Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej dela wifi-lösenord mellan iPhone och Mac


Dr.Yoshi

Rekommendera Poster

Den funktionen har lagt av helt för mig. Förut var den buggig - popupen dök inte alltid upp - men fungerade. Nu dyker popupen alltid upp, men har tappat sin funktion. När jag trycker "Share password" står den och snurrar och ger sedan ett generiskt felmeddelande. 

 

Uppdaterade precis till iOS12 vilket inte löste problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela du till dig själv eller andra?

Till dig själv ska du inte behöva eftersom lösenord delas genom iCloud 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud är en god idé men rena skiten i sin implementation. Jag har krånglat med det i nervslitande timmar innan på något magiskt vis det plötsligt börjat fungera. Kanske det var som med den berömda köttbullen man försöker få på gaffeln, måste trötta ut den först... :hihihi: Det KAN vara så att ordningen på enheter man godkänner för molnet spelar roll, men jag vet inte säkert. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det går det inte genom iCloud utan Airdrop/Bluetooth. 

 

Scenariot är följande: jag checkar in på ett nytt hotell, skriver in Wifi-lösenordet på iPhonen medan jag står i receptionen. Kommer upp till rummet, öppnar datorn och vill då snabbt och enkelt få över lösenordet dit. Eftersom iCloud kräver internet går det inte den vägen. När jag låser upp iPhonen erbjuds jag automatiskt att dela lösenordet med datorn, vilket fram till för något halvår sen fungerade hyfsat, men nu genererar ett felmeddelande varje gång. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Dr.Yoshi säger:

Som jag förstår det går det inte genom iCloud utan Airdrop/Bluetooth. 

 

Scenariot är följande: jag checkar in på ett nytt hotell, skriver in Wifi-lösenordet på iPhonen medan jag står i receptionen. Kommer upp till rummet, öppnar datorn och vill då snabbt och enkelt få över lösenordet dit. Eftersom iCloud kräver internet går det inte den vägen. När jag låser upp iPhonen erbjuds jag automatiskt att dela lösenordet med datorn, vilket fram till för något halvår sen fungerade hyfsat, men nu genererar ett felmeddelande varje gång. 

 

 

Vad för sorts lösenord? Ett sådant du måste logga in genom en hemsida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många hotell och andra med gästnät använder engångslösenord som gäller bara för en enhet åt gången.

Då går det inte att dela ut till ytterligare enhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller helt vanliga WEP/WPA-nycklar. Samma som gemene man har hemma på sin router. Inga trixiga engångslösenord eller annat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Dr.Yoshi säger:

Det gäller helt vanliga WEP/WPA-nycklar. Samma som gemene man har hemma på sin router. Inga trixiga engångslösenord eller annat. 

Du nämnde hotell och på ett sånt gästnät kan det upplevas som du får wpa-nyckeln för hela nätet.  Den kan vara unik för varje gäst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, polken säger:

Du nämnde hotell och på ett sånt gästnät kan det upplevas som du får wpa-nyckeln för hela nätet.  Den kan vara unik för varje gäst.

 

 

 

Sant! Hotell kanske var ett opedagogiskt exempel. Låt oss säga Airbnb istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...