Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konversationer i iMessage


jan.s

Rekommendera Poster

En kompis använde tidigare en Nokia för att skicka sms till mig. De hamnade i en konversation i min imessages med gröna textrutor.

 

Sedan bytte han till en iphone, samma nr men en ny operatör och nytt simkort. En annan konversation skapades med blå testrutor.

 

Nu har han varit utomlands och, enligt uppgift, bara slagit av roaming. Han har återvänt och slagit på roaming igen. Jag har skickat meddelande till honom på den senaste, ’blå’ konversationen utan att få svar. Så jag bad honom att skicka ett sms till mig. Det visade sig att det ny kom på den tidigare , ’gröna’ konversation men nu med blå textrutor. Jag vet skillnaden mellan blå och gröna textrutor men hoppas någon kan förklarar varför smsen nu sker på den tidigare ’gröna, Nokia’konversationen.. Hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare noterat att det skiljer sig något mellan macOS och iOS. I datorn hamnar meddelanden från en och samma kontakt i samma konversation, men i iPhone och iPad blir det skilda konversationer beroende på om det är ett SMS (gröna bubblor) eller iMessage (blå bubblor).

I datorn har du dessutom möjlighet att välja hur ditt meddelande ska skickas, till vilken adress/telefonnummer. Detta kan du göra inne konversationen där namnet på adressaten utgör en rull-list. Så tror jag inte att man kan göra i iOS, vilket är synd.

Att din kompis hamnar i samma respektive olika konversationer, det beror inte på att hans/hennes kontaktkort hos dig, om det har uppdaterats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det har inte ändrats hos mig. Det är i min mac som det blir skilda konversationer beroende på om det är sms eller iMessages (vilket jag förstår). Men, som sagt, jag förstår inte att den tidigare sms-konversationen nu används för iMessages. Ska träffa honom (han är inte den vassaste teknikern) och se till om allt är rätt definierat i hans iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att felet ligger i min iMac. Jag har sms/iMessages kopplat från iphonen till en iPad, en Mac Mini och iMac. Felet/problemet finns bara i min iMac så jag ska koppla bort som mottagare av sms/iMessages. Den står på annan plats och jag löser detta när jag kommer dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir olika konversationer om en är till Apple ID och den andra är telefonnummer. Nokia-konversationen som var grön-SMS sen blev blå är telefonnr, den som bara är blå är Apple ID. 

 

Om man skriver i en konversation så hakar den på samma som tidigare meddelanden. Dvs om det senaste inlägget är Apple ID så blir inlägget efter också det. 

 

Vill man nollställa så får man ta bort konversationer och börja på nytt. 

 

Se till så att alla konversationer skickas till telefonnr och skickas från telefonnr så uppstår det inte att det blir olika konversationer. 

 

Du kan ställa in i Mac på att ta emot och skicka telefonnr. 

 

Men se också till så att kontaktkortet för din kompis i app:en Kontakter har med både telefonnr och hans Apple ID/e-mail. Då ska hans meddelanden till dig hamna i samma konversation hos dig oavsett om han skickat från sitt telnr eller Apple ID så länge som han skickar till ditt telnr. 

 

Men de kan bli olika konversationer hos dig om du skickar ett till hans Apple ID och ett annat medd till hans telefonnr. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för info. Som sagt, problemet fanns bara på en dator. Loggade ur och i icloud vilket fixade detta på denna. Har nu tagit bort alla epostadresser i iMessages vilket då bör förhindra strul i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Konversationer i iMessage

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...