Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dark Mode är ingen höjdare för läsning


Alix

Tycker du att text blir lättare att läsa om texten är vit mot svart bakgrund?  

17 medlemmar har röstat

  1. 1. Tycker du att text blir lättare att läsa om texten är vit mot svart bakgrund?

    • Ja.
      5
    • Nej.
      12
    • Det kvittar/vet inte/vill inte svara/et cetera.
      0

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Av någon anledning är Mojaves Dark Mode efterlängtad. Förståsigpåarna begriper inte varför. Nu kan man till och med få Dark Mode för Textredigeraren. I alla fall vad gäller läsning så stämmer inte det. Att läsning skulle underlättas, alltså Logiken är glasklar, se nedan:

 

light-absorb-reflect-text.png

 

Däremot stämmer det att vit (ljus) text mot svart (mörk) bakgrund är bra när vi skannar av text, exempelvis vad gäller rubriker och liknande. Som nedan:

 

white-text-headings.png


Hur kommer det sig att Dark Mode är så poppis, även i fall där det motverkar sitt syfte? En sedvanlig hajp? :fundersam:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det handlar om bilder och video, där mörkt omkring arbetsmaterialet är skönare för ögat än vitt som blir distraherande. Men för textjobb så är vit bakgrund helt klart att föredra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut skönare med vit text mot svart bakgrund.

jag sitter o programmerar stora delar av dagen o blir väldigt ”trött i ögonen” om/när jag har svart text. Det starka ljuset irriterar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, boevil säger:

Det är absolut skönare med vit text mot svart bakgrund.

jag sitter o programmerar stora delar av dagen o blir väldigt ”trött i ögonen” om/när jag har svart text. Det starka ljuset irriterar. 

Konstigt. Det borde inte kännas så. :fundersam:

Du kanske har en vitpunkt med för många K och max ljusstyrka?

Jag kör max 5000 och 50 procent ljusstyrka. Mindre K på kvällen (3400).

Standardinställning brukar vara 6500 (D65), vilket är för ”starkt”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med 2 st 27” skärmar framför mig. De fungerar som 2 stora lampor om jag har vit bakgrund. (Jag sitter ju programmerar så det är i princip bara text som skärmarna visar- i mitt fall vit text mot svart bakgrund)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, boevil säger:

Jag sitter med 2 st 27” skärmar framför mig. De fungerar som 2 stora lampor om jag har vit bakgrund. (Jag sitter ju programmerar så det är i princip bara text som skärmarna visar- i mitt fall vit text mot svart bakgrund)

Jo, jag förstår det. Men man kan kalibrera skärmarna och förändra ljusstyrkan. Tänk gulvit 25-Wattare snarare än blåvit 75-Wattare. Med tanke på jämförelsen med lampor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Av någon anledning är Mojaves Dark Mode efterlängtad. Förståsigpåarna begriper inte varför. Nu kan man till och med få Dark Mode för Textredigeraren. I alla fall vad gäller läsning så stämmer inte det. Att läsning skulle underlättas, alltså Logiken är glasklar, se nedan:

 

light-absorb-reflect-text.png

 

Däremot stämmer det att vit (ljus) text mot svart (mörk) bakgrund är bra när vi skannar av text, exempelvis vad gäller rubriker och liknande. Som nedan:

 

white-text-headings.png


Hur kommer det sig att Dark Mode är så poppis, även i fall där det motverkar sitt syfte? En sedvanlig hajp? :fundersam:

 

 

Kan nämna att jag har en extremt svårläst print on demand-bok. Trycktekniken har gjort så att den svarta texten blänker.

 

I läsläge och liknande brukar jag använda svart text mot gulig bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa orange text på svart bakgrund. Det funkar kanon för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, boevil säger:

Det är absolut skönare med vit text mot svart bakgrund.

jag sitter o programmerar stora delar av dagen o blir väldigt ”trött i ögonen” om/när jag har svart text. Det starka ljuset irriterar. 

Om du kodar så färgkodas väl det du skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om du kodar så färgkodas väl det du skriver?

Beroende på vilket tema som används. Jag använder Brackets som har ett antal olika teman och har funnit gråaktig mörk bakrund med ljusare, olika färgade delar av koden som stimulerande. Kontrast men inte för mycket som kan vara irriterande för ögonen.

Brackets.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Beroende på vilket tema som används. Jag använder Brackets som har ett antal olika teman och har funnit gråaktig mörk bakrund med ljusare, olika färgade delar av koden som stimulerande. Kontrast men inte för mycket som kan vara irriterande för ögonen.

Brackets.png

Beror väl på vilken mjukvara man använder, och om den har stöd för språket man skriver i? Sedan kan man förhoppningsvis välja själv hur enskilda tokens ska presenteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Beror väl på vilken mjukvara man använder, och om den har stöd för språket man skriver i? Sedan kan man förhoppningsvis välja själv hur enskilda tokens ska presenteras.

Jag använder liknande teman som mikaelllq,

både i Atom och XCode. 

XCode har inte stöd för mitt språk (modula 2) så där blir det vit text.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modula 2 var det länge sedan jag programmerade i, har inte sysslat med det sedan jag hade en Atari ST och den Modula 2 editor jag använde, den hade svart text på vit bakgrund. :) Med Ataris klassiska 12" monokroma skärm. 

De första datamonitorerna hade grön, amber eller vit text på svart bakgrund. Man vande sig vid det, men det var inte så bra för ögat. För ögat bör man ha ett rum med en jämn belysning och svart text på vit bakgrund blir då behagligt för ögat, även ljus bakgrund med andra färgtoner fungerar. En mild gul bakgrund finns ju möjlighet för i flera textprogram, t ex Ulysses och Scrivener. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, boevil säger:

Jag använder liknande teman som mikaelllq,

både i Atom och XCode. 

XCode har inte stöd för mitt språk (modula 2) så där blir det vit text.

 

Inte något särskilt nytt språk. Får man fråga varför du använder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Inte något särskilt nytt språk. Får man fråga varför du använder det?

För över 30 år sedan utvecklade jag ett program för arkitekter i modula 2.

Programmet har jag sedan fortsatt med som en hobby parallellt med vanligt jobb.

Nu som pensionär är det en större hobby.

Jag har inga kommersiella intressen med programutvecklingen, så den sker i ”gamla kända miljöer”. 

(Läs Carbon o Modula 2)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Darth Vaders favorittema? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Dark Vader tema med blodrött som markeringsfärg. :) Och ett tungt andningsljud istället för klickljud. En Vader-edition. :)


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...