Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder med saknade originalfiler


des

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett problem i programmet Bilder på min MacBook som omfattar i stort sett alla mina bilder. Undrar om någon där ute kanske har samma erfarenhet och hittat en lösning. 

 

När jag klickar upp en bild från dess thumbnail så får jag meddelandet "Bilder med saknade originalfiler kan inte öppnas. Originalbilden ”IMG_2808.jpg” är antingen offline eller kan inte hittas. Klicka på Sök efter original för att återansluta.".

Jag förstår budskapet med meddelandet men problemet är att bilderna finns inte någon annanstans än i Bilder! Det finns alltså inga original att lokalisera. Mina bilder har importerats under åren från kameror, mobiler etc. Då de hamnat i Bilder har jag naturligtvis raderat dem efter import från diverse enheter. 

 

Jag var inne i Apple-butiken för detta problem redan förra året men de visste inte hur det kunde lösas. Minns att han prövade att reparera bildbiblioteket eller något i den stilen, utan framgång. Nu är jag lite less på detta problem. Skulle framkalla massa bilder idag för att skapa fysiska fotoalbum men det går icke då jag inte kan ladda upp bilderna i framkallningstjänsten då de inte kan exporteras eller göras något med öht. 

 

Vad tror ni? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bockat i rutan nedan i inställningarna?

 

dump.png.a49f65e7a455612526f9b6ff675dc040.png

 

Hur stort är ditt Bilderbibliotek? Om det är stort så ligger bilder och videor där.

 

1197259399_dump1.png.a147717faafc49ba610ec4ff9a95e06c.png

 

Om du vill undersöka Bilderbiblioteket (rör ingenting! bara titta) kan du högerklicka på biblioteket och göra som nedan, se dump.

 

653822499_dump3.png.fa4ca94e903cedd4afbbf1d30c490d60.png

 

I mappen Masters ligger alla importerade och sparade bilder och filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är ibockad. 

Biblioteket är knappt 50 GB stort. 

Jag fann den mappen Masters och undersökte lite... De bilderna jag INTE har problem med ligger där, men de som jag har problem med (vilket tyvärr är majoriteten av mina bilder) kan inte hittas. De mapparna är helt tomma. 

 

Tusen tack för ditt svar och att du engagerar dig. Börjar tro att det inte finns en lösning på detta problem. En lösning jag kommit på är att helt enkelt ta print screens på varenda bild och därmed skapa nya fungerande bilder. Kommer ta tid och såklart försämra kvaliteten på bilderna men vad gör man... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör jag! Blev exalterad för ett ögonblick där men gick in och kollade historik på uppbackningarna som jag gjort regelbundet sedan flera år tillbaka och hittar bara till och med januari 2017. Allt efter 12 mån raderas kanske...? 

Jo, sedan några månader tillbaka. Men tyvärr inte innan dess. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Skaffa Google foton på dina enheter. Man kan ladda upp gratis i helt okej kvalitet. Du kan även ladda upp allt du har samlat på dig. Alltid bra med en extra backup. Jag gör så i alla fall (utöver att ha ett Bilderbibliotek plus två backuper av detta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, des säger:

Ja, det gör jag! Blev exalterad för ett ögonblick där men gick in och kollade historik på uppbackningarna som jag gjort regelbundet sedan flera år tillbaka och hittar bara till och med januari 2017. Allt efter 12 mån raderas kanske...? 

Jo, sedan några månader tillbaka. Men tyvärr inte innan dess. 

Så du har alltså haft problemet i mer än 23 månader i och med att bilderna även saknas i din TimeMachine backup sedan januari 2017?

TimeMachine raderar automatiskt den äldsta backupen om backuphårddisken blir full.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är något som hände en vän till mig också och han bedyrade att valet att kopiera bilden till biblioteket var i kryssat.

Efter lite efterforskningar så var det något han hade bockat ut och sen bockat i igen tillföljd att bilder som han importerat aldrig fysiskt lades till biblioteket. Trist när det händer och jag tycker Apple skulle ha det valet på per default för att inte sådana saker ska hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, lappen71 säger:

Detta är något som hände en vän till mig också och han bedyrade att valet att kopiera bilden till biblioteket var i kryssat.

Efter lite efterforskningar så var det något han hade bockat ut och sen bockat i igen tillföljd att bilder som han importerat aldrig fysiskt lades till biblioteket. Trist när det händer och jag tycker Apple skulle ha det valet på per default för att inte sådana saker ska hända.

Håller med, sådana här grejer bör inte kunna ske. Det måste nästan varit så för mig också att den inte varit ibockad under en period av någon anledning. Förstår inte varför jag ska ha bockat ur den någon gång i tiden. Oh well, det är vad det är. 

 

Tack för alla era svar! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...