Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

GDPR


lappen71

Rekommendera Poster

43 minuter sedan, lappen71 säger:

Som inte gäller längre efter GDPR

Jo, det kan det göra. I och med att du jobbar kvar kan nya kontaktuppgifter* omfattas. Det lär bekräftas om det prövas. Däremot kan arbetsgivaren inte sprida dessa eller äldre uppgifter i annat syfte än vad som var tänkt från början.

 

*Det vore väldigt konstigt om arbetsgivaren skulle behöva din förnyade tillåtelse att spara ett telefonnummer exempelvis om det bara berodde på att du har bytt nummer. Och om arbetsgivaren frågar efter exempelvis din epostadress och du lämnar den, då har du indirekt godkänt registerföringen, med tanke på att tidigare uppgifter redan finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det kan det göra. I och med att du jobbar kvar kan nya kontaktuppgifter* omfattas. Det lär bekräftas om det prövas. Däremot kan arbetsgivaren inte sprida dessa eller äldre uppgifter i annat syfte än vad som var tänkt från början.

 

*Det vore väldigt konstigt om arbetsgivaren skulle behöva din förnyade tillåtelse att spara ett telefonnummer exempelvis om det bara berodde på att du har bytt nummer. Och om arbetsgivaren frågar efter exempelvis din epostadress och du lämnar den, då har du indirekt godkänt registerföringen, med tanke på att tidigare uppgifter redan finns.

 

Dom har inte frågat oss någonting sedan GDPR infördes 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Kom skylten upp före eller efter GDPR?

 

Igår. Spelar det någon roll?

Jag har alla fall inte godkänt att mitt nummer som inte går att hitta någonstans  skyltas på en tavla för alla att se 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, lappen71 säger:

Igår. Spelar det någon roll?

Jag har alla fall inte godkänt att mitt nummer som inte går att hitta någonstans  skyltas på en tavla för alla att se 

Det kan spela roll i teorin om skylten har funnits där länge, men inte i detta fall. GDPR gäller. Jag har redan förklarat och belagt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En ny fråga som har uppkommit.

 

Får en lärare ställa en NAS i ett klassrum som alla elever kan komma åt för att dela ut uppgifter och som dom sen ska ladda upp till när dom är klara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

En ny fråga som har uppkommit.

 

Får en lärare ställa en NAS i ett klassrum som alla elever kan komma åt för att dela ut uppgifter och som dom sen ska ladda upp till när dom är klara?

Kan vem som helst komma åt personuppgifter på denna NAS? Kan eleverna komma åt varandras personuppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

En ny fråga som har uppkommit.

 

Får en lärare ställa en NAS i ett klassrum som alla elever kan komma åt för att dela ut uppgifter och som dom sen ska ladda upp till när dom är klara?

Om det bara är för läraren och eleven att se så har jag svårt för att se problem. Poängen med GDPR verkar ju vara just för att ge individer skydd mot spridning av personlig information. NAS verkar därför vara en fungerande lösning. Jag skulle dock starkt begränsa vad eleverna kan göra med den, i princip enbart ladda upp dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Kan vem som helst komma åt personuppgifter på denna NAS? Kan eleverna komma åt varandras personuppgifter?

 

Med tanke på lärarens kunskaper eftersom han frågar i FB-grupp så misstänker jag att han inte vet hur man gör för att ställa in så att eleverna får enskilda konton och inte kan komma åt andras uppgifter.

 

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Om det bara är för läraren och eleven att se så har jag svårt för att se problem. Poängen med GDPR verkar ju vara just för att ge individer skydd mot spridning av personlig information. NAS verkar därför vara en fungerande lösning. Jag skulle dock starkt begränsa vad eleverna kan göra med den, i princip enbart ladda upp dokument.

 

Jag tror inte att det är så enkelt att bara ställa en NAS i ett klassrum och sen dela ut uppgifter som tanken är.

Vad säger skolans policy? Vad säger skolans it-avdelning? Vad säger kommunen som är ansvarig för skolan?

 

Nu blev han snorkig när han fick rådet att kontakta skoland it-avdelning eller kommune och försvann från tråden ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Är väl bara att rycka ner lappen från tavlan. 

 

Tavlan är borta :)

 

Men det var inte det som var poängen. Jag ska inte behöva hålla koll på hur min chef sprider vidare information om mig.

Ett så pass stort företag ska hålla koll på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Tavlan är borta :)

 

Men det var inte det som var poängen. Jag ska inte behöva hålla koll på hur min chef sprider vidare information om mig.

Ett så pass stort företag ska hålla koll på detta.

Nej det hade inte jag heller accepterat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

10 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Tavlan är borta :)

 

Men det var inte det som var poängen. Jag ska inte behöva hålla koll på hur min chef sprider vidare information om mig.

Ett så pass stort företag ska hålla koll på detta.

Tänkte faktiskt på dig idag.

Gick inpå en Mediamarkt och möttes direkt av en personaltavla med namn och fotografier. Fast i ganska många fall var det standardsiluetter (man eller kvinna) istället för foto. Men tilltalsnamn fanns på alla platserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

 

Tänkte faktiskt på dig idag.

Gick inpå en Mediamarkt och möttes direkt av en personaltavla med namn och fotografier. Fast i ganska många fall var det standardsiluetter (man eller kvinna) istället för foto. Men tilltalsnamn fanns på alla platserna.

 

Nä men vad trevligt :)

 

Om dom är tillfrågade så är det ok vad jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nä men vad trevligt :)

 

Om dom är tillfrågade så är det ok vad jag förstår.

Antar det. Samtidigt är bara ett förnamn inte särskilt lätt att koppla till en person, så där kanske det inte behövs tillstånd. Säg att regeringens hemsida har bilder på regeringen. En vill inte vara med på bild, så då finns istället en tecknad manlig siluett ovanför namnet "Stefan". Inte så lätt att veta vem det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...