Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mojave kraschar vid uppstart


barmaster

Rekommendera Poster

Så då sitter man i skiten och behöver hjälp av någon som är med begåvad än mig på detta problem som jag har nu.

Uppdaterade till Mojave i morse innan jag skulle sticka till jobbet. Installationen blev inte klar innan jag var tvungen att rusa

och jag tänkte att jag får slutföra den när jag kommer hem.

 

Så när jag kom hem så var det en ruta där det stod något i stil med (skicka krasch rapport till apple) och någon 

fler grej jag inte minns. Klickade på nästa för att fortsätta men då hände det inget och jag kom varken framåt 

eller bakåt. Efter 15 min så slog jag av datorn och lät den starta om igen. Kom då till inloggningen och jag fyller i 

mitt lösen. Jag kommer då till skrivbordet och div saker startar upp. Men då kraschar systemet och jag blir utkastad

och är åter tillbaka där jag ska skriva i mitt lösen. Gör det igen och samma senario utspelar sig. Kommer till skrivbord

och massa saker startar upp för att sedan bli utkastad igen.

 

Har testat att starta i felsäkert läge men samma problem där.

Testade att installera om Mojave igen men det hjälpte inte heller.

 

Har inte gjort någon backup innan ( helt ok att håna mig och kalla mig fiskmås )

Vad har jag för alternativ som det ser ut nu. Har en massa saker på datorn som jag 

inte vill bli av med som en hel del jobbrelaterade saker som endast finns på denna 

dator samt bilder från min systemkamera sedan flera år tillbaka.

 

Datorn är en MacBook Pro som köptes ny för 1 år sedan med touch bar så den är tillräckligt ny

för att hantera Mojave. Tacksam om någon har en ide hur jag ska gå vidare.

 

Med vänlig hälsning, Patrik 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut så här när jag försöker logga in på i detta fall gästkontot

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

HUR har du installerat?

Via USB?

Nej laddade ner via App Store 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Testa att hålla ner ALT+CMD+R samtidigt innan startljudet.

Du gör nu en internetåterställning, kanske går bättre.

Förhoppningsvis väljer den Mojave och inte HS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Stereotypen säger:

OK.

 

Testa att hålla ner ALT+CMD+R samtidigt innan startljudet.

Du gör nu en internetåterställning, kanske går bättre.

Förhoppningsvis väljer den Mojave och inte HS.

Testar ditt tipps nu. Men vad menar du med HS? hänger inte med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stereotypen säger:

High Sierra.....eller vilket MacOS du hade tidigare.

Jag hade High Sierra men den laddar Mojave och inte High Sierra när jag startar datorn. Så problemet är är med Mojave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att inte du inte har backup. Jag frågar ändå om du kanske har aktiverat iCloud-synk? Då finns ju en del att rädda den vägen. Bilder, skrivbordet, kontakter, anteckningar, mappen dokument och alla sina webb-lösenord mm. Jag har träffat på en del kunder som har aktiverat iCloud-synk men senare glömt eller inte förstått att det är aktiverat. Då finns räddningen via iCloud.com eller sin iPhone/iPad. 

?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta upp i rescue. Öppna skivverktyg. Reparera rättigheter på din disk. Starta om.

 

Funkar inte det så skulle jag testa att installera om systemet igen. 

 

Dina filer bör vara säkra, verkar bara vara ett mjukvarufel och inga problem med disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, polken säger:

Läste att inte du inte har backup. Jag frågar ändå om du kanske har aktiverat iCloud-synk? Då finns ju en del att rädda den vägen. Bilder, skrivbordet, kontakter, anteckningar, mappen dokument och alla sina webb-lösenord mm. Jag har träffat på en del kunder som har aktiverat iCloud-synk men senare glömt eller inte förstått att det är aktiverat. Då finns räddningen via iCloud.com eller sin iPhone/iPad. 

?

 

Har inte det aktiverat och det är inte det som är problemet för mig. Dom filerna jag har som jag vill ha kvar är för stora för att ha i molnet. Men tack för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat allt nu men får inte till det.

 

Har provat att installera om Mojave 3 ggr utan att problemet försvinner.

Kan logga in på mitt konto och skrivbordet och dom filerna som finns där syns.

Men det tar bara ca 10 sekunder så blir jag utkastad och är åter igen tillbaka vid inloggningsfönstret

där jag kan välja mellan mitt konto eller gästkonto.

 

Har testat att göra skivkontroll utan att det hjälpt.

 

Enligt denna sida (https://support.apple.com/sv-se/HT204904) så skulle man vad jag förstår kunna installera till tex Sierra. Det gick inte heller då systemet säger att jag har ett nyare operativsystem installerat. 

 

Så vad har jag för alternativ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några filräddningsalternativ:

Anslut en extern disk, installera os på den. Starta från den externa, kopiera dina filer. 

 

Anslut annan mac mot din med Thunderboltkabel i Target mode. Kopiera filerna till andra Macen. 

 

Ta ur hårddisken och koppla den med SATA-USB-adapter till annan dator och rädda dina filer. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, polken säger:

Några filräddningsalternativ:

Anslut en extern disk, installera os på den. Starta från den externa, kopiera dina filer. 

 

Anslut annan mac mot din med Thunderboltkabel i Target mode. Kopiera filerna till andra Macen. 

 

Ta ur hårddisken och koppla den med SATA-USB-adapter till annan dator och rädda dina filer. 

Tack för svar. Måste köpa någon kabel så jag kan ansluta någon av mina andra mac datorer till den. 

Kommer hårddisken/datorn dyka upp i finder eller hur går man till väga när man kopplar ihop 2 datorer med kabel?

10 timmar sedan, polken säger:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, barmaster säger:

Tack för svar. Måste köpa någon kabel så jag kan ansluta någon av mina andra mac datorer till den. 

Kommer hårddisken/datorn dyka upp i finder eller hur går man till väga när man kopplar ihop 2 datorer med kabel?

 

Använd t ex en Thunderboltkabel. Du ställer din dator i Target mode(håll ner T under uppstart). Den dyker då upp som extern disk i den andra datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...