Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nvidia-driver till Mac Pro


norda72

Rekommendera Poster

Efter att ha uppdaterat till Mojave har det blivit grafikkortstrassel. Nvidia har inte släppt någon ny driver för Mojave än och det är 2,5 månader sedan systemet kom ut. Mitt Nvidia Geforce GTX970 är knappt användbart, det frågas efter ny driver hela tiden och dessutom hittas inte grafikkortet (No GPU detected). Ingen som hört något om det kommer någon ny driver? Jag skulle byta dator, men i Sverige är Mac extremt dyrt, verkar vara betydligt billigare i Staterna...

 

M v h

Per N.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, norda72 säger:

 Jag skulle byta dator, men i Sverige är Mac extremt dyrt, verkar vara betydligt billigare i Staterna...

Om du jämför priserna på Apples hemsida så blir det missvisande, då de amerikanska priserna visas utan moms. Så om du drar bort den svenska momsen och jämför, så är det inte så stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2018-12-06 på 22:41, norda72 säger:

Jag skulle byta dator, men i Sverige är Mac extremt dyrt, verkar vara betydligt billigare i Staterna...

Skulle säga att det är dyrt både här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det blir ingen ny driver till grafikkorten i kategorin 970 och högre. Apple begränsar utbudet av Metal-kort till GTX680 och sedan några AMD-kort. Damn! Jag kör 680 nu men det haltar betänkligt. Fläktarna susar och det frågas efter ny driver varje gång man knäpper på datorn. Men om kortet är kompatibelt och inte behöver någon ny driver borde meddelandet utebli? 

 

En annan fråga: Om man ska installera Mojave, är det då ett krav att skivan har High Sierra? Jag har raderat min andra SSD och tänkte försöka installera om systemet med den nya rom-versionen 140.0.0.0.0 som ska finnas inbakad i Mojave 10.14.1. Men det verkar som om det gick åt fanders. Det går inte att installera Mojave alls, oavsett skiva. Meddelandet om att datorn måste ha Metal-kort kommer hela tiden och jag kommer inte åt installationssidan. Jag har varit in i skivverktyg i CMD+R-läget åtskilliga gånger men resultatet blir detsamma.

 

Jag tror jag blir sjuk av den här maskin. Det är hela tiden något som krånglar. Har bökat med att försöka hitta rätt grafikkort i 2,5 år och hela tiden gått på pumpen. Nu köpte jag GTX970 i våras i tron att det skulle vara den slutgiltiga lösningen, men det var det inte, och nu är det inte användbart då ingen driver finns. Men lik förbannat säljs de på eBay för 5 000 eller mer, men ingen säger något om att de inte fungerar i Mojave. Och 5.1:orna finns till salu för uppåt 30 000 om man vill ha 12-core från 2012. Sanslöst! Dessa burkar skulle kosta max 10 000 när de är så pass gamla och inkompatibla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men måste du ha Mojave? Laga inte det som är helt. Om du vill kan du ju ha flera OS X installerade och välja utefter ditt behov och dina önskemål.

...

Är datorns ljud störande så placera den då i en ljuddämpande miljö.

...

Det säljs saker som till och med är förbjudna på nätet. Du måste ju ha koll själv på vad som fungerar innan du uppgraderar/köper. Ursäkta om jag uppfattar dig som lätt naiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja, jo det kan stämma kanske. Det senaste är att jag uppgraderat datorn till 12-core, dubbla processorer på 3,06 Ghz. Det kostade några tusen. Jag var helt övertygad om att datorn skulle bli extremt snabb, uppstarten skulle gå på några sekunder och installationer på en grisblink. Men det blev ingenting. Datorn är inte ett dugg snabbare nu än med Quadcore-processorn. Jag har inte så mycket minne, bara 32 GB. Ja här bedrog jag mig igen. Är lite besviken faktiskt. Har tolkat det som att Mac Pro 12-core är riktiga "monstermaskiner" och då trodde jag att det gällde prestandan. Att installera 128 GB minne blir kostsamt, minst 3 500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, norda72 säger:

Ja, jo det kan stämma kanske. Det senaste är att jag uppgraderat datorn till 12-core, dubbla processorer på 3,06 Ghz. Det kostade några tusen. Jag var helt övertygad om att datorn skulle bli extremt snabb, uppstarten skulle gå på några sekunder och installationer på en grisblink. Men det blev ingenting. Datorn är inte ett dugg snabbare nu än med Quadcore-processorn. Jag har inte så mycket minne, bara 32 GB. Ja här bedrog jag mig igen. Är lite besviken faktiskt. Har tolkat det som att Mac Pro 12-core är riktiga "monstermaskiner" och då trodde jag att det gällde prestandan. Att installera 128 GB minne blir kostsamt, minst 3 500 kr.

Om inte ett program är optimerat för 12 kärnor kan faktiskt det gå sämre!

https://macperformanceguide.com/blog/2017/20171223_2311-why-more-cores-often-dont-help.html

Men den svagaste länken är fortfarande hårddisken när det gäller uppstart av dator och allt annat som involverar hårddisken. Du kan sätta dit världens mest kraftfulla processor men dataströmmen från hårddisken är lika långsam eller snabb som tidigare.

...

Vad ska du med 128 GB RAM till? Det låter desperat och inte faktabaserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det sägs att datorn klockar ner minnena till 1066 Mhz när man installerat maxminnet på 128 GB. Stämmer det? Det är ju 1333 Mhz-minnen man kan köra i datorerna med dubbla processorer. 64 GB kostar runt 1 500 kr på eBay, men då är det import från USA. Det blir nog ca 2 papp när frakten är inräknad, plus 25 procent i importmoms. Oj, då är vi uppe i runt 2 800 i alla fall. Jag får leta något i Sverige då kanske. Kanske Dustinhome.se har något... Eller det bästa vore väl att byta ut maskinen, men nu har jag ju investerat så mycket att jag bör nog ha den i drift ett tag till. Men det blir svårt att fortsätta med Mac, främst av kostnadsskäl. Ytterst få privatpersoner köper Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, norda72 säger:

 Ytterst få privatpersoner köper Mac.

Ganska få privatpersoner köper MacPro, vilket inte är så konstigt då prestandan överstiger en vanlig hushållsanvändare med hästlängder. Dessvärre har Apples arrogans och ointresse fått de trogna proffsen att sluta. För Apples aktieägare är det förmodligen likgiltigt då telefonerna gör så att det formligen väller in pengar. I det perspektivet räknas proffsen i promille. Både i antal och i omsättning. Betänk att Apples iPhoneavdelning är större än hela Microsoft.

...

Nä, Apple tillverkar datorer motvilligt som tillbehör till telefoner och klockor. De har blivit någon sorts accessoir-tillverkare för det fina folket. Själv är jag ganska ful. :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-25 på 15:28, Axelman säger:

Ganska få privatpersoner köper MacPro, vilket inte är så konstigt då prestandan överstiger en vanlig hushållsanvändare med hästlängder. Dessvärre har Apples arrogans och ointresse fått de trogna proffsen att sluta. För Apples aktieägare är det förmodligen likgiltigt då telefonerna gör så att det formligen väller in pengar. I det perspektivet räknas proffsen i promille. Både i antal och i omsättning. Betänk att Apples iPhoneavdelning är större än hela Microsoft.

...

Nä, Apple tillverkar datorer motvilligt som tillbehör till telefoner och klockor. De har blivit någon sorts accessoir-tillverkare för det fina folket. Själv är jag ganska ful. :elaktflin:

Själv har jag i många år, ja sedan 1998, hela tiden velat ha Mac, även om jag ibland tyckt att Microsoft haft ett försprång med olika detaljer i sitt system, men jag har inte velat gå över till ’’andra sidan’’. Men nu börjar det kännas som om jag är tvungen. Problemet är att jag har två hemsidor som måste konverteras till program i Windows, ett gigantiskt arbete. Eftersom jag aldrig ägt PC privat så är jag inte sådär väldigt hemma med den datortypen, jag kan MacOS mycket bättre. Jag sa till mig själv när en del pengar fanns 2013, att en Mac Pro ska jag ha och jag köpte då troligen en av de sista som fanns i Sverige innan 5.1:an gick i graven samma år. Kostade strax under 20 000 kr på CDON.com av alla ställen. Trist med det redan då urgamla wifi och Bluetooth som jag försökt uppgradera, men inte lyckats till fullo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...