna i förhandsvisning, klicka skriv ut.

då har jag valet  ..skala...

 

Skärmavbild 2019-01-13 kl. 11.26.34.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ser i din första bild att du använder programmet Pages. I menyn arkiv kan man välja utskriftsformat, där kan du välja skala så att Pages-dokumentet skrivs ut större, på flera A4-blad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på sidan 34 och följande i din skrivarmanual så verkar det som skalningsmöjligheten inte finns i din skrivare. Jag trodde skalningsmöjligheten var en del av macOS utskriftshantering, jag har ingen Epson så jag kan inte kolla hur man enklast kommer runt det. 

Du får prova lite till. 

@Raphael brukar kunna förklara det mesta om dokument, utskrifter.

Hoppas han är skrivsugen efter söndagspromenaden...

 

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ritningen som ett dokument eller som en bild som du importerat i Pages? Om det är en bild kan du ju förstora den i Pages genom att dra i den så att den tar upp större utrymme än en sida, och sen väljer du att skriva ut bara den sida där din förstoring ligger. Det borde vara det enklaste att göra. 

Om den är ett redigeringsbart dokument, t ex ett Word-dokument, så kan du göra om den till en PDF. Det kan du göra i Pages. Och PDF:en kan du sen justera storleken på i Pages för PDF:en hanteras som en bild. Och du kan i Pages lägga upp flera bilder på ett större format, t ex A3 som tar två A4... Det går att ställa in större pappersstorlekar än A3 i Pages, men det är inte intuitivt. De finns inte under Dokument till höger i huvudfönstret, utan under Arkiv - Utskriftsformat - Hantera andra storlekar. 

Jag skulle inte använda Pages för sådan layout, jag tycker det är smidigare med iStudio Publisher, det är mitt val för layoutprogram. 

Men grundtipset är - om det är ett dokument, gör om det till en bild/låst dokument (t ex PDF), och bilden kan du ändra storleken på och placera var du vill. En bild som du tar in i ett dokument. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...