Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Chockerande resultat i stor kameratävling


Alix

Kameror  

5 medlemmar har röstat

  1. 1. Ska mobilkameror göra färdiga bilder?

    • Ja, det är ändå så vi vill se dem. Och jag vill slippa bry mig om redigering.
      2
    • Nej, jag vill kunna redigera själv utifrån så mycket information som möjligt.
      3

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

 

 

Slutsatsen man kan dra av tävlingen är att bildkonsumenter föredrar en färdig bild ur kameran, inte en bild som har mest information och redigeringsmöjligheter. Är det rätt? Hur mycket redigerar folk sina bilder egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vari ligger det chockerande? Självklart kommer folk att välja den bild som ser bäst ut. De kommer inte att tänka "vilken av de här bilderna skulle jag kunna bearbeta mest och få bäst slutresultat av?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många vill ju bara ha en bild, som är så färdig som möjligt från början. På den "gamla goda tiden" lämnade man in filmrullar på framkallning och det var ju auto-framkallning. De flesta nöjde sig med det. Ett fåtal körde diafilm eller labbade själv. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattis.se säger:

Vari ligger det chockerande? Självklart kommer folk att välja den bild som ser bäst ut. De kommer inte att tänka "vilken av de här bilderna skulle jag kunna bearbeta mest och få bäst slutresultat av?"

Det chockerande ligger i att de mobiler som av förståsigpåarna, inklusive Dxomark, anses ha de bästa kamerorna förlorar klart mot de som anses sämre. Se videon så får du se själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Raphael säger:

Många vill ju bara ha en bild, som är så färdig som möjligt från början. ...

Ja, så verkar det vara. Den som tänker så har alltså ingen anledning alls att välja en mobil med riktigt bra kamera. Faktum är att man då betalar en massa i onödan för en i realiteten sämre produkt. För dem är Pocophone ett idealiskt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

..... För dem är Pocaphone ett idealiskt val.

Inte visste jag att Pocahontas hade ett teleföretag.:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en "färdig" bild från kameran/telefonen som innehåller tillräckligt med info så jag kan finlira i Bilder i datorn vid behov. Märker att jag använder nästan bara reglagen Högdagrar och Skuggor. Resten är sällan jag fiddlar med. Kanske rätar upp någon horisont som skevar eller beskär lite för att få en renare bild med färre störelement. Bleka bilder kan få en släng av Mättnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orka redigera 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det chockerande ligger i att de mobiler som av förståsigpåarna, inklusive Dxomark, anses ha de bästa kamerorna förlorar klart mot de som anses sämre. Se videon så får du se själv.

Jo, jag såg videon och tycker inte att resultatet är det minsta chockerande. Klart folk väljer de finaste bilderna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattis.se säger:

Jo, jag såg videon och tycker inte att resultatet är det minsta chockerande. Klart folk väljer de finaste bilderna. 

”Hindsight is 20/20”. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag till slut skaffade en systemkamera för ett antal år sedan var att jag ville kunna få nära nog perfektion i detaljer, färger och "dynamic range" (antal steg i ljus vs mörker/skuggor). Men vet ni vad? Jag justerar nära nog varje foto jag tar, dels automatiskt i kamerans mjukvara och efteråt i Bilder och/eller Affinity Photo. Varför gör jag det? Därför att även jag föredrar skärpa, dynamik och starka färger, inte det naturliga men tämligen trista som kommer direkt ur sensorn till minnet i kameran. Nästan ingen vill ha det!

Samma sak gäller självklart smartmobilers fotografier. Men de flesta fastnar för ytliga intryck, det som upplevs som vackrast och inte det som i verkligheten fångat mest och bäst.

Den genomsnittlige konsumenten uppskattar inte riktig kvalitet vilket inte är så överraskande därför att denne inte förstår det, men däremot trist. Vi får ju fortsätta dras med medioker till usel kvalitet därför att konsumenten varken ser eller förstår kvaliteten i det allra bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...