Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbel bokföring !?


Stoneflo

Rekommendera Poster

När jag tittar på hur mycket hårddiskutrymme jag har så  så visar det sig att jag har "Bilder"  på 170 GB sedan under Dokument finns det ett "paket" med bilder på 172 GB .

Är detta dubbel bokföring av samma innehåll , jag kan inte se att jag har totalt anta bilder på 340 GB . Hur löser man detta ?

IMG_8295.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder-paketet är Bilders databasfil, och den räknas som ett dokument och därför finns den under Dokument, för under Dokument listas olika typer av filer.  I Bilder-paketet ligger alla bilder som finns i Bilder, plus lite extra information.

Bilder högst upp är inte en fil, det är inte ett dokument, utan är en sammanräkning av det utrymme so m dina Bilder tar. Det är normalt att Bilder-databasen tar upp lite mer än utrymmet som bilderna tar, för databasen innehåller extra info. Bilder-sammanräkningen är bara för bilderna. 

Så du har inte 340Gb bilder. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar men datorn ”räknar” ändå dubbelt så jag kan inte uppdatera pga platsbrist på hårddisken

System 111GB

Program 16 GB

Musik 4 GB

Medelanden 0,02 GB

Mail 0,4 GB

Ios-filer 3GB

Icloud drive 1,3 GB

Dokument Inkl Bilder 175

Detta blir ju bara 310,72 GB men datorn säger 488 GB.....

 

vad göra ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej datorn räknar inte dubbelt. :)
Listan till vänster är en sammanräkning av filer för de olika kategorierna, filer som inte passar in i någon av de kategorierna finns inte med i sammanräkningen. 

Men observera en sak: Siffran för Dokument är exklusive Bilder. 
Du har Dokument som tar upp 176,96Gb på hårddisken. Lägg till de och du får 487,68 = 488Gb. 
Så det stämmer ju, eller hur?!

Det som är förvirrande är att du är inne på Dokument och sen "Filbläddraren". Då ser du alla filer, som Bilders databas. Men alla filer du ser under "Filbläddraren" räknas inte in under Dokument. Bilderna i Bilders bilddatabas syns där men finns inte med i sammanställning av storleken på Dokument, de finns med i Bilder. 

Så under "Filbläddraren" ser du betydligt fler filer än som räknas med i storleken för Dokument, filer som räknas med i andra kategorier och då inte finns med i storleken på Dokument. 

Du har uppenbart en hel del städning att göra i din dator. 14,42Gb är lite lågt. Försök få upp det till minst 20Gb helst 30Gb ledigt! 







 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...