Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

GDPR


lappen71

Rekommendera Poster

Någon som kan klargöra detta. 

Får arbetsgivare sätta upp kort av mig med  telefonnummer på en tavla för alla att se?  

Jag har inte godkänt att alla kan se mitt telefonnummer. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar: Nej.

 

Se det fetade nedan. Uppgiften kommer ur ett personregister/personalliggare.

 

”Artikel 2
Materiellt tillämpningsområde

1. Denna förordning ska tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis företas på automatisk väg samt på annan behandling än automatisk av personuppgifter som ingår i eller kommer att ingå i ett register.

 

Källa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, boevil säger:

Jag har inget svar på din fråga men, har du hemligt nummer?

Det är inte relevant ur GDPR-perspektivet, om man har det eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väsentligt i sammanhanget, särskilt det fetade:

”Artikel 5
Principer för behandling av personuppgifter

1. Vid behandling av personuppgifter ska följande gälla:

a) Uppgifterna ska behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt i förhållande till den registrerade (laglighet, korrekthet och öppenhet).

b) De ska samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål och inte senare behandlas på ett sätt som är oförenligt med dessa ändamål.

 

Alltså: Arbetsgivaren behöver kontaktuppgifter för sina egen och den anställdes skull. Men sådana uppgifter kan inte sedan spridas utan godkännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Svar: Nej.

 

Se det fetade nedan. Uppgiften kommer ur ett personregister/personalliggare.

 

”Artikel 2
Materiellt tillämpningsområde

1. Denna förordning ska tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis företas på automatisk väg samt på annan behandling än automatisk av personuppgifter som ingår i eller kommer att ingå i ett register.

 

Källa.

 

 

 

OK lite svårt att förstå men tack 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, boevil säger:

Mitt telefonnummer kan man hitta med en enkel sökning på nätet- dvs om man vet mitt namn.

Jo, visst, men det är inte relevant när det gäller GDPR.

Analogt kan man jämföra det med register över domar. Jag kan ta reda på vad Nisse är dömd för. Det är en offentlig handling. Men om jag publicerar det på Facebook så är sannolikheten stor att jag blir fälld för förtal om Nisse stämmer mig inför domstol.

Alltså: Bara för att uppgiften finns där ute, för alla och envar att beskåda, innebär det inte att jag har rätt att föra uppgiften vidare till andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

OK lite svårt att förstå men tack 

Jo, det är ju ”juridiska”. Sammantaget kan man lite enklare säga att uppgifter som kan relateras till en person, och som används i ett visst syfte, inte får föras vidare i ett annat syfte utan nämnda persons tillåtelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar för givet att det är ditt jobbnummer som står ihop med ditt kort och namn på tavlan och det hela är en sorts information till era kunder om vilka som jobbar på företaget. Rätta mig om jag har fel.

Vill du hålla din anställning och dina jobbkontaktuppgifter hemliga för allmänheten/kunder?

 

Har ni anställda fått skriva på något medgivande gällande företagets hanterande av personuppgifter? Kan stå med i anställningsavtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, SirKnasen säger:

Tar för givet att det är ditt jobbnummer som står ihop med ditt kort och namn på tavlan och det hela är en sorts information till era kunder om vilka som jobbar på företaget. Rätta mig om jag har fel.

Vill du hålla din anställning och dina jobbkontaktuppgifter hemliga för allmänheten/kunder?

 

Har ni anställda fått skriva på något medgivande gällande företagets hanterande av personuppgifter? Kan stå med i anställningsavtalet.

 

Nej det är mitt privata nummer som står där. Är inte klargjort varför chefen har satt upp korten med namn och nummer.

 

Mitt anställningsavtal är mer än 26år gammalt så det gäller inte om det handlar om GDPR.

 

Det jag mest är irriterad över är hur det har sköts. Om dom har kommit och frågat så är det inte omöjligt att jag svarat ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett helt omöjligt scenario.

 

Det jobbar en kvinna som har bytt namn och lever under hot från ett ex.

Chefen sätter upp detta kort med hennes nya namn och hennes telefonnummer.

En kund eller besökare går förbi tavlan och ser kortet och känner igen henne.

Det är hennes gamla polares exfru så han noterar numret och sedan hör av sig till sin polare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Får arbetsgivare sätta upp kort av mig med  telefonnummer på en tavla för alla att se?  

 

 

Är det bara ditt kort/nummer? Eller har alla anställda (på avdelningen) sina kort och nummer där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Är det bara ditt kort/nummer? Eller har alla anställda (på avdelningen) sina kort och nummer där?

 

 

Alla

 

Det har nu kommit fram att några har hemligt nummer som ogärna vill skylta med det 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Alla

 

Det har nu kommit fram att några har hemligt nummer som ogärna vill skylta med det 

Det är dålig stil, tycker jag, men vet inte om det är direkt olagligt. Det står förmodligen i allas anställningsavtal att arbetsgivaren har rätt till de anställdas uppgifter.

Dessutom borde det vara (enbart) jobbnumret som står där till allas beskådan bredvid bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är dålig stil, tycker jag, men vet inte om det är direkt olagligt. Det står förmodligen i allas anställningsavtal att arbetsgivaren har rätt till de anställdas uppgifter.

Dessutom borde det vara (enbart) jobbnumret som står där till allas beskådan bredvid bilden.

 

Som jag tolkar det bara för att min chef har mitt nummer uppskrivet på sitt kontor har han ingen laglig rätt att visa upp det på en tavla för allas beskådan enligt GDPR.

Det är MITT privata nummer som inte är listat hos operatören. Det är inte hemligt men inget nummer som du kan hitta hos Hitta.se eller Eniro.se.

 

Jag är så pass gammal att jag tror inte att det står i mitt anställningsavtal att dom har rätt att spara mitt mobilnummer.

 

För mig är detta en principsak. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag är så pass gammal att jag tror inte att det står i mitt anställningsavtal att dom har rätt att spara mitt mobilnummer.

 

Nej inte uttryckligen, men det går väl in under "adressuppgifter" eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej inte uttryckligen, men det går väl in under "adressuppgifter" eller liknande.

 

Vad spelar det för roll? Det är uppgifter för att företaget ska kunna kontakta mig.

Inte uppgifter som ska öppet visas för alla andra anställda,besökare och kunder.

 

Som @Alix skriver högre upp.

 

Citat

uppgifter som kan relateras till en person, och som används i ett visst syfte, inte får föras vidare i ett annat syfte utan nämnda persons tillåtelse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Vad spelar det för roll? Det är uppgifter för att företaget ska kunna kontakta mig.

Inte uppgifter som ska öppet visas för alla andra anställda,besökare och kunder.

 

Som @Alix skriver högre upp.

Ja, precis. GDPR vänder upp och ned på allt vi känner sedan tidigare. Tänk på alla nya nätavtal man var tvungen att godkänna ifjol våras. Gamla avtal gäller inte.

Gamla avtal kanske anses automatiskt förnyade vid en anställning, eftersom man frivilligt jobbar kvar, men uppgifterna får ändå inte användas på nya sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Vad spelar det för roll? Det är uppgifter för att företaget ska kunna kontakta mig.

Inte uppgifter som ska öppet visas för alla andra anställda,besökare och kunder.

 

Som @Alix skriver högre upp.

 

 

Jag svarade (enbart) på frågan gällande vad som står (kan stå?) anställningsavtalet. INTE på frågan om lämpligheten/lagligheten att sprida uppgifterna på anslagstavlan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Jag svarade (enbart) på frågan gällande vad som står (kan stå?) anställningsavtalet. INTE på frågan om lämpligheten/lagligheten att sprida uppgifterna på anslagstavlan.

 

Jag har inte ställt någon fråga vad som kan stå i anställningsavtalet. Kanske dåligt formulerat av mig för jag vet att dom inte kan ha ett mobilnummer i anställningsavtalet eftersom när jag började hade jag ingen mobil ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag har inte ställt någon fråga vad som kan stå i anställningsavtalet. Kanske dåligt formulerat av mig för jag vet att dom inte kan ha ett mobilnummer i anställningsavtalet eftersom när jag började hade jag ingen mobil ?

 

Jag formulerar om mig litet: Ditt anställningsavtal kan ha en formulering om "kontaktuppgifter" som din arbetsgivare har rätt att lagra. Denna formulering utesluter då inte att du senare skaffat både mobiltelefon(nummer) och e-postadress som då arbetsgivaren också har rätt att lagra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Jag formulerar om mig litet: Ditt anställningsavtal kan ha en formulering om "kontaktuppgifter" som din arbetsgivare har rätt att lagra. Denna formulering utesluter då inte att du senare skaffat både mobiltelefon(nummer) och e-postadress som då arbetsgivaren också har rätt att lagra.

 

Som inte gäller längre efter GDPR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...