Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fukt/vattenskadad MacBook Air?


alicja

Rekommendera Poster

Hej, det var så att igår råkade jag spilla ett glas vatten över min MacBook Air tangentbord. Det var kanske ungefär en halv deciliter vatten? Jag är inte riktigt säker eftersom jag fick panik och lyfte upp datorn. Det mesta rann av ned på bordet, men vattnet tog sig igenom tangenterna och även i springan mellan skärmen och tangetbordet. Jag torkade självklart bort så mycket jag kunde med en handduk och det sög upp lite vatten. Jag vet inte hur mycket som kom igenom, jag tror det var lite, men datorn slocknade ändå efter någon minut och jag rusade till badrummet. Slog på hårfönen och började torka datorn på låg värme. Sedan (jag vet det dummaste man kan göra) satte jag på datorn och skärmen lystes upp, även tangentbordet. Dock så lät den, den sprakade oerhört och jag fick då panik och stängde ned den. 

 

Sedan runt tretiden på eftermiddagen igår hade jag lagt den (uppochner med tangetbordet över skärmen) mot ett element och en handduk mellan skärmen och tangentbordet så vattnet inte skulle ha runnit ned på skärmen. Jag har låtit den stå tills nu, eller för 40 minuter sen ungefär. Så totalt har den fått "torka" i 21 timmar? Grejen är att den inte startar när jag håller ned startknappen, så antar att just den tangenten är paj? Men så testade jag att stoppa in laddaren i datorn och då startades datorn. Alla tangenter fungerade att skriva på (förutom on/off knappen) och styrplattan var också helt fine. Datorn föreslog om uppdateringar som behövde göras och allting verkade fungera fint. Förrutom att fläkten sattes på och var oerhört högljudd. Den lät som i helvete, men jag kunde göra grejer på datorn ändå. Men så fort jag drar ut laddaren så slocknar datorn. Den har ungefär 40% batteri, men den stängs av om laddaren dras ut och sätts på om laddaren körs in. 

 

Är datorn fine eller väntar den bara på att ge upp närsomhelst? Jag har ingen försäkring på den (tror inte det i alla fall) och jag är 16 år, så fick datorn i födelsedagspresent av mina föräldrar. Mina föräldrar är härliga invandrarföräldrar från Östeuropa så jag kommer bli slaktad om jag berättar. Jag bara undrar om datorn är paj och om jag ska lämna in på reparation? Hur mycket kostar det isåfall?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre går vatten och datorer inte bra ihop. Men man kan alltid hoppas på det bästa. Du behöver dock låta datorn torka under längre tid innan den används. Minst ett par dygn på ett varmt och torrt ställe. Sedan kan du testa att återställa SMC. Dina föräldrars reaktion kan man tyvärr inte göra något åt, men du mår antagligen bäst i längden av att vara ärlig, ödmjuk och stå för vad som har hänt. Om det är en skoldator så måste både de och skolan blandas in, förstås. (Skrivet av pappa till två tonårstjejer som är viktigare än alla datorer i hela världen). Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tur-i-oturen nu så har dina föräldrar en hemförsäkring där elektronikskydd ingår, och då täcker den reparation/utbyte på datorer/elektronik som finns i hemmet/hushållet. Helt klart värt att kolla upp. Då betalar ni en självrisk så står försäkringsbolaget för resten. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-09 på 18:20, Raphael säger:

Om du har tur-i-oturen nu så har dina föräldrar en hemförsäkring där elektronikskydd ingår, och då täcker den reparation/utbyte på datorer/elektronik som finns i hemmet/hushållet. Helt klart värt att kolla upp. Då betalar ni en självrisk så står försäkringsbolaget för resten. 
 

Åh, okej. Men hur mycket skulle man betala för självrisken då? Är det en tusenlapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-09 på 13:03, Alix säger:

Dessvärre går vatten och datorer inte bra ihop. Men man kan alltid hoppas på det bästa. Du behöver dock låta datorn torka under längre tid innan den används. Minst ett par dygn på ett varmt och torrt ställe. Sedan kan du testa att återställa SMC. Dina föräldrars reaktion kan man tyvärr inte göra något åt, men du mår antagligen bäst i längden av att vara ärlig, ödmjuk och stå för vad som har hänt. Om det är en skoldator så måste både de och skolan blandas in, förstås. (Skrivet av pappa till två tonårstjejer som är viktigare än alla datorer i hela världen). Lycka till!

Mina föräldrar vet om så den delen löste sig. Givetvis besvikna och förbannade, men inte så ilskna som de förmodligen skulle ha varit om datorn pajade helt. De sade att de ska kolla upp försäkring men att jag står för resten av reparationen. Vilket är helt förståeligt. Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, alicja säger:

Mina föräldrar vet om så den delen löste sig. Givetvis besvikna och förbannade, men inte så ilskna som de förmodligen skulle ha varit om datorn pajade helt. De sade att de ska kolla upp försäkring men att jag står för resten av reparationen. Vilket är helt förståeligt. Tack så mycket!

Det verkar vettigt! Lycka till! :ThumbsUp:

 

(Dock vill jag flagga för att en reparation i värsta fall kan kosta mer än en begagnad dator i samma skick. Reparation är inte alltid den bästa lösningen. Man kan också leta efter en lösning där man hittar samma datormodell med pajad skärm. Då kan man bygga ihop en fungerande dator av två trasiga.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självrisken varierar mellan försäkringsbolag och typ av försäkring, det kan ligga på 1 000 - 3 000 kr. Som Alix säger kan en reparation för fuktskada bli dyrt, om moderkortet behöver bytas så kan det kosta som en ny dator och då är det bättre att välja att köpa nytt. Men om försäkring täcker för en ny dator så är självrisken iaf lägre än att köpa ny dator. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vatten är väl det bästa man kan spilla på datorn om man nu ändå har oturen nog att spilla nåt på den...

Jag skulle ha låtit den ligga avstängd i ett dygn till och hoppas på att den går till sig...

 

För övrigt är väl Östeuropeer schysst folk:D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2018-12-26 på 16:36, Tok_Pelle säger:

Vatten är väl det bästa man kan spilla på datorn om man nu ändå har oturen nog att spilla nåt på den...

Jag skulle ha låtit den ligga avstängd i ett dygn till och hoppas på att den går till sig...

 

För övrigt är väl Östeuropeer schysst folk:D

 

 

Jo då, ett av de schysstaste folken nog men när det kommer till uppfostran...då är de riktigt stränga men annars kärleksfulla haha. 

 

Datorn fungerar helt, inget fel på skärmen eller tangentbordet, men batteriet behöver bytas ut står det. Jag får nog köpa ett batteri helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: 

 

Okej, min dator fungerar helt okej. Den är precis som förr, inget fel på skärmen eller tangentbordet MEN. 

 

Det är en varningstriangel på batteriet i menyn. Alltså en triangel med ett utropstecken i batteriet om man har musen över menyn på skärmen. Klickar man på batterikonen står det att batteriet är i ett skick som behöver bytas ut nu.

 

Jag antar då att batteriet tog skada när jag spillde vatten, lyckligtvis skadades inget annat. Datorladdaren måste också vara i datorn för att jag ska kunna använda den.

 

Ska man lämna in på reparation så butiken sköter bytandet av batteriet eller ska man göra det själv och stoppa in batteriet? Jag vet att det finns speciella "skruvmejslar" till att öppna baksidan på en Macbook så det är väl bara att köpa. Jag antar att det är billigare att göra det själv än att lämna in. Jag har kollat på batterier och de kostar runt 500-900 kr, det är visserligen pengar jag har (studiebidrag, går i gymnasiet) så pengarna är nog inget problem.

 

Vad skulle det kosta om jag lämnade in? Tar butiken betalt när de både öppnar datorn och kollar vad som är fel, plus att byta batteriet? 

 

Några tips/bra råd??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att strömkontakt mellan laddare och batteri har ärgat lite pga vattnet som kom in i din Macbook Air, vilket då hindrar batteriet att ladda. Datorn känner av att det inte blir någon laddning.

 

Jag säger inte att det är det som är problement, men det kan vara en orsak om ditt batteri fungerade väl innan händelsen. Om det skulle vara orsaken så kan man ta ur batteriet och eventuellt polera försiktigt på kontakten där batteriet ansluter till datorn.

 

Om man inte har vana sedan tidigare av att felsöka inne i en dator så kan man ju tyvärr orsaka mer problem än man startade med. Det finns dock flera videos på detta på youtube om man söker.

 

Problemet kan alltså i bästa fall vara att det är en kontaktpunkt mellan batteri och dator som ärgat lite av vattnet och det då kan vara enkelt för en servicekunnig person att ta bort locket, ta ur batteriet, torka ur och polera/finraspa de pyttesmå metallkontaktpunkterna på både batteri och där batteriets kontakt ansluter inne i datorn. Du kanske inte behöver köpa nytt batteri.

 

Hursom det kan vara andra orsaker också, men det kan vara värt att kolla med en servicekunnig kring detta innan du köper nya batterier. Kolla även på nätet och youtube och sök på "water spill Macbook Air battery" och liknande. Det kan vara bra att om du försöker lösa det så gör det ihop med dina föräldrar. Jag tror att de uppskattar att du är drivande och försöker lösa problemet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp lite till på nätet.

 

Det kan vara som jag skrev att kontaktblecket på kontakterna mellan dator och batteri har ärgat lite och behöver poleras/försiktigt skrapas.

 

Det kan även vara att en komponent på moderkortet som styr hur batteriet skall laddas inte mår bra efter vattnet. Om denna har tagit skada så kan en del serviceverkstäder byta bara denna, men kanske måste får man byta moderkort för att få batteriet att ladda.

 

Det kan ju även vara att batteriet har fått någon form av skada.

 

Som sagt du bör kanske inte börja med att köpa ett nytt batteri i det fall det inte behövs eller om felet finns i annan komponent.

 

Det finns flera bra videos på nätet om att försiktigt ta loss baksidan (med rätt skruvmejsel, pentalobe, ca 60 kr hos Kjell & Co, Teknikdelar, Clas Ohlson mfl) och hur man försiktigt kan ta loss batteriet. Om man gör det och försiktigt torkar/polera samt skrapar försiktigt med en fin pytteliten skruvmejsel eller gemända på kontaktytorna vid batterikontakten samt passar på att låta undersidan vara öppen något dygn så att eventuell sista fukt kan försvinna och därefter ansluta batteriet igen och kolla om det funkar bättre.

 

Det finns även tips om en SMC reset som "nollställer" batteriladdningssystemet. Sök på SMC Mackbook Air så finns det en massa guider.

 

Som sagt ta med föräldrarna i detta. De kommer att uppskatta att du tar initiativ, att du söker information, att du driver det hela, tar ansvar och är aktiv. Det är väl precis så man vill att sina barn skall vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...