Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta iMac, Fusion drive eller mindre SSD med extern disc?


hansjacobsson

Rekommendera Poster

hansjacobsson

Tjena.

Min sambo vill att vi byter ut pärlan. IMac late 2009 med i7 och 1 TB HD.

 

Vi använder idag ca 600 GB  varav mer än 300 är fotobibliotek.

Skall man satsa på en Fusion drive på 1 eller 2 TB eller en med SSD på 256 eller 512 GB och hänga på en extern HD?

Kan man klistra på en 2 TB USB 3 disc på baksidan som matas och bootas precis som en intern disc?

Då kan man ju lägga musikbiblioteket i den!

 

Hur fixar Timemachine en sådan lösning?

 

Kommentarer och tips?

 

HJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på en 512 SSD.

Externa diskar kan man aldrig ha för mycket av :)

Jag har en extern disk igång hela tiden, du behöver inte mata ut den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ta ur den optiska enheten och sätta in dubbla lagringsenheter, exempelvis SSD + HDD. Guide. Den optiska enheten kan man ansluta vid behov, efter att ha monterat den i ett externt kabinett. Exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Hej, jag tänkte byta upp mig till en nyare iMac. Helt ny eller 2015 och senare. Skall vara 27 tum retina.

då undrar jag om jag skall satsa på fusiondrive eller interna SSD men extern USB disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, hansjacobsson säger:

Hej, jag tänkte byta upp mig till en nyare iMac. Helt ny eller 2015 och senare. Skall vara 27 tum retina.

då undrar jag om jag skall satsa på fusiondrive eller interna SSD men extern USB disk.

SSD + extern HDD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om du och sambon vill uppgradera eller köpa nytt. Antar att Pocas/Alix råd avser uppgradering.. Och med SSD blir den avsevärt snabbare. Som framgått i andra inlägg skedde ett teknikskifte för mac 2011 så dessa  blev snabbare. Det är tveksamt och du ska uppgradera en 2009a. Jag skulle försöka få tag på en 2011 eller senare med fusiondrive eller ssd. Av en händelse fick jag tag på en dylik..:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, hansjacobsson säger:

Tjena.

Min sambo vill att vi byter ut pärlan. IMac late 2009 med i7 och 1 TB HD.

 

Vi använder idag ca 600 GB  varav mer än 300 är fotobibliotek.

Skall man satsa på en Fusion drive på 1 eller 2 TB eller en med SSD på 256 eller 512 GB och hänga på en extern HD?

Kan man klistra på en 2 TB USB 3 disc på baksidan som matas och bootas precis som en intern disc?

Då kan man ju lägga musikbiblioteket i den!

 

Hur fixar Timemachine en sådan lösning?

 

Kommentarer och tips?

 

HJ

 

16 minuter sedan, jan.s säger:

Det framgår inte om du och sambon vill uppgradera eller köpa nytt. Antar att Pocas/Alix råd avser uppgradering.. Och med SSD blir den avsevärt snabbare. Som framgått i andra inlägg skedde ett teknikskifte för mac 2011 så dessa  blev snabbare. Det är tveksamt och du ska uppgradera en 2009a. Jag skulle försöka få tag på en 2011 eller senare med fusiondrive eller ssd. Av en händelse fick jag tag på en dylik..:-D

 

Ganska så uppenbart vad han vill :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig hårddisk ( som är den största delen i en FusionDrive ) läser och skriver i ca 120 MB/s och har en viss fördröjning ( latency ) innan den sätter fart.

En extern SSD-hårddisk är betydligt snabbare än mekanisk hårddisk och läser och skriver i ca 450 MB/s utan latency.

...

Nu till det roliga. De nya Macarna har en helt ny teknik som gör att de INTERNA SSD-hårddiskarna, inte externa hårddiskar, läser och skriver i 2000-2500 MB/s. Därför ska du satsa på så stor INTERN SSD du bara kan. Idag är hårddisken den klart svagaste länken i en dator. En mekanisk hårddisk är stenålder och kommer att sinka datorn oerhört mot vad den skulle kunna prestera. Men den är billig.........

...

Vad betyder då MB/s? Utan att bli teknisk så berättar det måttet hur fort saker sker på hårddisken. Om det tar 20 sekunder att öppna ett program eller flytta en fil med en mekanisk disk, går det på fem sekunder med en extern SSD och en sekund med den interna nya SSD som sitter i Macarna nu för tiden. Snabb hårddisk är guld värd för tillfälliga filer där seeg badboll är garanterad med mekanisk hårddisk men blir i de flesta fall omärkbar med en SSD. Snabb SSD blir i praktiken som att ha mer RAM-minne! ( Om RAM-minnet tar slut, används hårddisken som tillfällig lagring och hastigheten på hårddisken är då helt avgörande för om datorn ska gå opåverkad eller sega ner sig. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar man en begagnad Imac med typ 2TB Fusion Drive kan de vara ett rätt bra köp. För egen del har vi interna SSD på 120-250GB i våra burkar (+ 3TB SSHD-diskar på min towerburk), men jag tycker inte om att ha bilder och filmer (pratar om egna familjegrejor) på externa diskar. Min erfarenhet är att externa diskar strular mer än interna, eller rivs ner i golvet av barnen/katten, men så har jag ju ingen modern Mac heller, externa diskar kanske är bättre nu. 

Jag har kört Fusion Drive ett tag (exempelvis med ganska långsam 40GB SSD-del + en riktigt långsam 160GB mekanisk HD) och visst är SSD snabbare men viktigast är att undvika helmekaniska diskar. Köper man begagnat kan Fusion Drive absolut vara ett val, men då 2TB-varianten som har större SSD-del. Köper man nytt ska man ha SSD, det är ändå så mycket pengar som ska läggas ut. 

Oavsett är backup viktigare än någonsin om man har Fusion Drive eller SSD, krasar sådana kommer man ju aldrig åt någon data på dem. Äldre diskar kunde man ju ofta få ut något från åtminstone. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson
20 timmar sedan, Axelman säger:

En vanlig hårddisk ( som är den största delen i en FusionDrive ) läser och skriver i ca 120 MB/s och har en viss fördröjning ( latency ) innan den sätter fart.

En extern SSD-hårddisk är betydligt snabbare än mekanisk hårddisk och läser och skriver i ca 450 MB/s utan latency.

...

Nu till det roliga. De nya Macarna har en helt ny teknik som gör att de INTERNA SSD-hårddiskarna, inte externa hårddiskar, läser och skriver i 2000-2500 MB/s. Därför ska du satsa på så stor INTERN SSD du bara kan. Idag är hårddisken den klart svagaste länken i en dator. En mekanisk hårddisk är stenålder och kommer att sinka datorn oerhört mot vad den skulle kunna prestera. Men den är billig.........

...

Vad betyder då MB/s? Utan att bli teknisk så berättar det måttet hur fort saker sker på hårddisken. Om det tar 20 sekunder att öppna ett program eller flytta en fil med en mekanisk disk, går det på fem sekunder med en extern SSD och en sekund med den interna nya SSD som sitter i Macarna nu för tiden. Snabb hårddisk är guld värd för tillfälliga filer där seeg badboll är garanterad med mekanisk hårddisk men blir i de flesta fall omärkbar med en SSD. Snabb SSD blir i praktiken som att ha mer RAM-minne! ( Om RAM-minnet tar slut, används hårddisken som tillfällig lagring och hastigheten på hårddisken är då helt avgörande för om datorn ska gå opåverkad eller sega ner sig. )

 

Hej. Var kan hitta information angående hur snabba diskar och överföringshastigheter som senare iMac har? Jag har tänkt mig en begagnad eller helt ny men kravet är 27 tum med retina skärm.  Är storanvändare av Mactracker och det jag hittar där är något om expansion HD interface! Med diskar på 6.0 Gbps SATA och 8 GT/s PCI express. Är detta interna busshastigheten eller finns det externa anslutningar för hårddiskar?

HJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-21 på 07:56, hansjacobsson säger:

 

Hej. Var kan hitta information angående hur snabba diskar och överföringshastigheter som senare iMac har? Jag har tänkt mig en begagnad eller helt ny men kravet är 27 tum med retina skärm.  Är storanvändare av Mactracker och det jag hittar där är något om expansion HD interface! Med diskar på 6.0 Gbps SATA och 8 GT/s PCI express. Är detta interna busshastigheten eller finns det externa anslutningar för hårddiskar?

HJ

Man får Googla och testa själv och kolla YT-klipp. Det som används som testapp är BlackMagic Disk Speed Test som ger en grov fingervisning om hur snabbt det går.

...

I stort sett alla externa hårddiskar med SSD, för konsument som inte kostar ohyggliga pengar, har SATA 6 inne i själva lådan. Vilket begränsar hastigheten till ca 500 MB/s läs/skriv. SATA 6 går helt enkelt inte fortare oavsett vilken "sladd" man ansluter till datorn som USB 3/USB C/Thunderbolt1,2 eller 3.

...

Apple har med åren tagit stora kliv när det gäller SSD. Nu gäller 8 GT/s NWMe PCIe x4 vilket är fikonspråk för IOSH dvs "Intern Ohyggligt Snabb Hårddisk".( Skojjar lite... :hihihi:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-20 på 21:26, poi ran säger:


Oavsett är backup viktigare än någonsin om man har Fusion Drive eller SSD, krasar sådana kommer man ju aldrig åt någon data på dem. Äldre diskar kunde man ju ofta få ut något från åtminstone. 

Den ledande dataräddaren i sverige säger att grovt sett kan de rädda 50% av mekaniska hårddiskar men knappt 10% av SSD typ. Slår blixten ner så är risken stor att både den interna och den externa inkopplade backupdisken ryker. Vid inbrott snor de allt. Så att ha en liten låda bredvid datorn som kallas för backup är bättre än inget allt men ger långt ifrån ett bra skydd. En gammal regel är att ha data på tre olika ställen. Då först börjar det likna säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Tack för all feedback!

 

Slutsatsen jag drar är att jag borde köpa en ny eller begagnad iMac 27' med minst 512 GB SSD internt. Då blir det från 2015 eller nyare.

Sedan kan jag köpa till en extern USB 3.0/3.1 eller Thunderbolt hårddisk som har strömmatning från iMacen. Förslagsvis på 2 eller 3 TB.

Då kan jag lägga fotobiblioteket på den externa disken och då bör det gå att köra Photo/iPhoto från dom två användarna vi har.

 

Hur är det med Timemachine? Det borde väl vara enkelt att lägga till en extern disk också?

Är det något mer som skiljer på iMaccarna från 2015 och framåt som jag bör tänka på map prestanda eller funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, hansjacobsson säger:

 

Sedan kan jag köpa till en extern USB 3.0/3.1 eller Thunderbolt hårddisk som har strömmatning från iMacen. Förslagsvis på 2 eller 3 TB.

 

De som bara har ström från Macen brukar vara 2,5-tumsdiskar. De är långsammare än 3,5-tums (som har egen strömförsörjning).

Ja, såvida du inte ska ha en extern SSD, men de är ju DYRA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, hansjacobsson säger:

 

Hur är det med Timemachine? Det borde väl vara enkelt att lägga till en extern disk också?

Är det något mer som skiljer på iMaccarna från 2015 och framåt som jag bör tänka på map prestanda eller funktion?

Det skiljer väl inget mot äldre Macar, såvitt jag vet. Annat än att de är litet snabbare.

Men (enbart) Time Machine är ju bara en halv backup. Den skyddar inte mot stöld, brand, översvämning, åsknedslag osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, hansjacobsson säger:

 

Slutsatsen jag drar är att jag borde köpa en ny eller begagnad iMac 27' med minst 512 GB SSD internt. Då blir det från 2015 eller nyare.

Sedan kan jag köpa till en extern USB 3.0/3.1 eller Thunderbolt hårddisk som har strömmatning från iMacen. Förslagsvis på 2 eller 3 TB.

....

 

Hur är det med Timemachine? Det borde väl vara enkelt att lägga till en extern disk också?

Är det något mer som skiljer på iMaccarna från 2015 och framåt som jag bör tänka på map prestanda eller funktion?

Thunderbolt har i stort sett floppat för konsument och de få diskarna som finns är mycket dyrare än USB 3. WD Black 6 TB är en förhållandevis snabb mekanisk disk som jobbar upp mot 200 MB/s. Köp en sådan och lägg den i ett hårddiskkabinett med USB 3.

...

TimeMachine läggs på en egen disk.

...

Prestandan kan ses på bilden. Tänk bara på de inbördes siffrorna som ger en ungefärlig vink om hur många "hästkrafter" den har. 2015 27" 2,3 GHz är en bra maskin för det mesta man gör. Men vill du ha mer så finns det.

Skärmavbild 2018-10-23 kl. 10.50.30.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...