Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Betala för hjälp med att säkra upp gammal dator?


denisesward91

Rekommendera Poster

denisesward91

Jag har en MacBook från 2010 som inget är sparat på, har hela mitt liv på den.

Jag vet inte hur man gör men har någon bärbar hårddisk som en säljare på Elgiganten sa skulle passa men som såklart inte funkade sen.

Den är inte uppdaterad sen flera år, vet inte ens vilket operativsystem jag har, och nu säger även iPhonen ifrån att datorn måste uppdateras innan jag kan synka/uppdatera iPhonen. Så nu är mobilen kaos också.

Är rädd att allt ska krascha och alla bilder ska gå förlorade i både dator och mobil så jag hörde av mej till ett företag där jag bor(Nyköping) som ska kunna hjälpa en.

4tim jobb skulle krävas tydligen och kosta mej 4800. Är detta verkligen rimligt!?

Mvh//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Absolut inte! Normalt om allt fungerar kan du ansluta vilken hårddisk som helst med vanlig USB-kontakt. Du har USB 2 vilket fungerar utan problem. Sen använder du Apples egen TimeMachine som gör en identisk kopia av det du har på hårddisken.

...

Det som kanske inte fungerade var att hårddisken du köpte på Elgiganten var förberedd för Windows. Då kan det bli strul med en Mac. Hårddisken måste vara förberedd för OS X. Antingen gör man det själv via det verktyg som kallas Skivverktyget eller så kontaktar man en Appleåterförsäljare och köper en disk därifrån som är förberedd för OS X.

...

TimeMachine hittas i Systeminställningar.

 

Skärmavbild 2018-10-26 kl. 10.04.49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ingår i kostnaden på 4800 kronor? Även hårdvara? Har du jämfört med annat datorserviceföretag? Om det är rimligt beror väl ytterst på vad som ingår i priset och hur viktigt hela ditt liv är för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine är superenkelt.

1. Först väljer man den hårddisken som ska användas. Då är det bra att ge hårddisken namnet TM backup så du vet vilken du ska välja.

2. Slå på TimeMachine och det sköter sig självt. Första gången kan det ta lång tid eftersom det är mycket som ska kopieras och USB 2 är ganska segt. Sen när TM är aktiverat kommer den att automatiskt kopiera varje timme de förändringar som är gjorda sedan sist. 

 

OBSERVERA att du måste ha en disk till TM som är större än den disk du har i datorn. För fortsatt säkerhetskopiering kan det vara bra att ha en som är dubbelt så stor. 

 

Skärmavbild 2018-10-26 kl. 10.05.51.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är en MacBook från 2010 stenålder idag. Men Apple gjorde ett teknikskifte 2011 så över en natt blev alla Macar ca 100% kraftfullare så de duger idag. Skaffa en nyare begagnad, förse den med max arbetsminne/RAM-minne och en modern hårddisk SSD så känns den som en ny och den duger den i många år än. Din 2010 är inte värd att kostas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timpenningen i sig är helt rimlig, det är i den storleksordningen seriösa firmor ligger.

Men frågan är vad de fyra timmarna ska användas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denisesward91

Axelman: Så jag borde klara detta själv? Vad bör jag köpa för hårddisk? Apple USB superdrive, kommer den funka enkelt & felfritt?

Spara allt för att sedan uppdatera operativsystem, synka dator och mobilen?

 

Alix: I priset ingick det jag skrev i inlägget. Om det är värt för någon som fattar 0 om datorer frågar jag er. Men är inte så sugen att slänga fram 5lax för nått jag kan fixa själv om jag anstränger mej lite.

 

Telly82: Timmarna skulle gå till det jag skrev i inlägget. Spara allt på datorn och uppdatera den. Tycker det låter löjligt mkt.

 

Jag vet inte hur man svarar eller taggar, om man ens kan det, men hoppas ni får nån notis iaf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples Superdrive är en extern dvd-spelare...

 

När det gäller extern hårddisk finns det hos alla elektronikfirmor.

Det finns i olika storlekar beroende på ens behov och vad man anser sig ha råd med

 

 

 

 

Skärmavbild 2018-10-27 kl. 08.55.56.jpg

 

Eller beställer du hos Apple

https://www.apple.com/se/shop/mac/mac-accessories/storage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta lite svammel här nedan, men backuper är ju viktiga. Själv gör jag så många att jag inte har koll på dem längre...

Vet inte exakt vilken dator du har, men har du typ en Macbook Air 2010 så kanske den kör 10.6 Snow Leopard. Den bör man max uppgradera till 10.11 El Capitan, och även då kan det vara tight med RAM-minne. Har man en Macbook Air och bara 2GB RAM kan man fundera på om man ska uppgradera OS, risken finns att datorn blir rejält mycket slöare. Macbook Air har ok CPU och "hårddisk"/SSD men oftast för lite RAM. Med 4GB RAM kan man nog uppgradera till El Capitan, men helst vill Mac OSX sedan flera år ha minst 6GB minne. 

I övrigt, som andra  säger,

 

1 först Time Machine,

 

2 sedan ytterligare en backup där du i iphoto exporterar alla bilder, välj typ "original" - det går snabbast och tappar inte kvalitet, till en extern hårddisk/USB-minne (inte samma som Time Machine). Då får du bra koll på bilderna. Kopiera även över alla dokument etc du har, de tar nog inte mycket plats. Har man möjlighet kan man bränna ut bilder på DVD-skivor (inte på Macbook Air då, men 2010-modellerna av Macbook och Macbook Pro hade väl alla DVD-brännare) och lägga hos en släkting/kompis, bra om man får inbrott eller huset brinner upp, då hjälper det ju inte med en säkerhetskopia som är inkopplad i datorn. 


3 Uppgradera datorn om det går, lämpligen till El Capitan. Det här kan vara lite klurigt.
https://support.apple.com/sv-se/HT206886 
Smidigast är kanske om någon har ett USB-minne med installationsfilerna på. Sedan bör det gå ganska enkelt när man väl installerar. 


4 och till sist - molnbackup. Enklast är Google Backup and Sync (OS10.10 och uppåt), det kräver ett google-konto men sedan kan den automatiskt säkerhetskopiera alla bilder och filmer. Man väljer "hög kvalitet", inte originalkvalitet,. Den kodar om bilderna så de tar lite mindre plats = kvaliteten blir aningen sämre men om ens hus brinner upp är man glad för en extra backup i molnet. Google Drive kan även backupa 15GB övriga filer, typ dokument, det bör räcka till det mesta. Kostar gratis, och även om det tar lång tid att köra första gången (räkna med flera dagar för molnbackuper) så körs det automagiskt framöver och är inget man behöver tänka på, den säkerhetskopierar efter hand som du lägger till nya bilder eller dokument. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, denisesward91 säger:

... Alix: I priset ingick det jag skrev i inlägget. ...

Enbart timpenning, alltså? Inga grejer? Jag undrar då vad de ska pyssla med i fyra timmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet nog inte hela sanningen bakom kostnadsförslaget här.

Låter som TS även vill ha hjälp med uppdatering av operativsystemet. Till senast tänkbara?

Körs 10.7 Lion eller tidigare krävs uppdatering i två steg då High Sierra kräver minst 10.8 MountainLion för att installeras. Det är ju lite tidskrävande. 

TS nämner också iPhone strul, är det också något som ingår i kostnadsförslaget att säkerställa att synk/uppdatering av telefonen fungerar som det ska?

Tror nog ändå att det skulle kunna gå att lösa det billigare än 4800Kr. Höra runt med fler företag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du redan verkar ha en extern disk så se till att den är formaterad för mac. Gör så här:

Plugga en disken. Skriv 'Skivverktyg' i förstoringsglaset uppe till höger). Klicka på Skivverktyg i sökresultat.

Du ska nu se liknande denna bild (Freecom och XP2 är mina externa diskar). Välj din externa disk och radera. Den ska ha guid-partitionstabell och formateras som Mac OS Extended (journalförd). När externa disken är formaterad kanske du får frågan om du vill använda den för Time Machine svara då ja. Du kan se/övervaka backupen via 'Systeminställningar - Time Machine. Om du inte får frågan, se tidigare inlägg hur du gör.

498064259_Skarmavbild2018-10-27kl_11_44_22.png.8d1b2ce2d3f1991ef5a11709c90986e9.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, denisesward91 säger:

Axelman: Så jag borde klara detta själv? Vad bör jag köpa för hårddisk? Apple USB superdrive, kommer den funka enkelt & felfritt?

Spara allt för att sedan uppdatera operativsystem, synka dator och mobilen?

 

Det tror jagt att du fixar. Du köper en extern vanlig hårddisk och formaterar för OS X eller en hårddisk från Apple som är färdigformaterad för OS X. Puggar in den. Väljer den och slår på TM.

...

Om du uppdaterar datorn ska du tänka på att alla uppdateringar tar mer plats än tidigare. Vilket KAN ge problem om det är för litet utrymme på din hårddisk i din dator. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt när du är färdig då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. Så en tumregel är att hålla sig kring 50 GB ledigt på hårddisken för att ha skvalpmån. Det blir väl fler bilder, filmer och musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
2018-10-27 på 10:05, Alix säger:

Enbart timpenning, alltså? Inga grejer? Jag undrar då vad de ska pyssla med i fyra timmar...

Kaffepauser, tjöta lite med arbetskamraterna, toalettbesök, lunch etc. Så var det i allafall när jag var elektronikreparatör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...