Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utpessningsmejl


Refill

Rekommendera Poster

Hej. Har fått ett s k utpressningsmejl som ser ut att vara avsänt från min egen epostadress. Tydligen känt av polisen. 

Hur bör jag hantera detta? Har hackare fått tag på min epostadress via attacken mot Facebook? Bör jag byta epostadress?

Bör jag byta lösenord till Facebook? Ska jag polisanmäla? Annat som jag bör göra?

 

Tacksam för relevant information

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att bry sig om. Svara inte, bara släng. Varit omskrivit i vartenda dagstidning. Polisen har skrivit: SLÄNG

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/utpressare-hotar-att-avsloja-porrvanor

 

 

Finns de som betalat, dumt..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng7k2a/polisen-varnar--for-nya-porrutpressningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"polisen har skrivit:SLÄNG"  nja, det var väl inte hela budskapet. Så här stod det också:

 

"Polisen uppmanar att inte betala något samt kontakta 114 14 om man får ett liknande mail.

– Be om att få upprätta en polisanmälan direkt, det ger oss underlag att ta tag i det här, säger Nils Norling."

 

Till TS: utmärkt tillfälle att se över lösenorden. Inte ha samma lösen på fler ställen, bara ha långa lösenord som inte står i ordboken, ha tvåfaktorautentisering där det finns. Är du orolig byt FB-lösen, så sover du bättre sen. Behåll e-postadressen.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. Polisanmäler imorgon. 

 

Byter lösenord till Facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få fram IP adressen från avsändaren? Var/hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Refill säger:

Kan man få fram IP adressen från avsändaren? Var/hur?

Följ polisens instruktioner. Om de gör något så behöver de förmodligen endast mejlet du fick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet  ser det bara ut att vara från den egna e-post-adressen. Om jag inte missminner mig så är från-adressen något som man fyller i själv med i princip vad som helst. (Dvs om man kodar själv.)  

Om man skall anmäla så bör man sända med alla brevhuvuden och helst även brevets källkod. Om man använder det mail-prgm som ingår i Mac OS så hittar man detta under: innehåll > brev> alla brevhuvuden,  skift commando H; alt commando U

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...