Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör du OS X eller OS 9?


Nils Holmlöv

Vilket operativsystem använder du?  

82 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilket operativsystem använder du?

    • OS X 10.2.x
      62
    • OS X 10.1.x
      1
    • OS 9.2.x
      11
    • OS 9.1.x
      2
    • OS 9
      0
    • <OS 9
      0
    • Annat (Windows, Linux et c)
      0


Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Var ute och letade nyheter, och stötte på en artikel som heter Sticking with OS 9 for all the wrong reasons som inte riktigt kändes som något för nyheterna. Men jag var nyfiken och läste den ändå.

 

Precis som krönikan säger så finns det massor av legitima och mindre legitima skäl för att använda OS 9, precis som det finns vettiga och mindre vettiga skäl att använda OS X. Själv började jag använda OS X när Jaguar släpptes. Inte på grund av att jag satt mig ner och analyserat för och nackdelar, utan för att jag helt plötsligt "ville" efter att ha läst en artikel vi publicerade. Inte så vettigt kanske, men jag har inte ångrat mig och idag använder jag uteslutande OS X. Classic drar jag igång en gång i månaden ungefär.

 

Vad använder du? Och vad är dina skäl? Jag och alla andra här på forumen är nyfikna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte också till OS X när Jaguar släpptes. Den enda anledningen jag ser att använda OS 9 är om man har en dator som inte klarar av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

OS X såklart, för att det är bergstabilt! OS 9 eller Classicläget måste även dagligen igång för att jag har program rullar i den miljön. Quarken var väl det sista stora programmet som saknades för X, men när kommer QuickTimeVR Studio?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör X själv, men mina barn kör 9:an. Orsaken är den i mitt tycke enda vettiga: datorn är för klen för att klara X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med 9.2.2 med min 8600/Sonnet g3 450, för det är lite segt med 10.2 på min maskin tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör allt från OS 7:an till OS 10.2.6. Windows räknas inte här. ;)

OS 9.2.2 är bra och snabbt, men OS X har förenklat och förbättrat arbetet med Apple datorer ytterligare.

 

Nu ser vi fram emot Panther. Kan det bli bättre än så här? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör enbart OSX 1.2. Började med OSX när det kom men omvändningen komm allt eftersom man uppgraderar sina program.

Skulle kunna köra OSX bara därför att det är så jä-la stabilt. Känner mig orolig varje gång jag av någon anledning måste in i 9an och härja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS 10.2.6 +9.2

ProTools Free finns inte för X ännu (om den ens kommer..)

Detta & en del annat gör att jag inte bara behåller nian, jag kommer förhoppningsvis att i en snar framtid kika efter en bärbar som gillar OS 9 oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudskälet till att jag använder mitt superstabila 9.2 är att mitt Cubase inte fungerar i Classic-miljön. Skulle bli blodigt värre i plånboken om musikprogrammen skulle behöva bytas. Köpte en PM 466 för 2,5 halvt år sen och den fungerar grymt bra....

 

För att få ha den ifred (flickvännen skulle ständigt åt Virtual PC för sina skolarbeten) köpte jag senare Dell P4 på 1,8 Ghz med Win XP....många mhz för pengarna, men XP är inget att rekommendera..segt som sirap och näe, XP inte kraschsäkert.....(Självklart är maskinen i sig är snabb när väl programmen startats upp......).

 

(Inte läge att argumentera för en G5:a med Cubase SX inom de närmaste 18-24 månaderna....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Jaguar.

Jag bytte till OS X i när 10.1 kom.

Nånstans i mitten av 10.1-perioden beslöt jag mig för att kasta ut Classic för gott. Det har jag inte ångrat en dag. Jag upplevde dessutom att en clean install utan classic snabbade upp systemet avsevärt.

 

Jag blir inte ett dugg nostalgiskt när jag tänker på konflikter med systemtillägg och krashande datorer. INTE ETT DUGG NOSTALGISK!

Nu blir jag till och med lite nervös när jag startar om datorn av någon anledning (typ installerat nån uppdatering eller så) ca en gång i månaden eller varannan månad kanske. Och om datorn hänger sig, ca en gång i halvåret, blir jag riktigt nervös. Aldrig har det vållat problem dock. Startar igång så stabilt så.

 

Tack Apple för OS X.

Jag kör det både på en 400Mhz titan powerbook, utan quartz extreme, och på min iMac 800. Det går utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 10.2.6 (det är väl den senaste, har jag för mig).

Har kört X + 9 sedan 10.0.4 (i början mer 9, nu nästan aldrig 9). Det var nog inte förns nångång 10.1.nånting som jag började använda X på allvar.

Att det står en 7300 med 8.6 bredvid G4an, som jobbar som scanner & handelsbanksdator hör ju bara till hälften hit — den kraschar dock riktigt sällan, för att vara system <10.2.

Anledningen till att köra os X är stabilitet. G4an klarar sig månadsvis utan omstart. Den är dessutom hyfsat sanbb i X, tack vare RAMet och dubbla processorer. Sedan tycker jag att det är någon annan, trevligare känsla i OS X. Varje gång jag startar Classic / OS 9 (numera sällan), får jag en chock av hur otrevligt användarinterfacet är (iofs trevligare än Win-klanen, men iaf...)

En annan anledning till att köra X är ju fleranvändarmöjligheterna... familjen är ju fem pers, som alla vill ha varsin skrivbordsbild, varsina pekarhastigheter osv... och dessutom har en del otrevliga vanor att skräpa ned datorn med en massa program... alltså tillämpar jag sovjetkontroll (dvs endast admin — jag och pappsen) kan installera program...

 

X är helt otroligt jämfört med 9.

Enda anledningen att stanna i nian är att man har program / dator / tillbehör som inte är X - kompatibla (alternativt för slö dator)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen lämplig OS X dator ÄN!! Men en G5 är på väg (w00t) ! Annars är det 7.5.5 i Performan, 8.6 i iMacen och 9.2.1 i iBooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör 10.2.6 på en dator, 9.2.2 på två.

 

Anledningen till fördelningen är dels en del program som inte fungerar (eller är långsamma) i X, dels att X inte är tillräckligt "bra".

För mig betyder bra att OS:et ska vara snabb-arbetat dvs en kombination av snabbt, rätt verktyg/finesser och enkla logiska handgrepp.

Enligt min mening är inte X där ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör 9.2.2 på min 6500, skulle ha bytt om jag hade en nyare dator. Kör även en gång i halvåret igång 7.0.1 på Classic II:an från 92, å varje gång förunnas jag av att uppstarten går snabbare än på 6500(beror troligen på att d ligger så mycket skit på 6500). Kör även windoze rätt ofta för att använda internet men nu e ett nätvekskort till macen på väg (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 10.2.6 på min iMac 500Mhz och har gjort det sedan 10.1 kom. 9:an finns fortfarande kvar för att mina scanner drivisar inte finns till X och för att vissa spel är för slöa att spelas i X på min maskin. Men när den beställda G5:an kommer så åker säkerligen 9:an ut. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh... varför finns inte Panther (10.3) med i listan? Som systemtestare för den svenska lokaliseringen av Panther kör jag det åtta timmar om dagen - helt lagligt, dessutom :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dator med mycket minne som kör OS X bra. Startar bara om i OS 9 när jag behöver använda min röstprogramvara, dock blir det mer och mer sällan då jag helst inte vill köra OS 9 alls. Jag fumlar omkring som sjutton numer och musen åker iväg i ena kanten hela tiden för att leta efter dockan. Sen blir jag bara irriterad när jag måste vänta till ett program är klart innan jag kan jobba i ett annat (eller som jag ofta gör, startar up 3-4 program samtidigt och kollar mailen under tiden).

 

Hoppas bara att Infovox och företaget som köpte upp det programmet snart kommer till OS X. Företaget i fråga ska också släppa ett annat program också, som är bättre än Infovox, men det lär väl dröja ett tag med tanke på att Windows alltid går före andra plattformar *suckar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör OS X 1.2 samt OS 9.2.2

Min skrivare saknar drivrutin för X:et och sen jobbar jag i Quark Xpress vilket varit ett skäl att ha kvar 9:an.

Annars trivs jag bra med X:et på min iMac 400, stabilt system!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kört x sen betan. Nu skulle jag aldrig vända tillbaka utom för nostalgitrippar. Skulle hellre köra linux

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...