Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini, 4 eller 6 kärnor?


JollyJumper

Rekommendera Poster

Ja hur många behöver man? Jag jobbar med 4k videoredigering, märker jag nån skillnad? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, JollyJumper säger:

Ja hur många behöver man? Jag jobbar med 4k videoredigering, märker jag nån skillnad? :huh:

Citat

The old FCP could only use a core or two of a multi-core computer and only up to 4 GBs of ram. The new FCP can utilize 12 cores at once (that’s the peak of what Apple currently sells), up to 64 GBs of ram (that’s also the peak of what Apple currently sells) and sports GPU acceleration for even faster rendering of video and effects (Apple will have computers that have more than 12 cores and can handle more than 64 GBs of ram in the near future)."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, JollyJumper säger:

Ja hur många behöver man? Jag jobbar med 4k videoredigering, märker jag nån skillnad? :huh:

Jobbar man med video så kan man aldrig ha "för snabb dator". Jag inser hur bra följande mening ser ut: köp sex, om du har råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jobbar man med video så kan man aldrig ha "för snabb dator". Jag inser hur bra följande mening ser ut:

köp sex, om du har råd.

 

Jägarns vad det där blev konstigt.

 

 

rofl.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Axelman säger:

 

Jägarns vad det där blev konstigt.

 

 

rofl.gif

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, sevensleeper säger:

Jobbar man med video så kan man aldrig ha "för snabb dator". Jag inser hur bra följande mening ser ut: köp sex, om du har råd.

Sex är nödvändigt för att ljuv musik ska kunna uppstå (LPX) men kan kosta för mycket på jobbet (din lilla bärbara). ;) 

Mer seriöst, för just videoredigering vet jag inte om det behövs så många kärnor men skulle ändå "satsa" på en väloljad skönhet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, mikaellq säger:

Sex är nödvändigt

"Sex är det som driver mänskligheten framåt. Försök vara utan det i några decennier och se vad som händer."

--Groucho Marx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Sex är nödvändigt för att ljuv musik ska kunna uppstå (LPX) men kan kosta för mycket på jobbet (din lilla bärbara). ;) 

Min MB är grym, jag är supernöjd! Ja, som kontorsdator då. Till tyngre grejer blir det ju såklart min iMac. :) 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver macworld

 

 

Sandwiched mellan den nya MacBook Air och iPad Pro under Apples "More in the Making" -händelse var en uppdatering till Mac mini, en dator som de flesta av oss trodde var döda. 

·     Det var inte bara att det hade varit mer än fyra år sedan Apple senast uppdaterade sin mini-dator, 

·     det hade också varit dubbelt så länge eftersom det hade något som liknade en omdesign.

 

Och gissa vad? 

Vi väntar fortfarande på en helt ny Mac mini. 

Den nya modellen kan komma i rymdgrå nu, men det är en liten tröst för de av oss som väntade på att

Apple verkligen skulle ompröva och reimagine sin minsta Mac. 

Precis som det har varit de senaste åtta åren, är Mac mini 7,7 tums kvadrat och 1,4 tum tunn. Placeringen av portarna har skiftats och bakre ventilen är något större, men för det mesta är den nya Mac mini bara en mörkare version av den gamla Mac mini.

 

Varför  tog det så lång tid?

 

I grund och botten en uppdatering

 

Om du har tålmodigt väntat på en Mac mini sedan Tim Cook lovade att det kommer att bli en "viktig del" av Apples produktlinje, var du utan tvekan glad över att se tisdagens uppdatering. 

Ur ren synpunkt kontrollerar den av många lådor som den tidigare Mac mini inte gjorde:

 

Det är inget att nysa på. Jämfört med tidigare generation är den nya Mac mini ett verkligt kraftverk packat i samma diminutiva kvadrat. Du kan även uppgradera RAM-minne när du köper det, en sällsynthet bland Apple-produkter. Men i 2018 känns den nya Mac mini som mer av en koncession än en innovation.

Efter fyra år gav Apple i grunden oss den minsta möjliga Mac mini-uppgraderingen för att få oss de närmaste fyra åren. Jag har lite hopp om att Apple kommer att ägna någon uppmärksamhet åt Mac mini till någon gång år 2022, om det någonsin gör det. Med undantag för MacBook Pro tenderar Apple att uppgradera sina Mac-datorer precis så att det säkert kan ignorera det i några år. Se: den nya MacBook Air. Hämta din nya mini medan det är varmt men förvänta dig inte att det här är ett tecken på att Apple har förbundit sig med sin minsta Mac.

Det andra som har förändrats om Mac mini är priset, och det är här där Apples nya dator verkligen börjar känna sig som en besvikelse. Det börjar nu på $ 799, $ 300 mer än det tidigare $ 499 startpriset och tydligt riktat till så kallade pro-användare. Faktum är att om du maximerar mini med en 6-core Core i7 CPU, 64 GB RAM och 2 TB lagring, sätter du dig tillbaka och väntar på det - $ 4,199. För en Mac mini.

Förutom att det är absurt är det också slags förolämpning mot fans. Den ursprungliga punkten i Mac mini var att erbjuda människor en budget Mac i ett litet paket, men nu är det en mer av en "pro" -maskin med en högre prislapp i ett litet paket. Apple kallar det "uppdatering av en livstid", men det är verkligen en medelmåttig Mac som nu är lite dyr att starta. Och det är inte heller något som Apple inte kunde ha åstadkommit med regelbundna uppdateringar. Visst kan du uppdatera RAM, men inte utan att ta det ifrån varandra. Och det finns inget sätt att uppgradera lagringen. Intels NUC-maskiner är mer innovativa i de här avdelningarna.

 

Apple fattade ett medvetet beslut om att pigeonhole Mac mini. Under mina händer med det igår var demonerna av Mac mini som en del av en servergård eller som MacBook Pro-kompanjon snarare än en billig hem Mac. Men utan diskret grafik stannar det fortfarande kortare än vad de flesta proffs behöver. Var är 8-kärnan alternativet? Radeon eller till och med Iris Plus-grafik? Även om du är rik (och galen) nog att köpa en Mac mini på 4 000 dollar, kommer den bara att drivas av ett Intel UHD Graphics 630-kort. Det är i princip en Xcode-maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Sen är ju frågan om du ska ha i5 eller i7. Även om bägge har 6 kärnor så kan i7 dra i 12 trådar samtidigt, medan i5 bara tar 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...