Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraschad hårddisk.. byte och nyinstallation.


Knutaugust

Rekommendera Poster

Hej.

Imac sent 2012 8 GB har funkat klockrent och snabbare än min andra som är på 16 GB ram och sent 2013.. 

Nåväl, någon dag innan mojave släpptes, så började datorn bli riktigt seg, en uppstart kunde ta typ 5 minuter innan det ens gick att komma någonstans... badbollen laddade ruggigt mycket.. 

jaja det kanske är den automatiska uppdateringen av Safari som ligger och stör, fick meddelande om att den inte kunde slutföras.. testar sen när mojave släpps att installera det, nedladdningen gick bra men vid installationsanvisning av vilken hårddisk den kommer att installeras på så bara stannade den... fick slutligen upp ett meddelande om att S.M.A.R.T inte kan reparera hårddisken och att jag i det snaraste ska säkerhetskopiera . 

Nu har jag kopplat in en disk och kört timme machine på den.. 

frågan är: Är disken körd och måste bytas? Och isf måste jag väl ladda hem High Sierra eller Mojave på USB för installation på en ny disk? Frågan igen är måste det göras på den datorn eller kan jag dra hem installationsprogrammet på min andra I Mac för att sen använda den på problemdatorn? 

 

Hur går jag tillväga för att få hem high sierra eller Mojave på USB? 

 

Tack för svar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte skapa USB—sticka. Du kan ladda ner installationen från Internet direkt till datorn. Håll ned Alternativ-Kommando-R eller Skift-Alternativ-Kommando-R vid start om du vill starta manuellt från Återställning för macOS via internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mycket väl som om disken har gjort sitt.

Du kommer inte kunna ha en disk med SMART-fel som startdisk.

Dock kan du ha den som lagringsdisk i datorn.

Eftersom du har en 27", så finns där ett par kontakter till för att sätta in en SSD tex.

Då får du bra "sprutt" i maskinen och stor temporär lagringsplats.

Använd inte en disk med SMART-fel som backup-disk eller viktiga filer då den kan ge läsfel eller ge upp när man minst anar det.

 

Vill du ha hjälp med bytet så hör du av dig via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen: vad får dig att tro att min 21,5 är en 27,a ? Har jag missat nåt? 

Jag tänker själv försöka öppna IMacen då Digitalinn inte gör det, dom ligger närmast för mig på landet... så kvällarna är räddade... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egen slutsats. (sorry).

 

Var försiktig, använd rätt verktyg och ta det lugnt.

Köp hem tejp utskuren för din modell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...